'Slimme analyse retaildesign leidt tot meer impact op verkoopresultaat'
- Food-en-retail
- 1 nov 2019 @ 14:00
- Link
-
Hugo Schrameyer
journalist en redactie-adviseur
MarketingTribune - InnovatieInstore marketing
- 1 nov 2019 @ 14:00
- Hugo Schrameyer
Een retail concept moet visueel aantrekkelijk zijn, maar ook de verkoop stimuleren. Door slimme analyses kun je dat resultaat aantoonbaar verbeteren, benadrukt Mark Schuijer van Hollander Techniek.
Mark Schuijer, Product Owner Instore Development, gaat daar een uitgebreide presentatie geven op de eerstvolgende editie van ons event Shopper Marketing Update Live!, dat voor donderdag 7 november op het programma staat, en zich wederom afspeelt in centraal Nederland, bij Joinn in Houten. Vier sprekers staan er inmiddels op het programma: Adam Tasi, general manager van Scent the Brand geurmarketing, Constant Berkhout, Retail Marketing & Shopper Insights Consultant, René Hendriks, partner bij servicedesign-bureau Aan Zee en dus Mark Schuijer. Adam Tasi en René Hendriks zijn al aan het woord geweest, nu is het de beurt aan Mark Schuijer.
Vertel eens Mark, waar ga je het over hebben?
‘Onder de noemer de Retail Versneller brengen wij een datagedreven oplossing voor optimalisatie van de fysieke winkel. Door verschillende technieken te combineren kunnen we met slimme analyses beoordelen hoeveel impact een retailer of merk heeft op het koopgedrag.’
En dan bedoel je?
‘Een deel van onze oplossing bestaat uit een instore analyse-tool, waarbij we gebruik maken van verschillende meettechnieken om de juiste data te verzamelen. Welke technieken we daar voor inzetten, hangt ook af van de probleemstelling bij het merk of de retailer, maar je kunt dan denken aan de inzet van camera’s, wifi, beacons om smart signage-oplossingen. Daarmee krijgen we inzicht in bijvoorbeeld de bezoekersstromen in de winkel en kunnen we inzichtelijk maken of een winkel-presentatie impact realiseert op het gedrag zoals dat de bedoeling was.’
Als je concludeert dat daar iets in verbeterd kan worden, kun je dan ook een oplossing bieden?
‘Ja, dat kan, maar dat ligt ook aan de type klant. Die kan ook de kennis en het proces in huis hebben om de presentatie te optimaliseren. Soms doen we beroep op externe specialisten om de klant bij bepaalde probleemstelling te ondersteunen.’
Wil je nog meer tools gaan bespreken volgende week?
‘Ik ga een toelichting geven op eye-tracking op basis van kunstmatige intelligentie. De oplossing maakt gebruik van een eigen voorspellend AI-model, dat is getraind met duizenden winkelfoto's die worden bekeken door mensen met behulp van traditionele eye-trackingtechnologie. Deze aanpak biedt sneller resultaat in vergelijking met de gangbare eye-tracking-onderzoeken en tegen vele malen lagere kosten. Daarbij hoeven shoppers niet te worden uitgerust met camera’s, maar kan dat heel eenvoudig met het maken van etalage- of schapfoto’s. Het analyseren van die foto’s biedt inzicht in de visuele aantrekkelijkheid van de etalage, de producten, maar ook over de te verwachten verkoopresultaten.’
Zeg je nu dat designbureaus zich vooral laten leiden door visuele aantrekkelijkheid en minder door commerciële kansen?
‘Nee, maar wat ik wel zeg, is dat de AI eye-tracking het buikgevoel en subjectieve meningen weg neemt uit het designproces, zodat je de visuele impact van de ontwerpen kunt maximaliseren op basis van data. Met deze tool kunnen designbureaus de te verwachten impact van het design beter onderbouwen en evalueren.’
Heb je al praktijkvoorbeelden?
‘Hogo Boss heeft ervaring opgedaan met toepassing van deze techniek. Deetalage presentatieanalyse leidde tot nieuwe inzichten en een duidelijke omzetverbetering. De resultaten zal ik op jullie event toelichten.’
Ons eerstvolgende Shopper Marketing Update Live!-event vindt plaats op donderdag 7 november. Locatie: Joinn in Houten, gemakkelijk bereikbaar met auto of openbaar vervoer.
Het programma van dinsdagmiddag 7 november ziet er als volgt uit:
13.00 - 13.30 Ontvangst
13.30 - 14.00 Welkom door Arnold Terpstra
14.00 - 14.30 Constant Berkhout - Retail Marketing & Shopper Insights Consultant
Assortiment als groeimotor
Hoe win je van een pure player online dat met haar eindeloos grote assortiment het startpunt van de shopping journey is? En als je concurreert met een groot assortiment, hoe voorkom je keuze-stress bij shoppers? Constant neemt ons mee hoe je assortiment aantrekkelijk maakt voor zowel retailers, leveranciers als shoppers.
14.30 - 15.00 Adam Tasi - Scent the Brand
Strategische keuzes rond geurmarketing
Geur heeft onmiddellijk invloed op het shopper gedrag. Het verhoogt de omzet en zorgt voor die gewenste winkelbeleving. Hoe kan je “geur” strategisch inzetten op de winkelvloer en erbuiten? Dat gaat verder dan een geurdispenser in de winkel. Ervaar, luister, ruik en raak geïnspireerd voor jouw (winkel)merk!
15.00 - 15.30 PAUZE
15.30 - 16.00 Mark Schuijer - Product Owner Instore Development bij Hollander Techniek
De Retail Versneller
We varen vaak te veel op ons buikgevoel. De Retail Versneller is een data gedreven oplossing voor optimalisatie van de fysieke winkel. De Retail Versneller maakt gebruik van een beproefde optimalisatie methodiek die innovatieve technologie combineert met slimme data analyses. Je krijgt inzicht in de dagelijkse klantprocessen. Het resultaat? Efficiëntere processen en lagere kosten, hogere rendementen en verbeterde klanttevredenheid.
16.00 - 16.30 René Hendriks - Activatie Expert Retail | Partner
Aan Zee Service Design
Hallo zelf-regie, benut je Innergy ACTIVATIE, dat is waar het om draait in ons vak. Maar in hoeverre zet jij jezelf aan? Wat doe jij om jezelf in beweging te brengen? Wat zijn de doelen in jouw leven? Waar kom jij voor uit je bed? Hoe stretch je je eigen comfort zone? Hoe ga jij om met tijd? René Hendriks van Aan Zee is Retail Activator en Sparketeer en neemt ons aan de hand van het Personal Innergy Paspoort mee op reis naar hoe hij zichzelf steeds opnieuw weet aan te zetten en hoe dit mogelijk ook een hulpmiddel kan zijn voor anderen.
16.30 - 17.30 Afsluitende borrel
-
Hugo Schrameyer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: journalist en redactie-adviseur
- Website:http://www.hugoschrameyer.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
- Holie's introduceert de Sugar-Score
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Secret Sales neemt Vroom & Dreesmann... 09-07-2025
- Jumbo viert zomer met Jan Smit en... 08-07-2025
- Shein krijgt 40 miljoen boete voor... 07-07-2025
- Sea Water en Flink brengen... 04-07-2025
- Wibra groeit stevig door met... 04-07-2025
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo... 03-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers