Consument vertrouwt mensen eerder dan merken

  • Food-en-retail
  • 18 sep 2014 @ 15:00
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekConsumentenMerken

Bijna de helft van de Nederlanders is het niet eens met de stelling ‘Bij voedingsmiddelen zijn merken voor mij belangrijker dan mensen’. Dat blijkt uit de Foodmonitor van Food for Food en Trendbox. Hieruit blijkt ook dat de consument meer vertrouwen heeft in mensen dan in merken. De vraag is of het ook zo uitpakt in de praktijk.

Het lijkt erop dat er een verschil is tussen wat mensen zeggen en doen. Ze zeggen meer vertrouwen te hebben in mensen. Dat zou suggereren dat de consument alleen producten koopt van mensen/leveranciers die hij kent, maar dat is niet de realiteit. Want vertrouwen alleen is niet bepalend, ook andere factoren spelen een rol zoals gemak en prijs. Zo meldt het persbericht.

Herkenbaarheid
Merken zijn ontstaan en belangrijker geworden toen consumenten met de opkomst van de supermarkt niet meer elke producent kenden. Gemak en prijs werden belangrijk maar tegelijkertijd was er wel behoefte aan herkenbaarheid en vertrouwen. Merken zijn daarmee eigenlijk een surrogaat geworden voor de maker.

Boeren en koks
Het verklaart waarom grote merken tegenwoordig steeds persoonlijker proberen te worden door bijvoorbeeld een boer of een kok op de verpakking te zetten. En het verklaart de blijvende populariteit van kleine producenten. Maar dan wel bij een kleine groep die vaak het ongemak en hogere prijs op de koop toe nemen.

Meer informatie over het onderzoek staat op de site

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken