'Vaatwasser bron van frustratie in Nederlandse huishoudens'
- Food-en-retail
- 28 jun 2023 @ 08:12
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Customer JourneyDoelgroepen
- 28 jun 2023 @ 08:12
- Peter van Woensel Kooy
De afwasmachine is een bron van ergernis binnen Nederlandse huishoudens, zo blijkt uit onafhankelijk onderzoek (*) in opdracht van vaatwasmerk Sun, dat het menselijke gedrag rondom afwassen in kaart wil brengen. Tijd voor de afwasborstel?
'Het niet inruimen van de vaatwasser (40%) is, na het rond laten slingeren van spullen de meest voorkomende irritatie onder Nederlanders als het gaat om het huishouden. En bij bijna een kwart (23%) is er vaak ergernis over hoe de vaatwasser door een ander wordt ingeruimd. Uit het onderzoek blijkt dat er verschillende typen inruimers zijn. Om Nederlanders duidelijk te maken dat het niet uitmaakt hoe je de vaatwasser inruimt en frustraties hierover weg te halen, ontwikkelde Sun de nieuwe "Getest op het echte leven"-campagne die een ode brengt aan alle typen vaatwas-inruimers', meldt Sun, een a-merk uit het portfolio van van Unilever.
Beter alleen
Een kwart (23%) van de onderzochte Nederlanders, in een meerpersoonshuishouden met een afwasmachine, ergert zich regelmatig aan de manier waarop een ander de vaatwasser inruimt. Zou het geen tijd wordt om weer eens met de borstel en de hand te gaan afwassen, gezellig samen of alleen en zonder stekker?
Anyway, wanneer het apparaat wordt ingeruimd, doet een meerderheid (56%) dit het liefst alleen. De helft van de Nederlanders vindt zichzelf beter in het inruimen van de afwasmachine dan zijn/haar partner. Zeven op de tien (71%) zeggen van zichzelf dat de vaatwasser over het algemeen precies vol genoeg zit zonder te hoeven proppen; het servies staat daarbij gesorteerd op vaste plekken. Bijna vier op de tien (38%) vinden van hun huisgenoot dat ze geen plan hebben bij het inruimen en typeert deze als de ‘komt-wel-goed-inruimer’. Het inruimen van de afwasmachine levert bij een kwart (26%) weleens discussies op, en bij 2% loopt de discussie zó hoog op dat ze wel eens met ruzie naar bed gaan. Naast de manier waarop de afwasmachine moet worden ingeruimd (67%), gaat het daarbij onder andere over wie de vaatwasser moet inruimen (34%) en over wanneer de afwasmachine vol genoeg is om aan te zetten (30%) .
Vaatwas-inruimtypes: van gestructureerd tot stapelen
Twee derde van de Nederlanders is bij het inruimen een ‘perfectionist’ en heeft voor verschillende soorten servies vaste plekken. Driekwart (76%) geeft aan (enigszins) van achteren naar voren (of andersom) te werken bij het inruimen van de afwasmachine. Het stapelen van meerdere lagen op elkaar is voor meer dan de helft (52%) not done. Toch typeert een tiende van de Nederlanders zichzelf als ‘stapeler’. ‘Herpakken’, om zo nog net wat meer in de vaatwasser te krijgen zonder te proppen, wordt door een ruime meerderheid weleens gedaan (88%). Twee op de tien (22%) Nederlanders herpakken dermate vaak de afwasmachine in, dat ze zichzelf typeren als een ‘her-inruimer’. Een bijna even grote groep (21%) ziet zichzelf het meest als een ‘komt wel goed inruimer' ; zij ruimen in zonder plan en vertrouwen erop dat alles zal passen. Eén op de vijf (19%) typeert zichzelf als ‘voorspoeler’ (dit zijn het vaakst 60-plussers) en nog eens 13% herkent zichzelf het meest in een ‘besteksorteerder’. Eén op de tien zegt een ‘nu-kan-het net nog-invoeger’ te zijn; deze groep voegt vaak nog vuile vaat toe, terwijl de afwasmachine al draait.
Met haar nieuwe campagne brengt Sun een ode aan alle typen ‘vaatwas-inruimers’. Bekijk de TV commercial in het venster hieronder.
Bestek: met de puntjes naar boven of beneden?
Andere veelvoorkomende ergernissen rondom het doen van de vaat zijn het laten staan van afwas (18%) en het halfvol aanzetten van de vaatwasser (8%). Een veelvoorkomend punt van discussie is het bestek; moet dat nou met de handvatten naar boven of naar beneden in het bestekbakje? Ruim vier op de tien (45%) zijn van mening dat deze naar beneden moeten, 29% is het hier niet mee eens en een kwart (26%) staat er neutraal in of zegt het niet te weten. Verder ergeren vrouwen (47%) zich vaker dan mannen (33%) aan het feit dat anderen de vaat niet in de afwasmachine zetten maar op het aanrecht laten staan. Mannen noemen het halfvol aanzetten vaker als irritatie vergeleken met vrouwen. Bijna een vijfde van de Nederlanders ergert zich aan huisgenoten die de vaatwasser niet uitruimen en bij een kwart van degenen die weleens discussie hebben over de afwasmachine gaat dit om het wel of niet voorspoelen van de vaat. Zo’n 7% van de Nederlanders ergert zich eraan als de vaat niet wordt voorgespoeld.
Voorspoelen of niet voorspoelen?
77% van de Nederlande huishoudens heeft een afwasmachine en bijna de helft (47%) zet deze iedere dag aan, meestal in de avond of nacht. Maar hoe zit het met de kennis van de Nederlanders als het gaat om machinematig afwassen? Nederlanders zijn over het algemeen goed op de hoogte van hoe de afwasmachine moet worden gebruikt, volgens het onderzoek, zoals het gebruik van verschillende programma’s. Echter, er is veel verschil als het gaat om voorspoelen; drie op de tien geeft aan dit wel vaak (15%) of bijna altijd (16%) te doen. Nog eens 36% spoelt soms voor. Slechts één derde (34%) vertrouwt volledig op de afwasmachine voor een schoon resultaat en spoelt (bijna) nooit voor.
(PvWK, beeld: Nathan Dumlao / Unsplash)
(*) Het onderzoek is in juni 2023 verricht door onderzoeksbureau Kien Onderzoek in opdracht van Sun, en uitgevoerd onder leden van PanelWizard Direct (www.panelwizard.com), middels de internetmethode. De netto steekproef bestond uit 2.061 Nederlanders van 18 jaar en ouder met een vaatwasser die ze ook gebruiken, waarvan 2.039 alle onderzoekvragen hebben beantwoord.
Over Sun
'Al meer dan 60 jaar verbetert Sun haar producten en de werking ervan om tot de best mogelijke vaatwasresultaten te komen. Hoe je je vaatwasmachine ook inruimt, Sun levert krachtige reiniging want Sun is getest op het echte leven. Onze capsules bevatten 70% ingrediënten van natuurlijke oorsprong (inclusief water). Bovendien zijn de verpakkingen 100% recyclebaar. Enkele tips van Sun om je energie- en watergebruik te beperken:
- Laat de vaatwasser enkel draaien wanneer hij vol is.
- Kies voor een a-merk vaatwasser.
- Kies voor producten van Sun, want deze zijn fosfaatvrij en houden dus rekening met het milieu. Bovendien is de verpakking 100% recyclebaar.
- Gebruik de programma’s op lage temperaturen, 55 °C volstaat.'
(bron: Sun)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- in kaart
- onderzoek
- afwasmachine
- blokje
- keuken
- ergernis
- consumentengedrag
- vaatwasmerk
- Unilever
- afwassen
- schoon
- Sun
- Nederlandse huishoudens
- wie ruimt uit
- afwasmiddel
- menselijk
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- MediaMarkt introduceert landelijk refurbishmentprogramma
- Bol laat Sinterklaas en Kerstman samenwerken in nieuwe...
- Ex-Blokkerondernemers lanceren eigen retailformule Allesz
- [marketeer 235] Barbara van Schuppen - marketeer McArthurGlen...
- CBL reageert op verkiezingsuitslag: 'let op de...
- Action en Bol uitgeroepen tot 'beste retailers' bij ABN Amro...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Black Friday groeit uit tot Black... 12-11-2025
- Rutger Koene van Asics: 'De kunst is... 12-11-2025
- Swinckels introduceert rebranding... 11-11-2025
- Albert Heijn combineert kerst en... 10-11-2025
- Hema zet in op innovatie en... 10-11-2025
- Action en Bol uitgeroepen tot 'beste... 07-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025




