Onderzoeker TU Eindhoven wint Lush Prize tegen dierproeven
- Food-en-retail
- 22 nov 2022 @ 08:00
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Maatschappij
- 22 nov 2022 @ 08:00
- Nanny Kuilboer
Testen op dieren voor cosmetica is in sommige landen verboden, maar dit verbod is niet altijd van toepassing op de ingrediënten in de producten. Werk genoeg dus aan de winkel voor campagnevoerend cosmeticabedrijf Lush dat recent het 10-jarig bestaan van de Lush Prize vierde.
Francesca Grisoni van de TU Eindhoven won de Lush Young Researcher Prize en ontvangt £10.000 voor vervolgonderzoek naar dierproefvrije ontwikkelmethoden voor nieuwe geneesmiddelen: ‘Ik voel me vereerd en blij om door Lush te worden gesteund in de ambitie om dierproeven volledig uit te bannen. Dit onderwerp is altijd al belangrijk voor mij geweest, zowel in mijn werk als privé. Met de financiering die ik via de Lush Prize ontvang, ben ik in staat om nieuwe strategieën te verkennen die hopelijk een revolutie teweeg zullen brengen in de manier waarop medeonderzoekers en ik nieuwe geneesmiddelen ontdekken.’
Lush: ‘Het volledig uitbannen van dierproeven draagt ook bij aan meer veiligheid, want vaak blijken de uitkomsten van dierproeven een slechte voorspeller van het effect op mensen’
Naast Francesca Grisoni kregen vier andere jonge onderzoekers, twee uit het Verenigd Koninkrijk, een uit de Verenigde Staten en een uit Brazilië, de Young Researcher Prize toegekend en ontvingen ieder £10.000 om hun onderzoek in het overbodig maken van dierproeven verder voort te zetten.
Larissa Bergshoeff namens Lush Nederland: ‘Ondanks verschillende onderzoeken die de ineffectiviteit van dierproeven aantonen, worden er in Nederland elk jaar nog grote aantallen dierproeven uitgevoerd. In 2020, de laatste gegevens die bekend zijn, ging het om een totaal van 448.798. Het grootste gedeelte van de dierproeven wordt gedaan op muizen en ratten, maar ook dieren als paarden, honden, kikkers en katten worden als proefdier ingezet. Het uitvoeren van dierproeven betekent niet alleen onnodig dierenleed. Het volledig uitbannen van dierproeven draagt ook bij aan meer veiligheid, want vaak blijken de uitkomsten van dierproeven een slechte voorspeller van het effect op mensen.’
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- 'Actionkiller' Die Grenze opent in Amsterdam
- Albert Heijn gunt iedereen wat extra kersteer kerst
- Limited Heineken-fles bij start feestmaand
- [onderzoek] In groeimarkt on-the-go food wint gemak van...
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds: de oliebol
- Fritz-kola start bewustwordingscampagne tegen overconsumptie
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- CBL: Versterken voedselvoorziening... 12-12-2025
- Bas Dijkstra (Lazy): 'Ik hou van... 09-12-2025
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds:... 08-12-2025
- Albert Heijn gunt iedereen wat extra... 06-12-2025
- Limited Heineken-fles bij start... 04-12-2025
- [onderzoek] In groeimarkt on-the-go... 04-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




