Toekomst retail draait om 'poldercantenaccio'

Toekomst retail draait om 'poldercantenaccio'
  • Food-en-retail
  • 27 jun 2014 @ 00:01
  • Link
  • Rupert Parker Brady
    Rupert Parker Brady

    directeur
    Retaildenkers
  • FoodEvenement

De successen van het Nederlands elftal op het WK in Brazilië kunnen een inspiratiebron zijn voor alle stakeholders van Nederlandse binnensteden. De 'Hollandse school' van retailvastgoed en ondernemen moet overboord. De klassieke zelfoverschatting en arrogantie moeten plaats maken voor dienstbaarheid en samenwerking. Het draait voor gemeenten en vastgoedpartijen tegenwoordig om herontwikkeling, co-creatie en flexibele oplossingen. Zelfstandigen en winkelketens ontdekken dat ze moeten inkrimpen, vernieuwen, afstoten en en investeren in menselijk kapitaal.

De beleving zit niet alleen in een likje verf en een prijspromotie, maar in het aantrekken en opleiden van enthousiaste mensen die met passie en plezier hun werk doen. Dan komen consumenten wel voor je klappen.

Dat geldt ook Oranje. Robben, Van Persie, Blind en Memphis kunnen alleen schitteren dankzij een geweldig team, een sturende coach en het rotsvaste geloof om kansen te benutten die zich voordoen. De rest is een kwestie van geluk. Twijfel en angst het fout te doen leiden tot wanhoop en slechte prestaties. Zeggen dat het aan de ander ligt, die klassieke Nederlandse eigenschap, zorgt ervoor dat ondernemers al jaren achtereen klagen in plaats van dat ze redeneren vanuit kracht.

Alle feiten over winkelleegstand, minder bezoekers, slechte omzetten en faillissementen ten spijt. de toekomst van de retail wordt niet opgelost met de vele onderzoeken en aanbevelingen die de afgelopen weken over de markt zijn uitgestort.

De oplossing voor een betere toekomst ligt voor het oprapen en is lang niet zo complex als experts beweren. Als de stakeholders van steden bereid zijn over hun schaduw heen te stappen en oprecht het gesprek aangaan, kunnen er morgen slimmere keuzes gemaakt worden. Randvoorwaarden zijn de bereidheid te luisteren en jezelf te verplaatsen in de ander. De focus op transactie en efficiency is een doodlopende weg. Het gaat om emotie, ondernemerschap, mentaliteit en doorzettingsvermogen.

Het beste bewijs voor deze nieuwe benadering bood het Retail Visie Plein. Dit inhoudelijke concept op de vastgoedbeurs PROVADA begin juni in Amsterdam RAI slaagde erin om partijen fysiek bij elkaar te brengen. Drie dagen lang stonden in een pop-up omgeving de verhalen centraal van offline en online retailers, creatieve experts, gemeenten, winkeleigenaren en (her)ontwikkelaars in retailvastgoed.

Het Retail Visie Plein was een succes dankzij een team van spelers die bereid waren om gezamenlijk op te trekken. Dat waren 3W New Development, NRW, Wereldhave, Sandenburg Concept Creation, Retail Visie Platform en Retaildenkers.

Het Retail Visie Plein is door de meer dan 20.000 bezoekers van de PROVADA enorm gewaardeerd als uniek ontmoetingspunt voor de retailsector met presentaties, pitches, rondetafelgesprekken en debatten over herontwikkeling, co-creatie, samenwerking, marketingtrends, technologie, ondernemerschap en de toekomst-bestendigheid van retail.

Het Retail Visie Plein werd onder meer bezocht door directieleden en eigenaren van o.a. de Bijenkorf, Hema, Mediamarkt, Sacha, VanHaren, Frozz, SLA, Tenue de Nîmes, Blokker, Corio, Kroonenberg Groep, Syntrus Achmea, Multi Corporation, CBRE, WPM en topambtenaren van de gemeenten Rotterdam, Amsterdam, Den Haag en Utrecht.

Rupert Parker Brady
retailstrateeg en organisator Retail Visie Plein

Bekijk hier het verslag van drie dagen intensieve gesprekken en ontmoetingen.


 

Rupert Parker Brady

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken