[column] Cowboycultuur

[column] Cowboycultuur
  • Content
  • 9 mrt 2021 @ 08:03
  • 16641 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, senior expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • Content

Leuk toch dat je nu content op maat krijgt, niet na drie seconden, maar per direct. DPG Media kondigt dit nieuws met veel tam tam aan. Het is ontwikkeld in samenwerking met Snakeware.

De aanpak die is gekozen draagt de naam Madam: Market Automation Digital Asset Manager. MADAM dat zowel werkt op Microsoft Azure als op Amazon Web Services, en gebruikmaakt van allerlei API’s, is in staat dynamische contentpagina’s te serveren. Het programma is via het Customer Data Platform gekoppeld aan diverse databronnen van DPG Media, waardoor het continu wordt gevoed met real-time data uit alle voor DPG Media relevante bronnen. Marketeers van de uitgeverij zetten de grote lijnen van de campagne uit en maken zelf de frontends op basis van de nieuwste frameworks. Door de MADAM-API aan te spreken en slimme algoritmen toe te passen, krijgen bezoekers echt relevante en persoonlijke aanbiedingen voorgeschoteld. (Bron: emerce.nl) Het optimisme klinkt geweldig. Maar ondertussen bekruipt mij het gevoel nog vaker lastig gevallen te zullen worden door informatie of aanbiedingen waar ik niet op zit te wachten. Je hoeft tegenwoordig maar een keer een zoekopdracht te hebben ingevoerd op google, om vervolgens in de tijdlijn van al je media aanbiedingen te krijgen. Hoe hinderlijk. Ik ga tegenwoordig steeds vaker op zwart via ctrl-shift-n. Dat voorkomt veel irritatie. DPG is blij mee met Madam: ‘Door content en intelligence tegelijk aan te bieden, kunnen we op ieder platform in iedere sector bezoekers matchen en hen de juiste advertenties tonen.’ Ik hoop dat men zich ook realiseert dat de irritatiefactor bij de consument toeneemt.

Ik vraag me trouwens serieus af waarom de fysieke dagbladen (ik lees er drie) tegenwoordig vrijwel alle dezelfde advertenties hebben op dezelfde pagina’s. Over verspillen van middelen gesproken. Dat zou persoonlijker kunnen. En wat ook behoorlijk irritant is dat wanneer een dagblad digitaal lees, ik om de vier pagina’s dezelfde commerciële boodschap van twee pagina’s moet wegklikken. Zeer storend en te indringend. Dat kan zeker niet de bedoeling zijn. Misschien een instelling veranderen?

Wat dat betreft is dit natuurlijk wel goed nieuws. ‘Google gaat helemaal stoppen met manieren om het online gedrag van individuele gebruikers te volgen voor gepersonaliseerde advertenties.’ ‘Na de aankondiging vorig jaar te stoppen met third party cookies in 2022, gaat het techconcern nu nog een stap verder. In een blog kondigt Google aan ook geen nieuwe alternatieve methoden voor tracking cookies te zullen ontwikkelen.’(Bron: Adfo)

Afgelopen week begon ook een aantal Europarlementariërs een petitie tegen gepersonaliseerde advertenties. Ze willen dat de Europese Commissie daar maatregelen tegen neemt. Vorig jaar vroeg het parlement al aan de Commissie om te kijken naar een totaal verbod daarop. Maar volgens de Commissie gaat dit te ver, die ziet liever andere maatregelen die de privacy beschermen. Een verbod zou dan niet nodig zijn. (Bron: nos)

Het leidt soms inderdaad tot irritatie: een keer zoeken naar een tuinstoel en je wordt vervolgens platgegooid met advertenties voor tuinmeubels. Of als je een keer klikt op een filmpje van een politieke partij, komen er vervolgens meerdere advertenties voorbij van diezelfde partij.

Twitter wil later dit jaar de nieuwe Super Follow functionaliteit uitrollen. Prominente accounts met veel volgers kunnen straks gebruik maken van de Super Follow. Het is een manier waarop ze exclusieve content aan hun trouwste fans kunnen bieden. Voor een vast bedrag per maand krijgen volgers onder andere toegang tot exclusieve tweets, nieuwsbrieven en kortingen. (Want.nl) Het bericht dat ik citeer is doorspekt met aanbiedingen, die toevallig van dezelfde partij zijn waarbij ik gisteren wat bestelde. Hoe storend. Je bent geneigd te denken dat het toevallig is, maar het tegendeel is waar. Bij mij werkt dit soort slimmigheid averechts. Wil een merk me echt verleiden dat mag het wel wat intelligenter. En niet zo voorspelbaar als het nu is.

Het is van cruciaal belang dat klanten erop kunnen vertrouwen dat hun gegevens in goede handen zijn. Een gedeelde datavisie en duidelijke kaders voor datagebruik, gebaseerd op kernprincipes die belangrijk zijn voor jouw organisatie en klanten, zijn hiervoor onmisbaar. Je wilt voorkomen dat beslissingen over data – bij gebrek aan duidelijke uitgangspunten - worden genomen  door individuele medewerkers, op basis van hun eigen normen en waarden. Daarom heeft DDMA in samenwerking met de Argumentenfabriek en een groep koplopers uit de data-driven marketingsector, werkzaam bij onder meer VodafoneZiggo, KLM en Rabobank, de Uitgangspuntenkaart voor Datagebruik ontwikkeld. (bron: marketingfacts.nl). Hoe gaat dit alles aflopen. Het is nu nog een cowboycultuur.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken