Nederlandse consument extreem gericht op korting
- Food-en-retail
- 30 jun 2016 @ 10:26
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - ConsumentenWinkelen
- 30 jun 2016 @ 10:26
- Redactie Food en Retail
Nederlanders staan bekend als koopjesjagers. Ongegeneerd afdingen. Of ‘kijken, kijken, niet kopen’. Maar klopt dat wel? Onderzoek door kortingsapp Yellowbag en marktonderzoeksbureau RMI bevestigt veel vooroordelen over Nederlandse consumenten. Bijna de helft (45%) stelt aankopen uit totdat er korting wordt geboden. Op kleding wachten we het langst: maar liefst 70 procent koopt pas wanneer retailers met prijzen stunten.
Altijd op zoek naar de beste deal
Representatief onderzoek onder ruim 800 Nederlanders toont aan dat wij met recht een zuinig volkje genoemd mogen worden. Maar liefst 87% houdt tijdens het shoppen rekening met korting. Bij 30- tot 50-jarigen is dat zelfs 97%! Ruim twee derde van de Nederlandse shoppers geeft aan dat wanneer zij iets willen kopen, zij altijd op zoek zijn naar de beste deal. Wat blijkt ook? Ruim 55% wil best een maand of langer wachten met de aankoop van hun favoriete product. Dat geldt vooral voor meubels, sportartikelen en elektronica.
Wachten op flinke kortingen
Jasper van Elferen, founder en CEO van Yellowbag: ´Nederlanders blijken naast prijsbewust ook sterk tijdsbewust. Een groot gedeelte van de shoppers wacht en stelt uit, maar slaat toe wanneer er flinke kortingen worden geboden. De productcategorie speelt daarbij een belangrijke rol. Shoppers zijn voornamelijk bereid te wachten op korting bij producten zoals kleding (70%), voeding (62%), schoenen (61%) en verzorgingsmiddelen (60%). Bij producten zoals wijn (31%) of muziek (26%) is deze bereidheid vele malen lager.´ Evert Webers, research director van marktonderzoekbureau RMI, vult aan: ´Online shoppers worden vaak geassocieerd met dure impulsaankopen. Dit blijkt echter niet zo te zijn; zo zijn mannen achter de computer, smartphone of tablet bijvoorbeeld veel sterker gericht op korting dan in de winkelstraat of winkelcentrum.´
Kortingsapp Yellowbag
Shoppers verzamelen hun favoriete producten in Yellowbag; hun virtuele boodschappentas. De kortingsapp laat dan direct zien waar het product op dat moment goedkoper is. Niet tevreden over de laagste prijs? Yellowbag blijft de prijs van het product volgen en brengt een shopper op de hoogte als het product ergens in prijs is gedaald. In totaal monitort Yellowbag de prijzen van meer dan 20 miljoen producten. De kortingsapp biedt daarmee een nieuwe en simpele manier van besparen op online aankopen voor zowel prijs- en tijdsbewuste shoppers en directe impulsaankopen. Sinds Yellowbag enkele weken geleden haar nieuwe kortingsapp heeft gelanceerd, heeft de Nijmeegse startup duizenden nieuwe gebruikers aan zich weten te binden. De onderzoeksresultaten verklaren de populariteit van de app: 36 procent van de Nederlanders geeft aan dat korting de doorslaggevende reden is om een product te kopen.
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- 'Actionkiller' Die Grenze opent in Amsterdam
- Albert Heijn gunt iedereen wat extra kersteer kerst
- Limited Heineken-fles bij start feestmaand
- [onderzoek] In groeimarkt on-the-go food wint gemak van...
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds: de oliebol
- Fritz-kola start bewustwordingscampagne tegen overconsumptie
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- CBL: Versterken voedselvoorziening... 12-12-2025
- Bas Dijkstra (Lazy): 'Ik hou van... 09-12-2025
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds:... 08-12-2025
- Albert Heijn gunt iedereen wat extra... 06-12-2025
- Limited Heineken-fles bij start... 04-12-2025
- [onderzoek] In groeimarkt on-the-go... 04-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




