AB InBev-familie neemt meerderheidsbelang in Tony's Chocolonely

AB InBev-familie neemt meerderheidsbelang in Tony's Chocolonely
  • Food-en-retail
  • 9 feb 2022 @ 10:16
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MerkenVerkoopFood

De Belgische familie Spoelberch, belangrijke aandeelhouders van AB InBev, is de nieuwe Willy Wonka: de investeerders vergroot hun belang in chocolademerk Tony’s Chocolonely van 26 naar 42 procent en wordt zo de grootste aandeelhouder.

Verlinvest, investeringsvehikel van de familie Spoelberch, verruimt zijn participatie in Tony’s Chocolonely nu naar 42 procent. Het fonds neemt die aandelen over van medeoprichter en topman Henk Jan Beltman, die de 'slaafvrije' chocoladeproducent in 2005 oprichtte nadat hij een televisiereportage maakte over wantoestanden in de cacaoplantages. Beltman dringt nu zijn belang terug van 42% naar zo’n 26%, aldus het Financieele Dagblad, waardoor Verlinvest de grootste aandeelhouder in het bedrijf wordt.


Eerste trompettist
‘Chief Chocolate Officer’ Henk Jan Beltman gebruikt de verkoop om schulden af te lossen, meldt ook Twinkle, die hij opdeed toen hij een aantal jaren geleden andere medeoprichters van het bedrijf uitkocht. Beltman liet zich in december 2022 ook al verstaan dat hij mogelijk binnenkort vertrekt. 'Ik vraag me af of ik nog steeds de eerste trompettist moet zijn. Ik heb het gevoel dat er mensen zijn die veel beter kunnen managen dan dat ik dat kan', zei hij op Nederlandse televisie. 'Grote beslissingen moeten wel nog steeds gezamenlijk worden genomen', stelt Beltman. Het bedrijf telt ook nog andere, kleinere aandeelhouders. Zo heeft smoothieproducent Innocent zo'n tien procent van de aandelen in handen en hebben de werknemers van Tony’s Chocolonely nog een aandelenpakketje.
(bronnen: FD, Twinkle, TC)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken