Lidl introduceert duurzame chocoladereep Way to Go
- Food-en-retail
- 9 sep 2019 @ 11:33
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodMarketing
- 9 sep 2019 @ 11:33
- Peter van Woensel Kooy
Lidl brengt een eigen duurzame ‘Way to Go’ chocoladereep op de markt, in de smaken puur, melk, karamel & zeezout en kokos & pecan. Lidl werkt continu aan de verduurzaming van producten om deze toegankelijk en betaalbaar te maken voor iedereen, stelt de retailer.
'Zo is er een ruim bio-assortiment, volop keuze in producten met het Beter Leven keurmerk, Rainforest Alliance en Fairtrade bananen en is de vis MSC of ASC gecertificeerd. Met deze chocoladereep neemt Lidl de volgende stap. De Way to Go repen liggen vanaf nu in alle Lidl-filialen.'
De cacao voor de Way to Go repen wordt rechtstreeks van de boeren van Fairtrade coöperatie Kuapa Kokoo in Ghana ingekocht. Door een extra premie bovenop de Fairtrade premie aan Kuapa Kokoo te betalen, kunnen boeren werken aan het verhogen van hun inkomen. Met de premie wordt geïnvesteerd in verschillende projecten, zo kunnen boeren ook inkomsten verwerven uit andere activiteiten en hun cacao-opbrengst op duurzame wijze verhogen. Hierdoor worden cacaoboeren minder afhankelijk van de cacao-opbrengst alleen en versterken ze hun positie.
De extra premie die Lidl betaalt bovenop de Fairtrade premie is de zogeheten ‘income improvement premie’. Zo pakt de supermarktketen een grote uitdaging in de keten aan. 'Op dit moment is al alle chocolade bij Lidl reeds gecertificeerd met UTZ, Rainforest Alliance of Fairtrade.'
Met de introductie van Way to Go laat de supermarktketen zien dat ook stappen bovenop certificering mogelijk zijn, door met alle betrokken schakels in de keten nauw samen te werken. 'De uitdagingen in de cacao zijn nog steeds heel groot. De meerderheid van de cacaoboeren leeft in extreme armoede. We waarderen dan ook deze eerste stap van Lidl om een extra premie te betalen om zodoende toe te werken naar een leefbaar inkomen voor boeren', aldus Alien Huizing Supply & Development Manager, Stichting Max Havelaar.
Lidl Nederland
Lidl is één van de grootste supermarktketens van Nederland met inmiddels ruim 420 filialen en een webshop. Onder het motto ‘de hoogste kwaliteit voor de laagste prijs’ biedt Lidl een ruim assortiment in food en non-food artikelen. Lidl’s Way to Go chocoladerepen kosten €1,99 voor meer informatie kijk hier.
(PvWK)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn gunt iedereen wat extra kersteer kerst
- Limited Heineken-fles bij start feestmaand
- [onderzoek] In groeimarkt on-the-go food wint gemak van...
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds: de oliebol
- Fritz-kola start bewustwordingscampagne tegen overconsumptie
- [onderzoek] Kerst 2025: wat verschijnt er volgens...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- CBL: Versterken voedselvoorziening... 12-12-2025
- Bas Dijkstra (Lazy): 'Ik hou van... 09-12-2025
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds:... 08-12-2025
- Albert Heijn gunt iedereen wat extra... 06-12-2025
- Limited Heineken-fles bij start... 04-12-2025
- [onderzoek] In groeimarkt on-the-go... 04-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




