Mannen en vrouwen op de winkelvloer

Mannen en vrouwen op de winkelvloer
  • Food-en-retail
  • 12 feb 2014 @ 09:07
  • Link
  • Marja Ruigrok
    Marja Ruigrok

    directeur
    Ruigrok | NetPanel
  • ConsumentenOnderzoek

Wij hebben een nieuwe blogger! Vanaf heden zal de getalenteerde en ervaren vakvrouw Marja Ruigrok hier op platform Food & Retail haar visie op retail delen. Marja begon in 1991 haar bedrijf en een van haar eerste opdrachten was onderzoek op de winkelvloer bij een schap spijkerbroeken in de C&A. De jeans waren uitgestald in liggende opstelling, een unicum voor C&A toen. Intussen is Ruigrok|Netpanel een gevestigde naam. Welkom Marja, hier haar eerste bijdrage:

  Mannen en vrouwen op de winkelvloer

Natuurlijk weet iedereen dat mannen en vrouwen zich anders gedragen als ze gaan winkelen. Dit wordt hier op een hilarische manier geïllustreerd, via een Instagram account waar mannen foto's kunnen plaatsen waar ze zitten te wachten op hun vrouwen die aan het winkelen zijn.

In onderzoek komen we de verschillen tussen mannen en vrouwen ook vaak tegen. Alleen al het aantal meters dat vrouwen en mannen afleggen in winkels verschilt van elkaar. Waar mannen vaak doelgericht te werk gaan, zie je de vrouwen meer oriënteren en vergelijken. Ook het gezelschap waarmee de vrouw winkelt bepaalt de tijd in de winkel. Samen met een vriendin verblijft ze ruim 8 minuten in een winkel, met haar partner halveert ze die tijd. Zie ook hier

De meeste retailers richten zich dan ook specifiek op een van de seksen. En vaak is dat de vrouw. Dat is de partij die meestal de beslissing neemt en verantwoordelijk is voor veruit het grootste deel van de aankopen. Wij weten uit onderzoek dat binnen gezinnen alle gezinsleden hun eigen invloed op een aankoopbeslissing overschatten. De vaders denken dat ze meer in te brengen hebben dan de kinderen, de kinderen denken weer een grotere invloed te hebben en ook de moeders overschatten hun invloed. De mate van invloed verschilt wel weer per productcategorie, maar we zien dat vrouwen vaak de belangrijkste doelgroep zijn voor retailers.

Vlak voor de feestdagen bezocht ik samen met de Retail Compass Group enkele winkels die zich specifiek op mannen of vrouwen richten. Als eerste bezochten we een Tuincentrum, letterlijk met alle toeters en bellen die bij de feestdagen horen. De eigenaar gaf aan zich op de Libelle / Margriet doelgroep te richten en bracht dat in alle P's van zijn organisatie tot uitdrukking. De tweede winkel richt zich juist geheel en al op de man als shopper: De Mensperience in Doesburg. De eigenaar en zijn zonen weten wat mannen willen: "Eigenlijk zou onze klant het liefst via een drive through hun broeken en schoenen inladen, dus we proberen daar in de buurt te komen. Veel parkeerplek, brede paden in de winkel, alles op een vloer, van sokken tot pakken, je kan meteen (zonder afspraak) even langs bij de kapper en natuurlijk ontbreekt ook de (koffie)bar niet". In de praktijk komen de mannen meestal met hun vrouw, die dan toch weer grote invloed op de aankoopbeslissing heeft en dus organiseert deze retailer speciaal voor de vrouwen van de mannen speciale We love Women evenementen. De dames kunnen zich laten verwennen, er zijn presentaties, drankjes en hapjes. "De mannen willen de vrouwen echt verrassen, want laten we eerlijk zijn We love Women...". Handige marketing en het schijnt een groot succes te zijn.

De laatste winkel die we bezochten op onze Mars-en-Venus-tour was een lingeriezaak. Echt een dameswinkel bij uitstek. Toch is in de winkel rekening gehouden met de man die meegaat (ik heb nog geen plaatjes op het Miserable-men Instagram account gezien van lingeriezaken). Er is een sta-bar met koffie en tijdschriften, maar verder kon ik weinig man-vriendelijks herkennen in de winkel. Zelfs de grote witte bangmaker was niet uit het zicht gehaald!


En zo blijft het interessant om te zien hoe retailers inspelen op de verschillen tussen mannen en vrouwen!

Marja Ruigrok

Marja Ruigrok

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken