AB InBev-familie neemt meerderheidsbelang in Tony's Chocolonely
- Food-en-retail
- 9 feb 2022 @ 10:16
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MerkenVerkoopFood
- 9 feb 2022 @ 10:16
- Peter van Woensel Kooy
De Belgische familie Spoelberch, belangrijke aandeelhouders van AB InBev, is de nieuwe Willy Wonka: de investeerders vergroot hun belang in chocolademerk Tony’s Chocolonely van 26 naar 42 procent en wordt zo de grootste aandeelhouder.
Verlinvest, investeringsvehikel van de familie Spoelberch, verruimt zijn participatie in Tony’s Chocolonely nu naar 42 procent. Het fonds neemt die aandelen over van medeoprichter en topman Henk Jan Beltman, die de 'slaafvrije' chocoladeproducent in 2005 oprichtte nadat hij een televisiereportage maakte over wantoestanden in de cacaoplantages. Beltman dringt nu zijn belang terug van 42% naar zo’n 26%, aldus het Financieele Dagblad, waardoor Verlinvest de grootste aandeelhouder in het bedrijf wordt.
Eerste trompettist
‘Chief Chocolate Officer’ Henk Jan Beltman gebruikt de verkoop om schulden af te lossen, meldt ook Twinkle, die hij opdeed toen hij een aantal jaren geleden andere medeoprichters van het bedrijf uitkocht. Beltman liet zich in december 2022 ook al verstaan dat hij mogelijk binnenkort vertrekt. 'Ik vraag me af of ik nog steeds de eerste trompettist moet zijn. Ik heb het gevoel dat er mensen zijn die veel beter kunnen managen dan dat ik dat kan', zei hij op Nederlandse televisie. 'Grote beslissingen moeten wel nog steeds gezamenlijk worden genomen', stelt Beltman. Het bedrijf telt ook nog andere, kleinere aandeelhouders. Zo heeft smoothieproducent Innocent zo'n tien procent van de aandelen in handen en hebben de werknemers van Tony’s Chocolonely nog een aandelenpakketje.
(bronnen: FD, Twinkle, TC)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Henk Jan Beltman
- Chief Chocolate Officer
- slaafvrij
- familie Spoelberch
- cacao
- Verlinvest
- participatie
- Tony’s Chocolonely
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn gunt iedereen wat extra kersteer kerst
- Limited Heineken-fles bij start feestmaand
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds: de oliebol
- Dijkhuizen aan marketingroer McDonald's - start nieuwe CMO in...
- Bas Dijkstra (Lazy): 'Ik hou van merken met een...
- CBL: Versterken voedselvoorziening moet prioriteit worden
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Horecava Trendrapport 2026 schetst... 18-12-2025
- [onderzoek] Kerst 2025: Lidl in... 17-12-2025
- Heineken daagt voice note-cultuur uit17-12-2025
- Dijkhuizen aan marketingroer... 15-12-2025
- [interview] Joyce Bierman (AH):... 15-12-2025
- CBL: Versterken voedselvoorziening... 12-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




