Zalando en Top Notch presenteren Class of 23
- Food-en-retail
- 8 aug 2023 @ 08:08
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - CreatieMarketingStorytelling
- 8 aug 2023 @ 08:08
- Peter van Woensel Kooy
Zalando en Top Notch presenteren de Class of ’23. De twee merken slaan de handen ineen en bieden een podium aan tien opkomende artiesten die dit jaar volgens de partners 'de trends binnen zowel de muziek als streetwear bepalen'.
Vanaf vandaag zijn daarom Siggy & D1ns, Zulema, Farao, Brokezart, Leblanco, Reanny, Levi, Romeijn en Yssine het gezicht van de Class of ‘23. Met de viering van 50 jaar hiphop en de opkomst van een nieuwe generatie creatievelingen markeren Top Notch en Zalando hiermee een nieuw hoofdstuk in de Nederlandse hiphopscene.
Streetwear
Mode draait om zelfexpressie, net als hiphop. De modewereld liet zich al jaren stilletjes inspireren door hiphopcultuur en inmiddels staan hiphopartiesten nu ook aan de top van high-end modehuizen. Voor het eerst werken Zalando en Top Notch samen om de verhalen van een nieuwe lichting hiphopartiesten te vertellen. De tien geselecteerde talenten zorgen niet alleen voor vernieuwing in de muziekwereld, maar verleggen ook grenzen op het gebied van streetwear, waardoor ze niet alleen bepalen wat we horen, maar ook wat we dragen. Hun creativiteit, diversiteit en innovatie maken de weg vrij in zowel de muziek- als de modewereld. Het inspireert en moedigt anderen aan om hun eigen stem te vinden.
Mo Fouradi, Head of A&R bij Top Notch en Noah’s Ark, vertelt MarketingTribune: 'We organiseerden begin dit jaar een groot schrijverskamp en nodigden daar 80 tot 90 nieuwe artiesten en producers voor uit om te werken aan nieuwe muziek. Hieruit ontstond een nieuwe stroming talent waarvan wij geloven dat het de nieuwe generatie smaakmakers is. Elk met een unieke stijl, zowel in sound als appearance. In plaats van instappen op de gevestigde namen, laat Zalando met deze campagne zien de doelgroep echt te snappen, wat deze samenwerking uniek maakt.'
Grensverleggend in muziek en mode
De Class of ‘23 bestaat als gezegd uit tien toptalenten van eigen bodem: Siggy & D1ns, Zulema, FARAO, Brokezart, Leblanco, Reanny, Levi, Romeijn en Yssine.
- Siggy en D1ns bestormen op dit moment de hitlijsten. Met meer dan dertig miljoen streams timmeren ze hard aan de weg en ook hun nieuwste track ‘180’ – samen met Josylvio – is opnieuw een succes. Met haar featuring op de track ‘03:15’ van de bekende Nederlandse artiest Idaly, die meer dan 1,4 miljoen keer werd gestreamd, liet Zulema zien dat ze een artiest was om in de gaten te houden. Het nummer legde de basis voor haar eerste single ‘Laat me niet los’, die begin dit jaar uitkwam en meteen een hit werd.
- De jonge rapper Farao drukte in juli 2022 zijn stempel op de Nederlandse hiphopscene met zijn release: 'CityBoy Anthem'. Zijn energie en unieke flow zijn kenmerkend voor zijn singles die razend populair zijn onder de jongere generatie. Via TikTok geeft Farao vaak een preview van zijn volgende singles, die in korte tijd bijna een miljoen views genereren.
- Brokezart debuteerde in 2019 met de single "Blue Balenciaga's". In 2022 bleef zijn populariteit groeien, waardoor hij met meerdere nummers meer dan 2 miljoen streams behaalde.
- België en Nederland zijn helemaal in de ban van Leblanco. De gemaskerde rapper die uit het niets op het toneel verscheen. Zijn eerste single ‘Nokia’ was meteen een hit op straat. De honger naar de volgende tracks van de undercover rapper was zo groot dat deze telkens werden gelekt op platformen als YouTube en Telegram. Zijn track ‘Elastiek’ is op weg naar een gouden status in België.
- Een andere opvallende naam is Reanny, die met haar bijdrage in de industrie als rapper meer vrouwen wil samenbrengen. Onlangs bracht ze nog haar EP ‘A Goddess, WBU?’ uit.
- Levi is een nieuw talent van Top Notch en bracht dit jaar zijn eerste single "Genoeg is genoeg” uit. Meest recentelijk bracht hij de track “Geen lucht” uit.
- Romeijn had onlangs nog een hype op TikTok te pakken met zijn eerste track ‘Weer Een Nieuwe Boete’. En bracht recentelijk zijn track “Party AAH” uit.
- Tijdens het schrijverskamp trok Yssine de aandacht met zijn muziek. Een van zijn tracks werd zelfs benoemd tot anthem van de week. Begin juni dropte hij zijn nieuwe nummer 'Wild West', dat binnen een maand meer dan 1,7 miljoen streams behaalde, en de grootste debuutsingle onder Top Notch is sinds het debuut van Yade Lauren.
Samen maken deze jonge talenten volgens de initiatoren van 'The Class' de weg vrij voor een grensverleggende toekomst in muziek en mode. 'Dat doen zij niet alleen door middel van hun teksten en melodieën, maar ook hoe zij zich met een uitgesproken kledingstijl weten te uiten op en naast het podium.' De volledige Class of ‘23 is terug te vinden op deze speciale website.
Campagne
De Class of ‘23 wordt tot leven gebracht in een 360°-campagne. De campagne loopt van 7 augustus tot en met 3 september 2023 en bestaat uit onder meer een klassenfoto, jaarboek, cypher en digital out-of-home. De campagne is gecreëerd in samenwerking met creatief bureau Hammerfest.
Miles Momoh, Cultureel strateeg bij Hammerfest: 'Een win-win situatie is het fundament voor een succesvol partnership en de daaruit voortvloeiende campagnes. Respect voor de cultuur en geloof in de nieuwe generatie talenten zijn de basis voor de chemie tussen Top Notch, Hammerfest en Zalando. Door de Class of '23 op dit moment aan Nederland te presenteren, spelen we in op de behoefte van een nieuwe generatie hiphop liefhebbers voor een eigen stijl en geluid.'
(PvWK)
Campagnebeeld
Over Zalando
'Zalando (https://corporate.zalando.com) is een toonaangevend online e-commerce platform voor mode en lifestyle in Europa. Opgericht in 2008 in Berlijn, bedient Zalando meer dan 51 miljoen actieve klanten in 25 markten met kleding, schoenen, accessoires en cosmetica. Het assortiment van internationale merken varieert van wereldberoemde namen tot lokale labels. Zalando biedt een one-stop modebeleving voor inspiratie, innovatie, interactie en shopping. Als Europa's meest modieuze tech-bedrijf, werken we doorlopend aan digitale oplossingen om de fashion journey te verbeteren: voor onze klanten, partners en elke speler in het Zalando-verhaal. Onze visie is om het startpunt voor mode te zijn met een netto positieve impact voor mens en planeet.'
(bron: Zalando)
Over Top Notch
'Top Notch is sinds 1995 het grootste muzieklabel in Nederland en België. Samen met muzieklabel Noah’s Ark is Top Notch hofleverancier van hiphop en vertegenwoordigt het diverse artiesten waaronder Broederliefde, Bente, Kenny B, Typhoon en Siggy & D1ns. Samen hebben de twee labels de breedste en diepste wortels in jongerencultuur. Top Notch, sinds 2019 onder leiding van Vincent Patty, is door de jaren heen uitgegroeid tot een mediaplatform met een impactvolle online community. Dé plek waar de cultuur het belangrijkste is, en alles wat we doen een story worth telling is. Of dat nu in muziek, content óf campagnes is.'
(bron: Top Notch)
Over Hammerfest
'Hammerfest is de social first creative agency die zich kenmerkt door community-first en cultureel relevante creativiteit, waarbij een inclusieve benadering van de community een grote rol speelt. Het bureau werkt voor leading brands zoals Ikea, The Social Hub, Rituals en Tommy Jeans.'
(bron: Hammerfest)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Mo Fouradi
- Reanny
- Brokezart
- Ikea
- Miles Momoh
- Zulema
- talent
- The Social Hub
- Leblanco
- muziek
- Zalando
- campagne
- Rituals
- hiphop
- Farao
- Hammerfest
- Tommy Jeans
- Siggy & D1ns
- shoppen
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds: de oliebol
- Dijkhuizen aan marketingroer McDonald's - start nieuwe CMO in...
- [interview] Joyce Bierman (AH): 'Affordable luxury en...
- CBL: Versterken voedselvoorziening moet prioriteit worden
- Bas Dijkstra (Lazy): 'Ik hou van merken met een...
- [column] Alle 13 goed: Foodtrends 2026 volgens Friends & Forks
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Lidl verrast met sterrestaurant voor... 19-12-2025
- Horecava Trendrapport 2026 schetst... 18-12-2025
- [onderzoek] Kerst 2025: Lidl in... 17-12-2025
- Heineken daagt voice note-cultuur uit17-12-2025
- Dijkhuizen aan marketingroer... 15-12-2025
- [interview] Joyce Bierman (AH):... 15-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




