Cirkel is verbindende vorm in Kerst Allerhande 2023

Cirkel is verbindende vorm in Kerst Allerhande 2023
  • Food-en-retail
  • 7 dec 2023 @ 16:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodEvenement

Een O-vormige hapjesschaal, het coverbeeld, ronde taarten en hartige quiches op tafel: het is 'de cirkel' die de klok slaat in de nieuwe Kerst Allerhande. Dat blijkt tijdens de speciale lanceringslunch een bewuste keuze. Inhoudelijk- en beeldverslag.

De cirkel staat voor verbinding, legt Joyce Bierman namens Albert Heijn uit. Zij is hoofdredacteur Allerhande, traditioneel een trendsetter als het om voedselgedrag en receptinnovatie gaat. Daarom zijn we aan mooi gedekte lange tafels in de Patronage op het voormalige terrein van wapenfabriek HEM zeer benieuwd naar wat de kersteditie van 2023 gaat brengen, van oudsher het vlaggenschip als het om foodtrends en -innovaties gaat. Iedereen ziet er feestelijk gekleed uit, het is een mooie mijlpaal in het jaar. MarketingTribune is er altijd bij en mag aanschuiven naast de cmo.

Cirkelvorm domineert de kerstdis
Deze kerst is eigenlijk al in februari en maart 2023 besloten die cirkelvorm te omhelzen, krijgen we te horen. Dat zie je allereerst op de cover. Jarenlang plaatste AH mooie toetjes, taarten en spectaculaire puddingen op de voorkant, die in een miljoenenoplage wordt gedrukt, omdat rundvlees niet door iedereen meer zo geliefd was. En aan een toetje neemt vrijwel niemand aanstoot, immers. Nu is toch besloten om voor mooi versierde zalm te gaan op een extra groot bord dat zich leent voor 'shared dining'... precies: in cirkelvorm. Handig en gezellig, juist nu in deze tijden van polarisatie. Biermans team kwam erachter dat in 2023 veel mensen juist wat extra willen investeren in de kerstdis, willen uitpakken waar het 'samenzijn' buitengewoon wordt gevierd. Vandaar ook de aanbeveling: 'kerst gaat niet alleen om wat je op tafel zet, maar vooral om met wie je aan tafel zit', die terugkeert in de kerstcommercial (met boksring), vult marketing director Johan van der Zanden tussen de verrukkelijke gangen door aan.

Plantaardig zusje
Verrukkelijk omdat aanwezige 60 gasten waaronder de belangrijkste vakjournalisten, food influencers en een handvol betrokken Albert Heijn-medewerkers een voorproefje krijgen van wat er dit jaar allemaal in de Kerst Allerhande gesuggereerd wordt. En ja, dat smaakte bijzonder. We schepten alles op van cirkelvormige schalen. Tafelheer Van Der Zanden wijst ons daarbij op de vegan garnalen, die dit jaar speciaal in eigen huis zijn ontwikkeld en inderdaad voorzien van cocktailsaus en gefermenteerde zeewiersalade zeer dichtbij de originele smaak komen. Het aantal geredde levens telt bij garnalen meteen ook lekker op. Een knappe innovatie. De Allerhande krijgt deze kerst zelfs een plantaardig zusje, zo wordt aangekondigd. Daarnaast is er ook volop aan de flexitariërs en carnisten gedacht, die volgens onderzoek iets minder vlees eten maar zich met Kerst wel eens willen laten gaan, mits het vlees van 'goede huize' komt, waar de inkopers van de retailer weer extra op beloven te letten.  

De kerstkrans in de hoofdrol   
De kerstkrans speelt dit jaar in elk geval de hoofdrol in aanbod en communicatie, bevestigt Bierman. 'De kerstkrans is een mooie manier om je diner spectaculair te serveren en ideaal om aan tafel gerechten samen te delen. Dat maakt kerst extra speciaal. Of het nou een Zalm-, Rollade- of Meringuekrans is, met de kransvormige gerechten ontstaat een ongedwongen en feestelijke sfeer.' Andere vernieuwingen zijn de Zalmblini's, de Zalmfilet hele zijde en de Profiterole kerstkrans, kondigt ze aan. 'In een handomdraai verzorg je een excellent kerstdiner zoals met het pronkstuk Verspakket knolselderij met brie en cranberrycompote, de Filetrollade stoofpeer of het Kalkoengebraad met winterse kruiden.'  
Uit eigen onderzoek van AH onderzoek blijkt dat ruim 60% van de ondervraagden graag iets bijzonders op tafel wil zetten met Kerstmis, zoals eerder opgemerkt, maar tegelijkertijd wil 75% ook dat het kerstmenu toch betaalbaar blijft. Voor nog geen 6 euro per persoon zegt Albert Heijn daarom volop keuze te bieden in verschillende driegangenmenu's. 'Zo is er al een hoofdgerecht van gevulde pompoen voor 1,05 euro en een meringuekrans als heerlijk nagerecht, voor 90 cent per persoon.'
Wie het echt krap heeft kan ook wachten tot na de kerstdagen, want 'weggooien is dit jaar echt taboe', zegt Bierman. Grote kerstvierders verwerken op derde kerstdag hun kliekjes (tips: zie Allerhande), armeren kunnen opnieuw uit de voeten met een Feestdagen Overblijverspakket, zegt ze.

Overblijverspakket
'Hierin zitten AH Excellent feestdagen producten die aan het eind van de dag overblijven waardoor ze tegen korting worden aangeboden, waarmee voedselverspilling wordt voorkomen. Het Feestdagen Overblijverspakket kunnen klanten bestellen in de AH app.' 
Met de activatie ‘Bordje voor elkaar’ wil Albert Heijn het daarnaast makkelijk maken om iets voor een ander te betekenen. Door bijvoorbeeld een bordje eten te maken voor iemand die wat extra warmte verdient of door te doneren. Op ah.nl/bordjevoorelkaar staat alle inspiratie om ook een bordje voor een ander te maken. Dan komen de cirkelvormige toetjes met komt de koffie, thee en worden we verzocht te verkassen richting bar, want er staat nog een borrel met alle partners van Albert Heijn zoals TBWA\ Neboko (dat onderstaande commercial maakte) en MPG (co-maker Allerhande). 'Alles kwam vandaag samen tijdens dit kerst persevent', zegt Pauline van den Brandhof, manager externe communicatie, opgelucht met een grote glimlach.

Bordje voor elkaar
Na afloop van het lunchgedeelte passeren we nog vijftien sta-tafels, waarop weer die cirkelvormige basisvorm ligt. Deelnemers aan de lunch kunnen hier onder deskundige begeleiding een kerstkrans op monteren en bespuiten met allerhande zalvige zoete smaken, waarop weer bosbessen, aardbei-schijfjes, spikkels en eetbaar goudstof geplakt kunnen worden. Paar blaadjes munt erop en klaar. Productieleider Bibi van der Heide snelt toe met een stevige doos, waarin de creatie inclusief mooi porseleinen bord met goudrand mee naar huis genomen kan worden. Op de doos staat: 'Bordje voor elkaar'. Onderweg terug betrap ik me erop dat er meteen al vier mensen zijn aan wie ik mijn bordje zou willen geven: de vriendelijke gepensioneerde chauffeur van de buurtbus op het HEM-terrein, drie dames met kinderwagen in de trein die me prettige feestdagen wensen... en later op Amsterdam CS aan verschillende zwervers en paradijsvogels die in een schriel decemberzonnetje ook wel een bordje verdienen. De buurman. De overbuurman. Wat een hoop kandidaten... Uiteindelijk belandt het bordje met zelfgemaakte taart bij mijn zoons, die onder de indruk (zeggen te) zijn van mijn creatie. Ronde bordjes delen: een mooie gedachte, ook buiten kerst eigenlijk.
(PvWK)

Bekijk in het venster hieronder de Albert Heijn kerstcommercial in 2023 in de boksschool. Meer info hierover vind je hier.

BEELDIMPRESSIE KERST ALLERHANDE LUNCH 2023

(fotografie: PvWK)

 



Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken