Chinese webgigant opent eerste Ochama-supermarkt in Leiden

  • Food-en-retail
  • 18 okt 2021 @ 08:14
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • DistributieWebFoodWinkelen

JD.com zal zijn eerste vestiging komende maand openen in Leiden, volgens de eerste berichten. De supermarkt zal onder de naam Ochama opereren en een combinatie zijn van food en nonfood. Na Amazon en Alibaba is JD de nummer drie webshop ter wereld.

JD huurt al een dc (distributiecentrum, red.) in Venray van circa 18.000 vierkante meter om een deel van de Europese markt te kunnen bevoorraden. Rivaal Alibaba heeft eerder Maastricht en Weert overwogen als locatie van zijn Europees distributiecentrum. Uiteindelijk besloot Alibaba een dc op de luchthaven van Luik in Bierset (Grâce-Hollogne) te openen van 30.000 vierkante meter waarop gevlogen kan worden. Amerikaanse rivaal Amazon opende recent een bezorgcentrum in de nabijheid van Schiphol. JD en de snelle groei van deze Chinese onlinegiganten komt al ter sprake in o.a. dit interview op MarketingTribune: De versnellende voorsprong van China. Lees ook dit studiereisverslag: 'In China is het marketingspel radicaal verder dan in het Westen'.

'Opening op 11 november'
Het eerste Nederlandse vestigingspunt van Ochama start pal naast Plus Lammenschans in Leiden. Ex-Jumboman Mark den Butter wordt als director offline stores genoemd voor de Nederlandse markt. Inkoop zou via een van de Superunieleden lopen net zoals bij Picnic het geval was, meldt vakmedium Distrifood. Plus-ondernemer Pieter Hooijschuur in het buurpand bevestigt in het vakmedium ook de komst van de Chinese offlinewinkel. Hij noemt het een ‘kruising tussen Wehkamp en een supermarkt.’ Hooijschuur: ‘Volgens mij gaat de vestiging 11 november 2021 open, zo hoorde ik van de storemanager.’

Webreus uit China
JD.com, ook wel bekend als Jingdong en voorheen 360buy genoemd, is een Chinees e-commercebedrijf met hoofdkantoor in Peking. Het is naar eigen zeggen een van de twee grote B2C-online retailers in China qua transactievolume en omzet, een lid van de Fortune Global 500 en een grote concurrent van het door Alibaba gerunde Tmall.

900 vierkante meter
Uit bouwtekeningen, in het bezit van Distrifood, blijkt dat JD voor de Leidse vestiging de beschikking krijgt over zo'n 900 vierkante meter winkeloppervlak. Volgens Hooijschuur gaat de formule Ochama heten omdat JD teveel botst met JD Sports, een onderneming gespecialiseerd in sportkleding die geen link met JD.com heeft. Het bedrijf heeft in het buitenland tevens supermarkten onder de naam 7Fresh. Retailketen Walmart heeft ook een belang in JD.
(bronnen: Distrifood, MT en JD.com)









Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken