[interview Ondernemer 107] Leendert Mulder - event expert Cannes en hotelier Cambodja

[interview Ondernemer 107] Leendert Mulder - event expert Cannes en hotelier Cambodja
  • Food-en-retail
  • 12 mei 2017 @ 00:01
  • 13054 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • MarketingInterviewEvenement

MarketingTribune prolongeert de successerie 'Ondernemer van de Week'. Na 100 opvallende vakgenoten -die binnen hun organisatie of als DGA/cmo iets bijzonders uit de grond stampen- aan het woord te hebben gelaten, interviewen we er nog eens 100 bij! Voor eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de linkjes hieronder. Als nummer 107 interviewt de redactie Food&Retail Leendert Mulder. Hij is event expert en ondernemer die onder vakgenoten bekenheid geniet als oprichter van Usual Suspects en motor achter grote feesten te Cannes. Sinds 2016 is hij bovendien eigenaar en directeur van boutique hotel Villa Samnang in Phnom Penh. 'In Cambodja is word of mouth de beste marketing voor de lokale markt.'

1. Stel jezelf graag voor.
Leendert Mulder voor de Nederlanders, Leo voor de rest van de wereld. Ondernemer, adviseur, evenementen producent, de man van Cannes en sinds kort hotelier te Phnom Penh.

 2. OK, ten eerste je vestiging in het Verre Oosten en je nieuwe resort / hotel daar, kun je aangeven wat de geschiedenis en drijfveer zijn en waar dit idee om draait? 
Sinds vijf jaar ben ik met een Cambodjaanse, en we hebben een prachtige dochter. ‘s Winters wonen we in Cambodja en ‘s zomers in Amsterdam. Cambodja is het armste land van Zuid oost Azië, maar kent een enorme ontwikkeling en daarmee ook vele kansen. Als ras-ondernemer was het dus een kwestie van tijd krijgen en na zeker 20 mogelijkheden en projecten te hebben bekeken kwam eind 2016 boutique hotel Villa Samnang in Phnom Penh op mijn pad. Een prachtige villa, midden in de stad, met 14 kamers, zwembad en restaurant. Maar ook met achterstallig onderhoud en een eigenaar die er nu echt vanaf moest. Ik heb het helemaal opgeknapt en nieuw leven ingeblazen, zonder ‘Ik vertrek'- taferelen’.3. Hebben jullie voor de lancering van het hotel samengewerkt met reclame- of PR-bureaus? Hoe doe je je marketing, kom je aan je klanten?

De gehele re-styling en het design heb ik met een Australische designer/ontwerper van Cambodjaanse komaf gedaan, midden in het hoogseizoen. Zij heeft een groot netwerk en hier is ‘word of mouth’ de beste marketing voor de lokale markt. Deze nieuwe look hebben we doorgevoerd in print en online verkoopkanalen als de website, Booking.comAgoda en Expedia. We zijn dus wereldwijd te boeken. De bar, restauratie en het zwembad gedeelte zijn ook toegankelijk voor niet-hotelgasten en positioneer ik als zelfstandig horeca etablissement dat 'TAO' wordt genaamd op sites als Tripadvisor en in lokale sufferdjes... Sinds kort hosten we kleine eventjes zoals Koningsdag voor alle Nederlanders hier, maar ook BBQ’s, Sunday Brunch’s, etc... Dat genereert nieuwe aanwas en leads van mensen die het hotel op die manier ontdekken. Dat werkt snel en goed. Ik noem het micro-marketing.

4. Is de hotel markt in dat land een ingewikkelde, licht graag toe?
Alleen in de hoofdstad Phnom Penh noemen 250 van de in totaal 600 hotels zich ‘boutique hotel’. De markt is nog niet echt ontwikkeld, ze doen elkaar na en veel zijn gelukzoekers. Ik heb goed gekeken wat er nog niet is en vooral welke de service en faciliteiten ik zelf graag zou willen hebben tijdens een verblijf in een hotel. Naast de dagelijkse stroom toeristen die online boeken richt ik mij ook op de expats en zakelijke markt. Het hotel ligt immers midden in een zakenwijk.

5. Moeilijk je hoofd boven water te houden of juist vetpot?
Ik heb een Cambodjaans/Franse manager aangenomen die de day-to-day business runt met 14 man personeel. Zeker in het begin was het flink aanpoten want werkelijk alles gaat anders dan je het had bedacht. Dat kan soms frustrerend zijn. Een BV opzetten hier is betrekkelijk gemakkelijk met de juiste connecties. Het is even puzzelen hoe en wat met de belasting, maar het valt mij tot nu toe mee, zo ook de corruptie. Met een klein hotel moet je het vooral hebben van de lifestyle die je er omheen voor jezelf ontwikkelt. Rijk wordt je er niet van, maar van de opbrengst kan je goed leven.

6. Je meldt resultaten waar jullie erg blij mee & trots op zijn. Wil je die delen?!
Na veel onderzoek naar een geschikte business, heb ik de overname van Villa Samnang eigenlijk binnen 1 maand afgerond, vervolgens compleet verbouwd en ge-herpositioneerd als nieuw hotel. Ik ben best veel gewend met grote event-producties, maar dit was een productie die uiteindelijk vijf maanden duurde en als het dan succesvol blijkt geeft dat voldoening. Het is heel tof om te doen en enorm leerzaam. Vanuit deze plek kan ik ook mijn netwerk  verder uitbouwen en wat ik hier neergezet heb, ontgaat mensen die hier al langer wonen en werken niet.  Regelmatig word ik benaderd voor leuke projecten die ontwikkeld moeten worden. Dat vind ik erg leuk om te doen en daar zit hier heel veel toekomst in.

 7. Daarnaast kennen we je natuurlijk van je feesten in Cannes. Wat is hier de achtergrond van? Hoe ben je erin gerold en wat heb je in Cannes bereikt?
Dit jaar wordt mijn 18e editie van de Cannes Lions, maar ik doe ook de TV en filmbeurzen MipTV en MipCOM. Het is allemaal begonnen in 2001 met de productie van het roemruchte CannesCannesClub feest in het ‘foute’ Jimmy’z voor Czar, SoundScape, MarketingTribune en Ulla Models. Ik was toen partner bij een platenmaatschappij. Grootschalige dance events waren aan het opkomen in die periode en er was behoefte aan professionele partnerships met merken. Ik dacht daar kunnen we al die mensen die bij de merken horen ontmoeten en deals sluiten. Dat deel van de missie was weinig succesvol, maar ik zag de evenementen potentie van de Lions in die tijd en ben daar ingedoken. Event en experience agency Usual Suspects  is hieruit ontstaan. Dat heeft echt een enorme vlucht genomen. Dat bureau heb ik in 2008 verkocht en ben mij toen als zelfstandig producent en adviseur gaan focussen op grote internationale producties en de events in Cannes. Op een gegeven moment sta je bekend als ‘de man van Cannes’. Ik ken daar alles en iedereen, snap de dynamiek van de verschillende beurzen, en kan dus bedrijven die overwegen naar Cannes te gaan van goed advies dienen met de do’s and dont’s.

8. Hoe gaan jullie komende zomer verder?
Eind juli ga ik weer terug naar Phnom Penh. Het is dan laagseizoen en dus de tijd om alles verder op orde te krijgen voor het hoogseizoen door de nodige aanpassingen door te voeren, goed te analyseren hoe de afgelopen periode is geweest en hoe we het  nog beter kunnen doen. Daarnaast ben ik ook dan met Cannes alweer volop bezig. CannesLions is zo enorm gegroeid en populair dat het opstarten elk jaar weer eerder begint met aanvragen die we al in september en oktober krijgen, maar ook de bestaande klanten komen eerder niet hun locatie of concept te verliezen en de anderen die staan te trappelen deze over te nemen. Ook start medio augustus al de voorbereidingen voor een ander groot event in Cannes, de tv-beurs MipCOM waar ik een aantal klanten bedien. Ik woon, leef én werk in een van de mooiste delen van de wereld waar veel te zien is, dus als het even toelaat trek ik door Zuid-Oost Azië. Genoeg te doen dus.

Samen met collega Bruni Hofman die dagelijks vanuit Amsterdam alles in goede banen leidt en met de huidige technologie, internet en gunstige tijdzone valt dit allemaal heel goed te doen en met elkaar te combineren.

9. Nog ander nieuws over Leendert en zijn bedrijven te melden?
Zakelijk focus ik mij  vol op Cannes Lions in juni want editie 2017 wordt een grote met veel leuke en nieuwe initiatieven. Eind dit jaar heb ik een aantal internationale event-producties en wat adviesklussen, dus samen met het runnen van het hotel is er volop werk aan de winkel.

Meer info hotel click hier.

Voor eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de 106 linkjes hieronder

tekst: Peter van Woensel Kooy 


     Cannes-party 'MMMM' in 2016

     Met de familie op het strand

      Villa Samnang


     Leendert Mulder, event expert en hotelier te Cambodja met een flesje 'Leo'-bier

Eerdere hoogvliegers uit deze serie:

106 [interview Ondernemer 106] Henrietta Morrison - oprichter Lily’s Kitchen petfood

105. [interview Ondernemer 105] Sander van Bladel - marketeer Lesara agile retail

104. [interview Ondernemer 104] Jurryt van Arend, marketeer Doniger Fashion Group

103. [interview Ondernemer 103] Jaap Korteweg - oprichter De Vegetarische Slager

102. [interview Ondernemer 102] J.W. Kaldenbach& Edo Dijksterhuis - Bierrevolutie

101. [interview Ondernemer 101] Mark Vletter - oprichter telecomaanbieder Voys

100. [Ondernemer van de Week] Bénine Bijleveld - Benines Kitchen foodblog

99. [Ondernemer van de Week] Martijn Suister - Quandoo restaurantreserverings-portal

98. [Ondernemer van de Week] Marjolein in 't Veld - fashionbrand Marjolein Elisabeth

97. [Ondernemer van de week] Esther Weissman - Esthers Cookery

96. [Ondernemer van de Week] Margreet Leppink en Santje Kramer - app Rambler 

95. [Ondernemer van de Week] Tijno Verkerke - Brand Activation manager 24Kitchen

94. [Ondernemer van de Week] Sarah Smit - oprichter Stina Woods 

93. [Ondernemer van de Week] Erik van de Langemheen - oneQ smart outdoor cooking 

92. [Ondernemer van de Week] Elant Wijtman - marketeer Oedipus Brewing 

91. [Ondernemer van de Week] Marjan Reitsma - hoofd marcom Koninklijke Auping

90. [Ondernemer van de Week] Freek Padberg - mede oprichter Grapedistrict

89. [Ondernemer van de Week] Bernd Damme - oprichter juwelenhuis House of Eléonore

88. [Ondernemer van de Week] Hannah Vreugdenhil - food delivery service DoorMeal

87. [Ondernemer van de Week] Pieter Teekens - oprichter Beef & Burgers en Friet Fjieuw

86. [Ondernemer van de Week] Laurens Claassens - mede oprichter V2C Dutch Dry Gin

85. [Ondernemer van de Week] Olaf van Rijn - Choco Taste Box

84. [Ondernemer van de Week] Enzo Kleijn - initiator streetfoodfestival Yummya

83. [Ondernemer van de Week] Remko Hol en Olivier Nipshagen - Olijck worsten

82. [Ondernemer van de Week] Rob van Rozendaal - The Music Marketeers

81.[Ondernemer van de Week] 
Kevin de Roos - eigenaar en bedenker Tante Nel Rotterdam

80. [Ondernemer van de Week]  Marieke van Beijnum en Willemijn van Dijk - Borrelplateau

79. [Ondernemer van de Week] Alec Boswijk - oprichter Alchemist Garden en CvE

78. [Ondernemer van de Week] Van der Will, De Vries en Bakhtiar - oprichters Jajem 

77. [Ondernemer van de Week] Maarten van den Biggelaar - oprichter Manyguide 

76. [Ondernemer van de Week] 
Iris Weges - consultant Female Health Company

75. [Ondernemer van de Week] Clara de Nijs - dga en founder Clara's Champagnes 

74. [Ondernemer van de Week] Sebastian Brokmann - co-founder Fruitful Office

73. [Ondernemer van de Week] Saira Mamadeus - drijvende kracht Hennep Burger

72. [Ondernemer van de Week] Mark Boekraad - mede-oprichter ShirtsofHolland  


71. [Ondernemer van de Week] Merel Wildschut en Jamie van Zijl - De Groene Meisjes 

70. [Ondernemer van de Week] Marij Peeters en Theo Peeters - Het Raadhuys

69. [Ondernemer van de Week]  
Kitty Smeeten& Th. de Groen - Hands Off My Chocolate

68. [Ondernemer van de week] 
Caroline Glasbergen - oprichter 'Fitshe' female sportshakes

67. [Ondernemer van de Week] Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen 

66. [Ondernemer van de week] Yves Viegen - marketeer Foodtube 

65.[Ondernemer van de Week]  Jop van de Graaf - oprichter SLA restaurants 

64. [Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper

63. [Ondernemer van de Week] Daniëlle Duit & M. Lauret - bierbrouwerij Duits&Lauret 

62. [Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots 

61. [Ondernemer van de Week] Stefan vd Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota

60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - bedenkers RetailTheater

59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaas Landgoed Kaamps

58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema

57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon 

56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti

55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl

54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik -  eigenaar van De Paarse Keizerin

53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding 

52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer

51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate 

50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde -  Oestercompagnie 

49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino

48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger

47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades

46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director Digitas bouwer Vertu

45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands

44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS

43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - media en content ING retail

42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities

41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS 

40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - Koffiejuffrouw

39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - hoofdredacteur Amayzine.com

38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder&De Clercq

37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese

36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica 

35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts

34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash

33. [Ondernemer van de week] Remko Been - manager omnichannel & marketing Storelink 

32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace

31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel

30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy

29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin

28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany

27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer Urban Cacao

26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy

25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts

24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien

23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style

22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union 

21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina

20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!

19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero

18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn

17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – E-commerce manager O'Neill

16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm

15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models

13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij

12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver

10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - directeur M&I Ad van Geloven (Mora)

9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - directeuir Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – marketeer Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'


Ook een keer schitteren in deze serie? Als marketeer/entepreneur zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken