AB InBev-familie neemt meerderheidsbelang in Tony's Chocolonely
- Food-en-retail
- 9 feb 2022 @ 10:16
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MerkenVerkoopFood
- 9 feb 2022 @ 10:16
- Peter van Woensel Kooy
De Belgische familie Spoelberch, belangrijke aandeelhouders van AB InBev, is de nieuwe Willy Wonka: de investeerders vergroot hun belang in chocolademerk Tony’s Chocolonely van 26 naar 42 procent en wordt zo de grootste aandeelhouder.
Verlinvest, investeringsvehikel van de familie Spoelberch, verruimt zijn participatie in Tony’s Chocolonely nu naar 42 procent. Het fonds neemt die aandelen over van medeoprichter en topman Henk Jan Beltman, die de 'slaafvrije' chocoladeproducent in 2005 oprichtte nadat hij een televisiereportage maakte over wantoestanden in de cacaoplantages. Beltman dringt nu zijn belang terug van 42% naar zo’n 26%, aldus het Financieele Dagblad, waardoor Verlinvest de grootste aandeelhouder in het bedrijf wordt.
Eerste trompettist
‘Chief Chocolate Officer’ Henk Jan Beltman gebruikt de verkoop om schulden af te lossen, meldt ook Twinkle, die hij opdeed toen hij een aantal jaren geleden andere medeoprichters van het bedrijf uitkocht. Beltman liet zich in december 2022 ook al verstaan dat hij mogelijk binnenkort vertrekt. 'Ik vraag me af of ik nog steeds de eerste trompettist moet zijn. Ik heb het gevoel dat er mensen zijn die veel beter kunnen managen dan dat ik dat kan', zei hij op Nederlandse televisie. 'Grote beslissingen moeten wel nog steeds gezamenlijk worden genomen', stelt Beltman. Het bedrijf telt ook nog andere, kleinere aandeelhouders. Zo heeft smoothieproducent Innocent zo'n tien procent van de aandelen in handen en hebben de werknemers van Tony’s Chocolonely nog een aandelenpakketje.
(bronnen: FD, Twinkle, TC)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Verlinvest
- familie Spoelberch
- Tony’s Chocolonely
- Henk Jan Beltman
- cacao
- participatie
- Chief Chocolate Officer
- slaafvrij
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Verkoop Blokker van de baan06-05-2024
- Campagne voor nieuwe smaken... 06-05-2024
- DOSSIER MERKENBOUWEN - De kant van... 06-05-2024
- [RMD24] 'Het wordt tijd om met... 06-05-2024
- [marketeer 201] Niels van den Bergh... 03-05-2024
- Veja scoort met in-store schoenmaker02-05-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing