[column] 6 grote contentuitdagingen 2021

[column] 6 grote contentuitdagingen 2021
  • Content
  • 20 jan 2021 @ 11:25
  • 27163 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Trends

Door de coronacrisis wordt het voor contentteams in 2021 nog belangrijker om de ROI van content te kunnen bepalen. Dit is één van de zes uitdagingen die volgens Maarten Fokkelman, CEO en oprichter van Crossphase, het succes van contentteams bepaalt.

In een eerder onderzoek ontdekte Crossphase dat de werkdruk voor content- en online-professionals is toegenomen door de corona-crisis. Online content zorgt ervoor dat bedrijven in contact blijven met hun doelgroep, ook tijdens de coronaperiode. Willen bedrijven ervoor zorgen dat content een integraal onderdeel wordt van hun strategie dan is het zaak dat contentteams deze zes uitdagingen overkomen. Zo nemen organisaties een voorsprong op hun concurrentie – in 2021 en daarna.

1: Aansluiting bij de business

Er lijkt soms een hiaat tussen contentteams en de rest van de business. Succesvolle contentteams hebben bedrijfskundige kennis en kennis over de markt waarin het bedrijf opereert. Zo wordt content succesvoller en vergroten ze het draagvlak voor content.

2: Eigenaarschap op c-level

Veel contentteams hebben behoefte aan eigenaarschap van content op C-level, zodat de strategie en het budget geborgd worden. Net zoals er dertig jaar geleden nog geen CHRO was, kan tijdens deze periode de Content Officer of Chief Storytelling zijn weg naar de boardroom vinden.

3: Content als integrale oplossing

Content is meer dan een manier om nieuwe klanten te bereiken. Content heeft ook waarde op het gebied van customer service en productontwikkeling. Maak van content een integraal proces. Zodra een productontwikkelaar en contentmaker elkaar weten te vinden, worden nieuwe producten beter afgestemd op marktbehoeften. Daar profiteert de hele organisatie van.

4: Bepalen van ROI van content

Veel contentteams worstelen om zichtbaarheid in de organisatie te realiseren. Door de ROI van content te meten, wordt de businesscase voor content een stuk tastbaarder. Meet de effecten van externe-, maar ook van interne contentuitingen. Content wordt ook gebruikt om intern kennis te delen, wat tijd en geld voor interne trainingen bespaart.

5: Draagvlak voor innovaties

Contentteams hebben vaak beperkte invloed op besluiten die door het hoger management worden genomen. Door de corona-crisis staat content gelukkig hoger op de agenda. Dit is het moment om door te pakken. Benadruk dat contentinnovaties zoals chatbots de klantervaring verrijken en investeringen in tijd en geld waard zijn.

6: Teams met complementaire skills

Content is een containerbegrip geworden. Wie zich bezighoudt met content kan het technische gedeelte van de site managen, eindredacteur zijn of foto’s bewerken. Pas wanneer helder is welke competenties en taken in een team aanwezig zijn, kunnen complementaire teams samengesteld worden.

 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken