[column] Hoe flexibel is je business geworden?

[column] Hoe flexibel is je business geworden?
  • Content
  • 3 nov 2020 @ 09:08
  • 14721 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, senior expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • Content

Een tweede lockdown hangt in de lucht. Ik word er onzeker van. Wat mag nu eigenlijk wel, en wat zou ik als kwetsbare senior moeten vermijden? Gelukkig raak ik niet verlamd. Ik heb het drukker dan ooit.

Omdat ik in projecten denk en kansen benut om zaken op te pakken. Kansdenken noemen ze dat ook wel. Proberen het vermogen te ontwikkelen om onzekerheid om te zetten in een kans. MT publiceerde deze week een boeiend artikel over dit onderwerp. Insead-onderzoeker Furr stelt dat je met het aanleren van een aantal gewoonten je vermogen om te gaan met onzekerheid sterkt kunt ontwikkelen. Wat dat betreft kunnen we veel leren van bijvoorbeeld Nobelprijswinnaars. De Nederlandse chemicus en Nobelprijswinnaar Ben Feringa ervoer jaren van leren door te falen in zijn onderzoek. Hij zei: ‘Als je in onzekerheid blijft hangen, zul je falen. Sta jezelf toe de frustratie een paar uur of een paar dagen te voelen. Maar vraag je vervolgens af wat je ervan kan leren. Wat is de volgende stap waar ik aan kan werken? Wees veerkrachtig in het omgaan met de frustratie die gepaard gaat met onzekerheid.’ Hij plaatste zijn falen in een positief daglicht en in frame van onbetaalbaar leergeld.’ In het artikel drie suggesties: open je ogen voor alle opties, denk in kansen niet in of/of uitkomsten, vergeet niet dat er altijd kansen zijn. Hier lees je hoe je door framing uit je corona-depressie kunt komen.

Op FW een verhaal dat onder meer gaan dat bedrijven flexibel moeten ondernemen, dat helpt ze door deze tijd. ‘We hebben nu te maken met de disruptieve kracht van technologieën, geopolitieke verschuivingen (Eurazië) en pandemieën. Deze ontwikkelingen dwingen organisaties om snel en slim te reageren en te anticiperen op veranderingen. Het vraagt om veerkrachtige bedrijven. Een kenmerk van deze bedrijven is dat zij steeds vaker bezig zijn met het bedenken en uitvoeren van een aaneenschakeling van projecten. Projectmatig werken leidt tot meer focus en grotere snelheid van handelen, juist doordat talentvolle medewerkers graag op projecten werken.’

‘Met een dashboard creëer je context voor je data door bijvoorbeeld behaalde resultaten af te zetten tegen de doelstellingen, budgetten en/of eerder behaalde resultaten.’ Ik haalde deze zin uit een whitepaper dat ik deze week heb gedownload. Het doet me denken aan discussies die ik onlangs voerde met een ondernemer uit ons vak. Hij investeert jaarlijks een aanzienlijke som in het genereren van new business. En het lukt ook jaarlijks om dertig procent van de begrote omzet aan new business binnen te halen. Knap natuurlijk. Maar op mijn vraag naar het verband tussen de new business-activiteiten en de gerealiseerde new business bleef hij het antwoord schuldig.

Sjef Kerkhofs signaleert een aantal interessante verschuivingen binnen sociale media gedurende de voorbije twaalf maanden. ‘Het ownership over persoonlijke data. De macht daarover gaat onherroepelijk terugkomen bij de gebruiker. De gebruiker gaat zelf meer en meer bepalen of het gratis gebruik van socialmedia-platformen hem of haar voldoende waard is om (een deel) van de persoonlijke privacy op te geven. Of controle bij de socialmedia-platformen of gebruikers ligt is een spanningsveld waar ook overheden en andere belangenorganisaties zich steeds nadrukkelijker mee gaan bemoeien.’ Lees zijn verhaal op FW.

Ook van FW: herken de Trumpiaanse trekjes in je eigen omgeving. Hoe kun je je er tegen verzetten. ‘Nieuwe generaties medewerkers zoals millennials komen op de arbeidsmarkt. Deze nieuwe generatie wordt veel minder gedreven door salaris, status en baanzekerheid (het aloude motivatie-instrumentarium van het management). In een onderzoek van LinkedIn geeft 40% van de organisaties aan dat de ervaring van medewerkers belangrijk is om nieuwe generaties vast te houden. De sterke leider die geen tegenspraak duldt, zal zijn (jonge, flexwerkende) medewerkers dan ook snel de deur uit zien lopen.’

In Het Financieele Dagblad van dit weekeinde een boeiend verhaal over het familiedrama bij Audax. ‘Jarenlang roept de inmiddels hoogbejaarde eigenaar Jacques de Leeuw, die zelf na zijn pensioen twee keer terugkeerde als ceo, dat zijn kinderen niet geschikt genoeg zijn om het bedrijf te leiden. Inmiddels is de huidige ceo, die van buiten kwam, buiten gegooid en zit zoonlief Hubert de Leeuw op de troon. De verdwenen ceo, die het bedrijf wilde moderniseren, zou de familie niet genoeg hebben meegenomen in zijn plannen.’ Een leerzame conclusie die niet alleen binnen grote familiebedrijven geldt. Ook bij kleinere bedrijven met een teruggetreden aandeelhouder en een jonge directeur van buiten aan het stuur, kan het botsen, als eigenzinnigheid de boventoon gaat voeren en het respect voor de founders tanende is. Ik spreek uit ervaring.

Tot slot op Marketingfacts deze week een boeiend artikel van Luuk Ros over het onderwerp ‘Waar gaat het heen met marketing?’ Aanleiding een megadiscussie tussen prominenten over de toekomst van ons vak. Lees zelf en vraag je net als ik af wat het voor jezelf betekent.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken