DOSSIER SUMMER IN THE CITY DE zomer van Romélia Schwarzkächel van TerraSana

  • Food-en-retail
  • 25 aug 2023 @ 08:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • InterviewFoodMarketing

Romélia Schwarzkächel werkt als Marketing Manager bij biologisch voedingsmerk TerraSana. Zij wijdt ons in in haar werkzaamheden, haar drijfveer als marketeer en de plannen voor zomer 2023.

Wat trekt je aan bij TerraSana?
‘TerraSana betekent "gezonde aarde". Ons doel als merk is altijd hetzelfde geweest: de hoogste kwaliteit biologisch voedsel leveren en het beste doen voor onze planeet. We streven altijd naar puur en plantaardig voedsel, zonder toevoegingen die niet nodig zijn. Als enthousiaste “nutritarian” heb ik al jarenlang de producten van TerraSana in mijn keukenkastjes staan, dus ik voel me hier helemaal thuis. Inmiddels ga ik al wat jaartjes mee in het marketingvak. Op jonge leeftijd vond ik het al fascinerend hoe merken het voor elkaar kregen om merkvoorkeur te verkrijgen bij de consument. Dat wilde ik ook doen!’

Waar gaat de reis naartoe deze zomer?
‘Deze zomer geniet ik van de Nederlandse zomerzon. Ik ben druk met allerlei projecten, waardoor ik niet veel tijd heb om een mooie reis te maken. Vanuit duurzaamheidsoogpunt vind ik het ook steeds lastiger om te vliegen, dus wanneer ik dan een reis maak, wil ik ook dat deze echt de moeite waard is. Een mooie treinreis door Europa staat hoog op de wishlist, ultiem om weg te dromen bij het voorbij flitsende landschap.’

Hoe is het eerste halfjaar bij TerraSana verlopen?
‘Er zijn de nodige ontwikkelingen in bioland. De klant van de biologische speciaalzaak koopt biologisch omdat dat goed is voor mens, dier en milieu. Die consument zal deze overtuiging door inflatie en onzekerheid in zijn portemonnee niet opeens de rug toekeren. Echter, door gestegen prijzen van levensmiddelen en andere kosten, valt er minder te besteden en dat merkt de biologische speciaalzaak en daardoor wij als TerraSana ook. Aan de andere kant is er al een jaar verstreken om tot een landbouwakkoord te komen en is deze onderhandeling recent geklapt. De overheid heeft eind december 2022 30 miljoen beschikbaar gesteld om in de komende twee jaar biologisch meer onder de aandacht te brengen. Dit is natuurlijk een mooi begin, maar staat niet in verhouding tot de enorme uitdagingen waar we klimatologisch voor staan. We hebben echt een transitie nodig. Minder dierlijke eiwitten en het reduceren van kunstmest en gif om de bodem te laten herstellen, de biodiversiteit te vergroten en meer CO2 in de grond opslaan om zo ook de stikstofcrisis achter ons te laten. “Biologisch” is een stroming die voor deze verandering kan zorgen, maar de bekendheid van de burgers en regering hierover is nog te beperkt. De overheid zou bijvoorbeeld door geen BTW te heffen op biologische producten echt een statement kunnen maken en de consument die vaak met zijn portemonnee kiest, het verschil te laten ervaren.’

Kun je iets vertellen over je jurywerk?
‘Na twee jaar in de categorie B2C van de Esprix te hebben gejureerd, ben ik dit jaar overgestapt naar de categorie Business for Good. Deze categorie is mij op het lijf geschreven, want ik wil mij dagelijks inzetten voor een betere wereld. Dat ik dat nu ook mag doen bij de Esprix Awards voelt als een kers op de taart. In deze categorie draait het om jaloersmakende campagnes van organisaties die zich inzetten voor een betere wereld. Business for Good is een nieuwe categorie. We hebben veel interessante discussies gehad omdat maatschappelijke en duurzame initiatieven heel uiteenlopend kunnen zijn. De lat ligt hoog, want met deze categorie willen we het goede voorbeeld aan de hele branche geven.’

Vind je dat marketeers genoeg verantwoordelijkheid nemen als het gaat om duurzame doelen en wat zou jouw tip zijn voor collega’s?
‘Het valt mij op dat er veel marketeers zijn die zich echt inzetten voor het goede. Dit zijn vaak de mensen die het ook persoonlijk “voorleven”. Maar er valt ook nog veel te winnen met elkaar. Perfectie bestaat niet, maar dat is geen excuus om niets te doen. Een mooi verhaal ophangen en ondertussen afbreuk doen aan gezondheid van mens en aarde vind ik onacceptabel. Mijn advies is om te kijken naar wat wél kan. Wees eerlijk en maak het niet groter of mooier dan het is. Elk beetje helpt.’

Wat zit er in het vat voor het najaar?
‘De lancering van onze nieuwe merkcampagne. We zijn met trots al tientallen jaren pionier als het om hoogwaardige biologische voeding gaat en dat mag meer gezicht krijgen. Met twaalf categorieën en ruim 450 producten brengen wij veel vernieuwing op de markt. Van notenpasta’s die wij in huis produceren tot tamari gerijpt op cederhouten vaten van 200 jaar oud. Dus ook voor de tweede helft van dit jaar is onze roadmap weer goed gevuld om te zorgen dat we relevant blijven in de veranderende markt.’

tekst: Peter van Woensel Kooy

Lees ook: ‘Biologische voeding draagt bij aan biodiversiteit'.

Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune 10, 2023 als onderdeel van ons Dossier Summer in the city.



Romélia Schwarzkächel, marketeer TerraSana (foto: PvWK)





















Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken