190 arbeidsplaatsen weg bij de Bijenkorf

190 arbeidsplaatsen weg bij de Bijenkorf
  • Food-en-retail
  • 5 aug 2020 @ 17:36
  • 23956 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Strategie

De Bijenkorf moet vanwege de Covid19 crisis flink snijden in het personeelsbestand. Op het hoofdkantoor van de Bijenkorf gaan 35 van de 450 arbeidsplaatsen vervallen. In totaal verdwijnen dit jaar 190 van de 2.200 arbeidsplaatsen. De organisatie gaat verder investeren in de online verkoop.

In de winkels is sprake van reductie van uren in flexibele en bepaalde tijd contracten waarbij geen gedwongen ontslagen zijn gevallen.

De Bijenkorf: snijden in personeelsbestand en versnelde groei online kanaal

Sinds het uitbreken van COVID-19 crisis is het online winkelen bij de Bijenkorf naar eigen zeggen hard gegroeid. Het afgelopen half jaar groeide de omzet met tientallen procenten. Dit betreft de online groei in zowel Nederland als ook in België en Duitsland. Een groot deel van de (Nederlandse) klanten geeft aan dat online winkelen op dit moment de voorkeur heeft. Daarom heeft de Bijenkorf besloten extra te investeren in mensen en middelen om de al sterke online positie in Nederland en België versneld uit te bouwen. Daarnaast zal in september de Franstalige webwinkel in Wallonië worden gelanceerd en later dit jaar zal de Bijenkorf zijn digitale winkel ook in Frankrijk openen.

Ontwikkelingen fysieke winkels

De fysieke winkels van de Bijenkorf waren van 18 maart tot 29 april 2020 gesloten om verdere verspreiding van COVID-19 te beperken. Sinds de heropening van de fysieke winkels zijn er maatregelen genomen om een zo veilig mogelijke winkelomgeving te kunnen garanderen voor de medewerkers en de klanten. Hierdoor is het aantal mogelijke bezoekers in de winkels beperkt. Het merendeel van de klanten geeft wel aan zich veilig te voelen en de NPS is hoger dan vorig jaar.

Strategie van (internationale) online groei, klantbeleving en duurzaamheid onveranderd

Ondanks de beperkingen van de veiligheidsmaatregelen blijft de Bijenkorf – naast investeringen in de digitale ontwikkelingen – investeren in klantbeleving en duurzaamheid. Zo opende in juni de Patisserie in Amsterdam en wordt er op dit moment gewerkt aan een vernieuwde cosmetica afdeling in Den Haag. Tijdens de sluiting van de winkels is de verlichting in Maastricht vervangen voor duurzame LED verlichting.

CEO van de Bijenkorf, Giovanni Colauto: ‘De afgelopen maanden is een periode geweest die wij nooit eerder hebben meegemaakt. Ik ben trots op de inzet van alle medewerkers van de Bijenkorf. Ik zie geen reden om onze lange termijn strategie te wijzigen, maar het is wel noodzakelijk om actie te ondernemen op de veranderingen die nu plaatsvinden. De klant maakt een versnelde groei door naar online winkelen, zowel in Nederland als in onze omringende landen. Hier moeten wij adequaat op inspelen. Tegelijkertijd is de realiteit dat de economische verwachtingen niet rooskleurig zijn en wij onze kosten moeten reduceren en dus ook het aantal arbeidsplaatsen moeten verminderen.’

Sjaak Hoogkamer

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken