Roorda recyclet 'Afscheid' van Xander de Buisonjé voor Koelkastinruilen.nl

Roorda recyclet 'Afscheid' van Xander de Buisonjé voor Koelkastinruilen.nl
  • Food-en-retail
  • 11 mei 2022 @ 08:19
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • CommercialsContentWinkelenOnderzoek

Voor Koelkastinruilen.nl recyclede Roorda Reclamebureau Xander de Buisonjé’s grootste hit ‘Afscheid’. In deze nieuwe campagne neemt Xander nu niet afscheid van zijn geliefde maar van zijn energieslurpende oude ijskast.

Slechts een op de zeven Nederlanders weet dat de ijskast het meest energieslurpende apparaat in huis is. Door het inleveren van hun oude ijskast kunnen Nederlanders in theorie 400.000 ton CO2-uitstoot en veel geld op hun energierekening besparen. Roorda Reclamebureau ontwikkelde daarom in opdracht van Stichting Organisatie Producentenverantwoordelijkheid E-waste Nederland (Open), Applia Nederland en de Wecycle-inleverpunten een campagne waarin koelkastbezitters worden opgeroepen afscheid te nemen van hun oude ijskast, ook wel koelkast genoemd. 

Het omruilen van oude, onzuinige ijskasten sluit aan bij het pakket met 54 maatregelen dat Urgenda heeft opgesteld om de CO2-uitstoot in Nederland te verminderen. Door in mei of juni hun oude ijskast in te ruilen voor een zuiniger exemplaar, kunnen Nederlanders 400.000 ton CO2-uitstoot besparen. Doel van de campagne is consumenten informeren over duurzaam gebruik en het nut van recyclen. 

Voor de campagne recyclede Roorda Reclamebureau Xander de Buisonjé’s grootste hit ‘Afscheid’. In deze nieuwe versie neemt Xander niet afscheid van zijn geliefde maar van zijn energieslurpende ijskast. In de apotheose van het nummer legt hij uit waarom het nu echt tijd is om afscheid te nemen. Wie een oud exemplaar inlevert krijgt namelijk €35,- korting bij aanschaf van een nieuw, duurzaam apparaat. Als aftrap van de campagne bracht Xander de Buisonjé zijn gerecyclede versie live in de Milieustraat in Soest tijdens een exclusief miniconcert waar fans alleen welkom waren in gezelschap van hun oude ijskast.

Onderzoek
Uit onderzoek blijkt dat tweederde (69%) van de ondervraagden de ijskast pas vervangt als hij niet meer werkt. Bij het kopen van een nieuwe kijken ze vooral naar de prijs. Dat en meer blijkt uit onderzoek naar het recyclen van koel- en vriesapparatuur door PanelWizard onder 1.544 Nederlanders, uitgevoerd in opdracht van platform Koelkastinruilen.nl.

Opvallend is dat prijs wordt genoemd als belangrijkste afweging bij het kopen van een nieuwe ijskast, terwijl juist het blijven gebruiken van een oudere koelkast veel geld kost. Het kan soms duurzaam zijn om apparaten langer te gebruiken, maar dat geldt niet voor koel-vriesapparatuur. Het is voordeliger voor het milieu en de portemonnee om die in te ruilen voor een energiezuiniger model. Slechts 13% van de ondervraagden weet dat de ijskast het meest energieslurpende apparaat in huis is, 38% denkt dat de droger meer verbruikt, 15% noemt de wasmachine. Vooral zestigplussers schatten het verbruik van de koelkast of vriezer laag in: slechts 8% ziet ‘m als grootverbruiker. Ook valt op dat de oudere consument vaker een oudere ijskast heeft. Van de ondervraagden vervangt 69% deze ijskast pas als deze kapot gaat. 

Duurzame keuzes
Nederlanders maken graag duurzame keuzes, stellen de campagnemakers. 'Zo willen acht op de tien consumenten een bijdrage leveren aan hergebruik van grondstoffen door hun oude apparaat in te leveren. Ook de oude koelkast of vriezer wordt vaak gerecycled: 60% ruilt ‘m in bij de verkoper en 23% bij de milieustraat (Wecycle-inleverpunten) – in beide gevallen worden ze dan goed gerecycled. Een op de acht ondervraagden (12%) heeft al een energiezuinig koel- of vriesapparaat. Bij het kopen van een nieuwe koelkast letten Nederlanders als eerste op de prijs (27%), het energielabel staat op de tweede plaats (26%) en kwaliteit op de derde (24%). Hoe jonger mensen zijn, hoe minder belangrijk ze het energielabel vinden. Op dat vlak valt dus nog behoorlijk wat te winnen, want het stroomgebruik van een koelkast heeft meer impact op het milieu dan de productie ervan. Slechts een derde van de ondervraagden weet dat.'  

Oude ijskasten / koelkasten en vriezers kunnen volgens de initiatoren uitstekend worden gerecycled, de grondstoffen worden dan benut voor het maken van nieuwe apparaten. Dat is belangrijk, want behalve het terugwinnen van grondstoffen, moeten ook schadelijke CFK’s – een sterk broeikasgas wat aanwezig kan zijn in oude ijskast en vrieskasten – worden afgevangen en vernietigd.
(PvWK)

Over Stichting Open en Wecycle
'Stichting Organisatie Producentenverantwoordelijkheid E-waste Nederland (Open) is, namens alle producenten van elektrische apparaten in Nederland, verantwoordelijk voor de inzameling en recycling van e-waste. Het doel is om de wettelijke inzameldoelstelling van 65% te behalen én e-waste circulair te maken. Dit doen ze samen met onze inzamel-, sorteer- en recyclepartners. Onder de naam Wecycle voeren ze campagnes om de inzameling en recycling van e-waste te stimuleren. Consumenten en professionals kunnen hun e-waste gratis inleveren bij een van onze 13.000 Wecycle-inleverpunten door het hele land.'
(bron: Open en Wecycle)

 

Credits:
Creatie: Roorda Reclamebureau
Strategie: Tabula rasa
Muziek: SoundsLikeNando
Productiemaatschappij: Holy Fools
Director: David Eilander
Producer: Elles Markx
Productiemanager: Wouter Flipse       
D.O.P. : Floris van der Lee
Edit: Tobias Cornelisse
VFX: Captcha
PR: exPRtease



Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken