[designpanel] Mona

[designpanel] Mona
  • Design
  • 16 feb 2018 @ 17:36
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Packaging designDesignpanel

Toetjesmerk Mona heeft onlangs een redesign ondergaan. Het verantwoordelijke bureau Design Bridge kreeg de opdracht om één krachtige Mona-familie neer te zetten, die de toegenomen concurrentie op het schap weer aankan. Krijgt ons panel trek?

Design Bridge: ‘Door slim gebruik te maken van de herkenbare en unieke merkassets wilden we synergie creëren binnen het portfolio en zo ruimte maken voor de introductie van nieuwe verwenmomenten. Daarnaast was het van belang de vrolijke en spontane persoonlijkheid van het merk weer te laten stralen.’ De focus van het nieuwe verpakkingsdesign ligt dan ook op de ‘Mona-glimlach’. Brengt het nieuwe design ook een glimlach op het gezicht van onze panelleden?

tekst gaat verder onder het beeld

M A R K E T E E R S

Marc van Eck, partner Business Openers: Netjes, dat is mijn eerste reactie en dat lijkt niet positief, maar dat is het wel. In eerste instantie zie je nauwelijks de verschillen, maar de verschillende producten vormen nu veel meer een familie. Bovendien is de smiley nu heel sterk en consequent doorgevoerd. Daar word je vrolijk van en dat is volgens mij net de bedoeling. Zo simpel kan een design upgrade dus zijn. Wel jammer dat het designbureau zo afgeeft op de oude designs, dat levert een vol punt strafaftrek op. Kom ik dus op een 8,5.

8,5

Felice Uiterwijk, marketingmanager Fair Trade Original: Design Bridge heeft met dit redesign de Mona-‘merkstempel’ op het gehele portfolio steviger neergezet. De range oogt eenduidig en herkenbaar Mona. Het doet alleen weinig meer dan dat en daar word ik persoonlijk niet zo blij van. Als je de concurrentie ècht wilt aangaan, zul je in je hele uitstraling moeten vernieuwen. Een dilemma waar veel grote gevestigde merken mee stoeien: hoe (r)evolutionair wil en kun je gaan? Vaak wordt de veilige route gekozen, zo ook hier, maar als je echt je fanbase wilt verstevigen en mensen uit overtuiging voor je wilt merk wilt laten kiezen, is er waarschijnlijk meer nodig dan dit.

6

Irene van der Zwan, eigenaar Marketing & Zo: De nieuwe Mona-lijn ziet er aantrekkelijk uit. De ‘smile’ komt terug op het logo en in de productomschrijving en deze lijn is consequent op het hele toetjes-assortiment doorgevoerd. Dat was niet altijd het geval op de oorspronkelijke verpakkingen. Bovendien zie je op elke verpakking hoe het product er in zijn geheel uit ziet en daarbij zijn de ingrediënten als sinaasappel of noten goed en aantrekkelijk geportretteerd. Het oogt ook rustiger dan de vorige verpakkingen. Mogelijk ook door de consequente doorvoering van hetzelfde lettertype en de zachtere kleuren. Leuke acties ook met ‘deel je favoriete toetje snoetje’, ‘maak een Mona tuintje’ en ‘welk Monament vier je met een toetje’. Mogelijk zou je dit ook nog op social media kunnen doorvoeren of wellicht gebeurt dit al. Kortom, super verbetering! Vrolijke momenten vier je met een Mona-toetje!

9
tekst gaat verder onder het beeld


D E S I G N E R S

Stijn Braun, brand tailor Mountain: Dit kon alleen maar beter worden. De luchtige compositie maakt Mona opgewekter en gezelliger en zorgt inderdaad voor een consistenter geheel. Een stap vooruit, maar een kleine dan. Want eerlijk is eerlijk … het blijft druk en rommelig. Noem het lollig of genieten, ik noem het ingewikkeld. En die glimlach? Die is mij te prominent aanwezig (logo, vormentaal en afdekfolie). Leuk, maar ook wel vermoeiend. Met bestaande brand assets aan de slag gaan, blijft een beetje roeien met de riemen die je hebt. In dit geval lijkt het me niet eenvoudig. Hoe dan ook, je merkt toch dat er in de goede richting aan gesleuteld is. De binnenzijde van de sleeve is leuk, al gooi ik die altijd meteen in de papierbak. Ik ben veel te gulzig als ik zin in heb in pudding.

6,5

Steven de Cleen, creative strategy director/oprichter ProudDesign: Hier word ik blij van! Een oud en vertrouwd Hollands merk dat niet afwacht en zijn verantwoordelijkheid neemt om relevant te blijven. Want wie wacht wordt vanzelf oud en als je niet oppast ook ouderwets. Het sterke van dit redesign is dat het voortbouwt op het verhaal van het merk. Je ziet wat je er bij voelt als je de naam hoort - daar word je blij van. De smile is een mooie verbeelding die systematisch ook goed werkt. Niet alleen in packaging, maar in communicatie als geheel. Je kunt je het T-shirt al voorstellen, toch? Het blonde gevoel van het label past meer bij deze tijd van transparantie en de vorm volgt de glimlach waardoor het nog meer eigen wordt. De fotografie is lekker én puur. Overall een sterk verhaal en systeem wat gebaseerd is op de pudding. Logisch, maar dat werkt iets minder goed op andere verpakkingsvormen, zoals te zien is bij de intense vla. Jammer ook van de scherpe logovorm en het te geringe variantonderscheid. Veel eenheid, maar iets te weinig verscheidenheid. Het enige smetje op een blije beoordeling.

8

Helmich van Herpt, creative director Snow Donuts: De Mona-glimlach is een prima vondst en ook leuk doorgevoerd in de smiley’s op de deksels. Daarnaast een goede case om te zien, omdat het altijd interessant is hoe een klassiek merk als Mona zich houdt onder trends en nieuwe aanwas in het aanbod. Dat is ook meteen waar de schoen een beetje begint te wringen. Hoewel de uitvoering netjes en verzorgd is, en het logo fantastisch overeind blijft staan, is er een kans gemist om naast de smile zelf het geheel wat meer levensvreugde mee te geven. Met name de weinig vrolijke segmentatie en ouderwetse, technische fotografie laten hier een kans liggen om de Mona-waarden intuïtief over te brengen. Een goede verpakking is meer dan een groot logo.

7,5

Edwin Visser, directeur SoGood: Mona is de leukste thuis en dat zal je weten (als je dat al niet wist)! De glimlach, toch meer een schaterlach in de O van het logo, is het gezichtsbepalende merkdevice op de verpakking geworden. Het speelt nu ook een rol op de deksels en panels (zoals ‘toetje van de maand’). Mona was altijd al een logo-shout, maar door het rode logo op een rode achtergrond te plaatsen, kwam dat niet tot zijn recht. Nu straalt de lach je tegemoet. Deze exercitie is een mooi voorbeeld van hoe iets goeds beter gemaakt kan worden: door te poetsen waar het glimt. Niet een compleet revolutionair nieuw design. Wat dat betreft heeft Mona in het verleden al te vaak een nieuw gezicht getrokken. Mona blijft Mona.

7+

Eerder beoordeelde designs:

62. Stedelijk Museum door Grrr

61.
Formule 1 door Wieden + Kennedy

60. Smirnoff door Design Bridge

59. Gemeentemuseum Den Haag door a friend of mine

58. Dropbox door Collins

57. Lola Quinoa door Mountain

56. Uefa Nations League door Y&R Branding Portugal

55. Canei door VBAT

54. Adidas door RESN

53. Eredivisie door Dog and Pony

52. Zaans Medisch Centrum door Silo

51. Boomsma Gin

50. Jozo door Brandnew

49. AH to go-app door Studio Kraftwerk

48. Organto door SuperRebel

47. Lowlands door Fabrique

46. New Dutch Legacy-gin door Brum

45. Seepje door Flex/Design

44. Nada Door ProudDesign

43. Hortus Botanic Guardians door Koeweiden Postma

42. Gkazas door Today

41. Côte d’Or ​door Design Bridge

40. Kodak

39. Eternal Oceans (concept) door Anthem

38. Ahold Delhaize

37. Kamphuisen Siroopwafels door OD

36. Prophecy door VBAT

35. Dettol

34. Robeco SummerNights

33. Brouwers

32. Nemo

31. Conimex

30. Royal FloraHolland

29. Rood Met Zwarte Stippen

28. I sea pasta

27. Melkweg

26. Hooghoudt

25. De Wijndragers

24. Ahoy

23. Pluggerz

22. Appelsientje

21. Ziggo Sport

20. TomTom Bandit

19. Holland Master Kazen

18. Bols Vodka

17. Luxor

16. Cacao Barry

15. Google

14. Etos huismerk kruidentheecollectie

13. Coca-Cola

12. Riscos vis in blik

11. CliniClowns

10. Vivera

9. Spaarne Gasthuis

8. Ranja

7. Spotify

6. Senseo

5. ING

4. Aviko

3. Transavia

2. Dorset Cereals

1. Nationaal Militair Museum




 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken