'Hudson's Bay Nederland sluit eind 2019 de deuren'

'Hudson's Bay Nederland sluit eind 2019 de deuren'
  • Food-en-retail
  • 31 aug 2019 @ 11:04
  • 11715 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Winkelen

Warenhuisketen Hudson's Bay sluit voor 2020 de Nederlandse filialen, waarna 1424 banen verdwijnen. In juni 2019 kondigde holding HBC al aan de Europese tak te willen verkopen. Hudson's kwam in 2017 op de Nederlandse markt.

'De warenhuisketen betrad vol ambitie de Nederlandse markt, maar bleek zich flink verkeken te hebben op zijn positionering', meldt het FD, dat het nieuws zojuist brengt. Deze verwachting werd al eerder op MarketingTribune geuit, ziehier ons complete dossier Hudson's Bay. Ook aan een heldere marketingstrategie ontbrak het, stelden verschillende bij ons aangesloten experts. De vraag is en was wat HB nu precies toevoegde, al was de inrichting stijlvol en cosmopolitisch. De culi-afdeling op het Rokin te Amsterdam kon op onze lof rekenen, al had ook dit filiaal last van de veel te laat geopende Noord Zuidlijn, die nu voor extra klanten zorgt. Het mocht niet baten.

Ambitieuze start
De retailketen startte hier met vijftien warenhuizen en wilde er uiteindelijk 60 hebben met een miljard omzet. Hudson's leek het gat van het ten onder gegane V&D te kunnen opvullen, maar leek qua pricing meer op de Bijenkorf. Kortingen nadien bleek de loop er toch te weinig in te krijgen. Hoe het warenhuis met de lang lopende huurcontracten op a-locaties gaat afrekenen, is volgens het FD nog onbekend. Het vertrek van de warenhuisketen Hudson’s Bay raakt ook retailer Jumbo. Dochteronderneming La Place heeft namelijk vestigingen in warenhuizen van Hudson's.
(PvWK)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken