Tijdens Black Week toch weer records gebroken - #GivingTuesday in opkomst
- Food-en-retail
- 28 nov 2022 @ 11:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - PrijsFoodWinkelenMarketing
- 28 nov 2022 @ 11:30
- Peter van Woensel Kooy
In aanloop naar Black Friday zijn ondanks de kritiek de creditcardtransacties volgens ICS met twaalf procent gestegen, vergeleken met 2021. Er werd voor ruim 300 miljoen euro meer verkocht dan op een normale vrijdag. Op naar #GivingTuesday.
Ondanks inflatie en tegenacties wist Black Friday ook in Nederland weer een forse koopwoede te genereren. Dat halen AD en Parool uit data van Betaalvereniging Nederland. Vooral online gingen de Nederlanders los. 'Betaalvereniging Nederland turfde 55 procent meer online betalingen en een 70 procent hogere omzet dan op een normale vrijdag. In de winkels werd 15 procent meer gekocht dan op een reguliere vrijdag. Ook dienstverlener in betalingen Klarna noteerde een significante stijging in transacties.'
Giving Tuesday
In absolute aantallen was Black Friday op jaarbasis de populairste koopjesdag van het jaar. 'Het was afwachten hoe deze week dit jaar zou verlopen, doordat veel consumenten de afgelopen maanden getroffen zijn door prijsinflatie en daardoor hun bestedingspatroon hebben moeten aanpassen', zegt directeur van Klarna Nederland Wilko Klaassen in een persbericht. 'Op basis van de cijfers zien we nu dat veel consumenten deze periode van kortingen, juist zien als een kans om prijsbewust en voordeliger cadeaus voor de feestdagen te kopen of om een grote aankoop met flinke korting te doen.'
Verschillende partijen vulden de dag juist als #GreenFriday in en hielden de winkeldeuren dicht, tegen de wegwerpmaatschappij en ongebreidelde koopwoede. Een ‘Green Friday’ lijkt een duurzame keuze. Toch lost het de diepere problemen in de textielindustrie niet op, reageerde Maria Van der Heijden, directeur-bestuurder van MVO Nederland in dit stuk in Trouw.
Inzetten voor een ander
Er is na de in Nederland matig populaire #CyberMonday nog een alternatief. Black Friday wordt nu gevolgd door #GivingTuesday: 'een dag voor bedrijven, goede doelen en individuen om principieel goed te doen en zich in te zetten voor een ander', meldt Kliknieuwsdenbosch.nl. 'Zo zetten Vattenfall medewerkers zich in voor Sintvoorieder1, Undiemeister doneert bij iedere bestelling een kledingstuk aan de Kledingbank en de medewerkers van Toms sluiten zich elk jaar aan bij de wereldwijde GivingTuesday-beweging door vrijwilligerswerk te doen. Dit jaar is het Toms Europe-team niet op kantoor en doet het vrijwilligerswerk bij De Regenboog Groep, Nederland, waar het helpt met tuinieren, muren schilderen en maaltijden bereiden.'
Samen meer goed doen
'Sinds vier jaar geven we in Nederland aandacht aan deze speciale “doe goed-dag” en we zien dat er elk jaar meer initiatieven bij komen', legt Shelly Dassen, woordvoerder van GivingTuesday Nederland uit, 'Als beweging willen we alle kleine en grote acties een podium geven en vele mensen inspireren om mee te doen. Ondanks de verschillende crisissen in Nederland organiseren vele mensen ook dit jaar weer tientallen liefdadigheidsacties die, tegen alle maatschappelijke tweespalt in, getuigen van empathie, hoop en liefdadigheid van mensen onderling. Met de slogan Samen meer goed doen en de hashtag #GivingTuesday roepen we iedereen op iets goeds te doen voor een ander voor, tijdens of na 29 november 2022', aldus Shelly Dassen.
(PvWK, bronnen: AD, Parool, Emerce, Kliknieuwsdenbosch, Trouw en Klarna | foto: Tim Mossholder / Unsplash)
CyberMonday is vooralsnog meer een Amerikaans commercieel fenomeen
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Shelly Dassen
- bewust
- koopwoede
- Klarna
- piek
- korting
- prijs
- creditcardtransacties
- festijn
- Black Friday
- koopjesjagers
- ICS
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Jumbo lanceert 'De lekkerste bakkerij van Nederland'
- Zachtfruitcampagne ‘Een handje zomer’ richt zich op jonge...
- Driehoek is het nieuwe vierkant: Verkade vernieuwt chocoladereep
- [column] Waarom communicatie het verschil maakt in de...
- Alpro helpt met voedingsstoffen in elke hap
- [onderzoek] Consument kiest vaak voor duurzaamheid bij...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Vlaggetjesdag Scheveningen 2025: van... 16-06-2025
- [marketeer 226] Jasper Spaargaren -... 13-06-2025
- Nationaal Jenevermuseum Schiedam en... 11-06-2025
- Bakker Bart speelt in op knorrende... 10-06-2025
- Aldi verleidt pubers met versaanbod10-06-2025
- Jumbo lanceert 'De lekkerste... 05-06-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation