Plus wil doorpakken met Proteus-display

Plus wil doorpakken met Proteus-display
  • Food-en-retail
  • 13 mei 2019 @ 10:48
  • 9426 x gelezen
  • Link
  • Hugo Schrameyer
    Hugo Schrameyer

    journalist en redactie-adviseur
    MarketingTribune
  • ActivatieRetail

Het stormt aan het display-front. Deze commotie is vooral ontstaan door toedoen van het Belgische bedrijf Pure Value, dat na de introductie van het displayconcept Proteus inmiddels enkele praktijkervaringen rijker is.

Pure Value werd opgericht door twee Belgen en een Nederlander, Geert Marivoet, CEO van Pure Value Europe, Sandy Defauw en Bram van Schijdel.  De eerste twee Belgen hebben vooral ervaring aan displayzijde, terwijl de Nederlander Bram van Schijndel zijn sporen heeft verdiend als duurzaamheidsspecialist. Aanleiding om met deze materie aan de slag te gaan, is de enorme hoeveelheid karton die wereldwijd wordt ingezet als grondstof voor displays. Jaarlijks gaat het daarbij om de kolossale hoeveelheid van 1 miljard kg.

Verkwisting

Bram van Schijndel: ‘De vraag die Geert, Sandy en ik onszelf stelden: moeten we daarmee doorgaan? Is het niet een enorme verkwisting van materiaal om promotiemeubels met een korte levensduur te maken? Waarvan je bovendien niet eens goed weet wat het effect ervan is? Het is immers nog steeds niet goed gelukt om de display-invloed op de verkoop te concretiseren.’

Plus

Morgen verschijnt een uitgebreid interview met Van Schijndel in de Shopper Marketing Update-bijlage van MarketingTribune, waarin ook reacties zijn opgenomen van twee andere displayleveranciers, Pul Instore en Holbox. Een reactie die niet in dat verhaal is opgenomen, komt van Rob Claassens, unitmanager Kruidenierswaren en verantwoordelijk voor promotionele displays bij Plus Retail. De supermarktketen heeft al eerder laten weten een duidelijke keuze te maken om over te stappen op Proteus. In eerste instantie werd daarbij de datum 1 juni genoemd, maar achteraf was dat misschien wel erg ambitieus, reflecteer Claassens.

Verplichtingen

‘We zijn al vijf jaar op rij verkozen tot Meest Verantwoorde Supermarkt! Dat schept verplichtingen. In die context past ook de ambitie om kritisch te zijn op het grote kartonvolume dat als displaymateriaal de winkels in komt. Vorig jaar hebben we een stevig statement gemaakt door te benadrukken dat we per 1 juni volledig over willen naar Proteus, een herbruikbaar display die tot wel 85% karton bespaart. Ik vind: je moet iets stevigs neerzetten, anders gebeurt er weinig. Deze ambitie blijkt echter iets te hoog gegrepen. Zo hebben fabrikanten bijvoorbeeld langlopende afspraken met displayproducenten. De overstap vergt dus een wat langere adem.’

Ervaring

‘Als Plus hebben we zelf in ieder geval wel de daad bij het woord gevoegd en ervaring opgedaan met eigen merken in Proteus-displays. Tijdens het Paasseizoen hebben we koek en snoepproducten in de displays meubels gevoerd. Nu zijn we overgestapt op een bbq-aanbod. Dat bevalt prima, zowel wat betreft commerciële aantrekkelijkheid als de logistieke doorstroming. We kregen van de winkels teruggekoppeld dat de displays goed presteerden. Daarom roepen we onze leveranciers, maar ook andere retailers op de overstap naar Proteus-displays te maken. Zo bereiken we ook schaalvoordelen en daarmee maken we pas echt een gezamenlijk impact.’

Hugo Schrameyer

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken