Consument vertrouwt mensen eerder dan merken
- Food-en-retail
- 18 sep 2014 @ 15:00
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - OnderzoekConsumentenMerken
- 18 sep 2014 @ 15:00
- Redactie Food en Retail
Bijna de helft van de Nederlanders is het niet eens met de stelling ‘Bij voedingsmiddelen zijn merken voor mij belangrijker dan mensen’. Dat blijkt uit de Foodmonitor van Food for Food en Trendbox. Hieruit blijkt ook dat de consument meer vertrouwen heeft in mensen dan in merken. De vraag is of het ook zo uitpakt in de praktijk.
Het lijkt erop dat er een verschil is tussen wat mensen zeggen en doen. Ze zeggen meer vertrouwen te hebben in mensen. Dat zou suggereren dat de consument alleen producten koopt van mensen/leveranciers die hij kent, maar dat is niet de realiteit. Want vertrouwen alleen is niet bepalend, ook andere factoren spelen een rol zoals gemak en prijs. Zo meldt het persbericht.
Herkenbaarheid
Merken zijn ontstaan en belangrijker geworden toen consumenten met de opkomst van de supermarkt niet meer elke producent kenden. Gemak en prijs werden belangrijk maar tegelijkertijd was er wel behoefte aan herkenbaarheid en vertrouwen. Merken zijn daarmee eigenlijk een surrogaat geworden voor de maker.
Boeren en koks
Het verklaart waarom grote merken tegenwoordig steeds persoonlijker proberen te worden door bijvoorbeeld een boer of een kok op de verpakking te zetten. En het verklaart de blijvende populariteit van kleine producenten. Maar dan wel bij een kleine groep die vaak het ongemak en hogere prijs op de koop toe nemen.
Meer informatie over het onderzoek staat op de site.
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Nieuwe Retail Media Commissie bevordert kennisdeling...
- Retail Media Day brengt nieuwe standaard aan het licht
- Albert Heijn lanceert Lekker Weekend met remake van Saturday...
- Kruidvat rolt DOOH-netwerk uit in 775 winkels
- Picnic start campagne met goedkoper Duits assortiment
- Bloomon en Fastned verrassen met bloemenkiosk
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- [marketeer 225] Reinout Koot -... 23-05-2025
- 100-jarig Remia maakt trip down... 22-05-2025
- Vivera lanceert nieuwe Signature... 21-05-2025
- Picnic start campagne met goedkoper... 20-05-2025
- Zeg hallo tegen 18 nieuwe verleidingen20-05-2025
- [onderzoek] Hiiper: Discount wint... 20-05-2025
MarketingTribune Events
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management