Klarna: Nederlander snel terug naar fysieke winkelstraat
- Food-en-retail
- 25 mei 2021 @ 11:09
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Winkelen
- 25 mei 2021 @ 11:09
- Sjaak Hoogkamer
Door de lockdown werden consumenten gedwongen de meeste spullen online te kopen, maar de Nederlander smacht steeds weer meer naar de fysieke winkelstraat.
Dat blijkt uit een onderzoek van online financieel specialist Klarna, partner van webshops en zo beschikkend over veel online shopping data.
Viveka Söderback, Klarna’s expert op het gebied van consumentengedrag: ‘Uit ons consumentenonderzoek bleek dat meer dan de helft van de shoppers denkt dat ze over een jaar het grootste deel van hun aankopen online doen. Nederlanders gaven echter ook aan dat ze ernaar verlangden om weer in fysieke winkelstraten te kunnen shoppen.’ Nadat de fysieke winkels weer opengingen is er ook een duidelijke daling van het aantal online aankopen.
De fysieke winkels waar de Nederlandse consument het snelst naar is teruggekeerd, bevinden zich met name in de categorie ‘huis & tuin’.
Klarna meldt in haar rapport: ‘Dit lijken de plekken te zijn waar mensen heen willen voor inspiratie die ze online niet kunnen vinden. Deze categorie is dan ook veruit het hardst gedaald qua aandeel in de totale Klarna verkopen’. Söderback: ‘Winkels lijken meer een plek te worden voor inspiratie en beleving. De snelle toename vlak naar de lockdown in de categorie ondersteunt dat beeld.’
Andere conclusies in het rapport waren:
> Het aandeel van de categorieën ‘sieraden en accessoires’ en ‘gezondheid en beauty’ steeg juist bij webwinkels. Deze stijging wordt verklaard door het ‘moederdag effect’. Na moederdag daalden de verkopen in deze categorieën
> De stijging in de categorieën ‘entertainment’ en ‘elektronica’ verklaart Klarna aan de hand van het aankomende EK-voetbal: een moment dat veel mensen aangrijpen om een nieuw televisietoestel aan te schaffen.
> Direct nadat bekend werd dat de sportscholen weer open mogen, ziet Klarna een stijging in de categorie ‘Vrije tijd, Sport & Hobby’.
Klarna heeft als partner van meer dan 16.000 webshops in Nederland toegang tot veel online shopping data. Door de transacties te meten van drie weken vóór en drie weken ná de opening van de fysieke winkels, brengt de betalingsdienst in beeld bij welke bestedingen de meeste verschuivingen plaatsvinden.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Nieuwe Retail Media Commissie bevordert kennisdeling...
- Retail Media Day brengt nieuwe standaard aan het licht
- Albert Heijn lanceert Lekker Weekend met remake van Saturday...
- Kruidvat rolt DOOH-netwerk uit in 775 winkels
- Picnic start campagne met goedkoper Duits assortiment
- Bloomon en Fastned verrassen met bloemenkiosk
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- [marketeer 225] Reinout Koot -... 23-05-2025
- 100-jarig Remia maakt trip down... 22-05-2025
- Vivera lanceert nieuwe Signature... 21-05-2025
- Picnic start campagne met goedkoper... 20-05-2025
- Zeg hallo tegen 18 nieuwe verleidingen20-05-2025
- [onderzoek] Hiiper: Discount wint... 20-05-2025
MarketingTribune Events
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management