Toekomst retail draait om 'poldercantenaccio'
- Food-en-retail
- 27 jun 2014 @ 00:01
- Link
-
Rupert Parker Brady
directeur
Retaildenkers - FoodEvenement
- 27 jun 2014 @ 00:01
- Rupert Parker Brady
De successen van het Nederlands elftal op het WK in Brazilië kunnen een inspiratiebron zijn voor alle stakeholders van Nederlandse binnensteden. De 'Hollandse school' van retailvastgoed en ondernemen moet overboord. De klassieke zelfoverschatting en arrogantie moeten plaats maken voor dienstbaarheid en samenwerking. Het draait voor gemeenten en vastgoedpartijen tegenwoordig om herontwikkeling, co-creatie en flexibele oplossingen. Zelfstandigen en winkelketens ontdekken dat ze moeten inkrimpen, vernieuwen, afstoten en en investeren in menselijk kapitaal.
De beleving zit niet alleen in een likje verf en een prijspromotie, maar in het aantrekken en opleiden van enthousiaste mensen die met passie en plezier hun werk doen. Dan komen consumenten wel voor je klappen.
Dat geldt ook Oranje. Robben, Van Persie, Blind en Memphis kunnen alleen schitteren dankzij een geweldig team, een sturende coach en het rotsvaste geloof om kansen te benutten die zich voordoen. De rest is een kwestie van geluk. Twijfel en angst het fout te doen leiden tot wanhoop en slechte prestaties. Zeggen dat het aan de ander ligt, die klassieke Nederlandse eigenschap, zorgt ervoor dat ondernemers al jaren achtereen klagen in plaats van dat ze redeneren vanuit kracht.
Alle feiten over winkelleegstand, minder bezoekers, slechte omzetten en faillissementen ten spijt. de toekomst van de retail wordt niet opgelost met de vele onderzoeken en aanbevelingen die de afgelopen weken over de markt zijn uitgestort.
De oplossing voor een betere toekomst ligt voor het oprapen en is lang niet zo complex als experts beweren. Als de stakeholders van steden bereid zijn over hun schaduw heen te stappen en oprecht het gesprek aangaan, kunnen er morgen slimmere keuzes gemaakt worden. Randvoorwaarden zijn de bereidheid te luisteren en jezelf te verplaatsen in de ander. De focus op transactie en efficiency is een doodlopende weg. Het gaat om emotie, ondernemerschap, mentaliteit en doorzettingsvermogen.
Het beste bewijs voor deze nieuwe benadering bood het Retail Visie Plein. Dit inhoudelijke concept op de vastgoedbeurs PROVADA begin juni in Amsterdam RAI slaagde erin om partijen fysiek bij elkaar te brengen. Drie dagen lang stonden in een pop-up omgeving de verhalen centraal van offline en online retailers, creatieve experts, gemeenten, winkeleigenaren en (her)ontwikkelaars in retailvastgoed.
Het Retail Visie Plein was een succes dankzij een team van spelers die bereid waren om gezamenlijk op te trekken. Dat waren 3W New Development, NRW, Wereldhave, Sandenburg Concept Creation, Retail Visie Platform en Retaildenkers.
Het Retail Visie Plein is door de meer dan 20.000 bezoekers van de PROVADA enorm gewaardeerd als uniek ontmoetingspunt voor de retailsector met presentaties, pitches, rondetafelgesprekken en debatten over herontwikkeling, co-creatie, samenwerking, marketingtrends, technologie, ondernemerschap en de toekomst-bestendigheid van retail.
Het Retail Visie Plein werd onder meer bezocht door directieleden en eigenaren van o.a. de Bijenkorf, Hema, Mediamarkt, Sacha, VanHaren, Frozz, SLA, Tenue de Nîmes, Blokker, Corio, Kroonenberg Groep, Syntrus Achmea, Multi Corporation, CBRE, WPM en topambtenaren van de gemeenten Rotterdam, Amsterdam, Den Haag en Utrecht.
Rupert Parker Brady
retailstrateeg en organisator Retail Visie Plein
Bekijk hier het verslag van drie dagen intensieve gesprekken en ontmoetingen.
-
Rupert Parker Brady
- Werkt bij: Retaildenkers
- Functie: directeur
- Website:http://www.retaildenkers.nl/
- Profiel »
- RAI
- blog
- Blokker
- Rupert Parker Brady
- Hema
- VanHaren
- SLA
- Tenue de Nîmes
- Retaildenkers
- strategie
- Frozz
- Mediamarkt
- de Bijenkorf
- toekomst
- Retail Visie Plein
- Sacha
- visie
- event
- retail
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn gunt iedereen wat extra kersteer kerst
- Limited Heineken-fles bij start feestmaand
- [onderzoek] In groeimarkt on-the-go food wint gemak van...
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds: de oliebol
- Fritz-kola start bewustwordingscampagne tegen overconsumptie
- [onderzoek] Kerst 2025: wat verschijnt er volgens...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- CBL: Versterken voedselvoorziening... 12-12-2025
- Bas Dijkstra (Lazy): 'Ik hou van... 09-12-2025
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds:... 08-12-2025
- Albert Heijn gunt iedereen wat extra... 06-12-2025
- Limited Heineken-fles bij start... 04-12-2025
- [onderzoek] In groeimarkt on-the-go... 04-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




