Hema doet Piet niet in de ban

Hema doet Piet niet in de ban
  • Food-en-retail
  • 27 aug 2014 @ 12:19
  • 17679 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • PersonaliaPolitiekWinkelen

'Hema doet Piet niet in de ban. Er zijn nog steeds Pieten te vinden in het assortiment. We blijven de maatschappelijke discussie volgen en we respecteren de regelgeving die daaruit volgt. Voor 5 december is alles ingekocht en over volgend jaar kunnen we nog geen uitspraken doen.' Dit schrijft de retailgigant op haar corporate website in een reactie op berichten als zou Zwarte Piet verboden worden in de Hema.

De voortdurende discussie over Zwarte Piet zou de Hema hebben doen besluiten om de knecht van de Sint in de ban te doen, schreef Het Parool gister op basis van een intern bedrijfsbericht. Verpakkingen van sinterklaasartikelen zouden worden aangepakt en volgend jaar verdwijnen ook alle chocoladefiguren van Zwarte Piet, aldus de krant. Dat kon nu niet meer omdat de inkoop van dit jaar al is gedaan. Vorig jaar december bleek nog uit de zgn. Pietitie dat het aantal voorstanders (rond de 2 miljoen) het aantal tegenstanders (een paar duizend op Facebook) van Zwarte Piet flink overstijgt.

Druppelsgewijs
In hetzelfde artikel laat De Bijenkorf weten de beroemde klimpieten in het warenhuis te laten hangen. Dat er druppelsgewijs per jaargang meer regenboogpieten toetreden tot het gilde, is iets waar breed rekening mee wordt gehouden. Daarmee verdwijnt de zwarte gekleurde niet van het toneel, aangezien dat ook een kleur is. Dat lijkt, evenals een minder stereotype Zwarte Piet, een elegante oplossing voor niet zo'n groot probleem. (PvWK)

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken