Horeca en retail: ultieme omnichannel voor gast en klant?

Horeca en retail: ultieme omnichannel voor gast en klant?
  • Food-en-retail
  • 2 sep 2015 @ 11:55
  • Link
  • Roy Liezen
    Roy Liezen

    online sales consultant
    Daar online media B.V.
  • MultichannelFood

Horeca & retail... zouden ze volledig hand in hand door één deur kunnen? Het begint er verdacht veel op te lijken, toch zullen er een aantal fundamentele factoren structureel moeten worden aangepast.


2 geloven op één kussen? Daar slaapt de duivel tussen!

Vooral in de grotere steden zie je het opduiken! Misschien omdat deze wat meer gericht zijn op de massa en ietwat vaker openstaan voor innovatie. Men moet ook wel vanwege de moordende concurrentie. Horeca en retail samen in één bedrijfsconcept gegoten om tegemoet te komen aan de steeds bredere wensen van de consument. En dan in dit geval voornamelijk de fysieke beleving van winkels.



Hier volgen enkele inspirerende voorbeelden;

Lola Bikes & Coffee
Hutspot Amsterdam (& sindskort Utrecht)
Van Dijk Waalwijk
Wasbar
Restaurant zonder keuken (zie ook filmpje hieronder)

Maar als dit zo’n geniale match is, waarom sluit men deze huwelijken dan niet massaal overal in het land? Daaraan liggen uiteraard meerdere redenen ten grondslag. Maar bovenal omdat men het blijft zien als twee verschillende werelden, met ieder hun eigen expertise, wetten en regels. Een kleine opsomming zal je totaalbeeld hierbij hopelijk nieuwe inzichten opleveren;

• Er is niet voor niks het gezegde 'schoenmaker blijf bij je leest!' En in dit geval worden we wel heel erg letterlijk.
• Er bestaat nog geen aangepaste regelgeving m.b.t. horecabestemmingen in de winkelstraten. Hierdoor lopen innovatieve ondernemers tegen veel onnodige bureaucratische muren op.
• De capaciteiten en faciliteiten in winkelpanden lijkt niet geschikt voor horeca en retail in één ruimte.
• Vanuit de hoek van de bestaande op opzichzelfstaande horeca is er verdeeldheid over het wel of niet verlenen van horecavergunningen aan retailers. “Men neemt ons het brood uit de mond!”, is een veelgehoorde uitspraak. Daar is enigszins begrip voor op te brengen overigens, indien je het eenzijdig blijft benaderen.
• Er gelden andere regels voor horeca en retail. Hierdoor zijn is bijvoorbeeld het inkoopbeleid niet goed op elkaar af te stemmen en te managen.
• Er is niet genoeg budget om te investeren in een dergelijk project, waarin horeca en retail samengevoegd worden
• Mkb’ers in de retail hebben niet genoeg know-how over horeca en weten niet hoe zij dit moeten aanpakken en managen.
• Personeel dient te beschikken over meerdere competenties dan voorheen.

Waar een wil is is een weg
Goed, in de wandelgangen wordt gefluisterd dat ‘KHN’ en ‘InRetail’ de handen ineen zullen slaan om gemeenten in rap tempo aan het verstand te peuteren, dat de regelgeving voor horeca en retail samen, versoepeld dient te worden. Dat is op alle fronten beter voor de regio’s en de ontwikkeling van de winkelgebieden. Denk aan de economie, ondernemersbelangen en natuurlijk meer beleving voor de consument. Men moet het gaan zien als een toevoeging van het totaalaanbod in de mkb. Minder als een nieuwe paria waar men angstvallig grip op moet zien te krijgen. Consumenten zien winkels en winkelgebieden meer en meer als een uitje i.p.v. een doel om snel aankopen te doen en met gierende banden huiswaarts te keren. Daar zul je hem hebben...jawel ‘omnichannel! Een samensmelting van je online- en offline retail om je doelgroep een totaalbeleving te bieden.

Een gezamenlijk concept van horeca en retail ineen passen naadloos in deze nieuwe manier van winkelen. Men kan elkaar juist alleen maar sterker maken door samen te werken naar een herstructurering van winkel- en dus ook horecagebieden. Maar dan moeten beide partijen wel willen. Laten we voor het gemak eens wat voordelen op een rijtje zetten;

• Horeca en en retail vullen elkaar op alle fronten aan in de totaalbeleving voor de consument.
• Horeca en retail delen veelal een gezamenlijke doelgroep en kunnen deze samen beter bereiken en voorzien van betere service.
• Horeca en retail verbreden beiden hun expertise bij het gezamenlijk realiseren van innoverende formules.
• Horeca en retail verkleinen in de meeste gevallen het aantal fysieke vierkante meters aan oppervlakte binnen één gebied, wanneer ze samenwerken
• Horeca en retail die zich verenigen zullen veel plaatselijke economieën positief stimuleren, laat staan werkgelegenheid.
• Horeca en retail samen in één of meerdere innovatieve formules maakt winkelgebieden klaar voor de toekomst.

'Bij elkaar komen is een begin, bij elkaar blijven is vooruitgang, met elkaar samenwerken is succes' - Henry Ford

De belangrijkste reden voor horeca en retail om samen te werken is helder. De twee ogenschijnlijk verschillende disciplines kunnen elkaar op vele vlakken iets leren. Daardoor voedt men automatisch het streven naar een totaalbeleving en dus omnichannel voor de consument. Denk maar eens concreet na over de essentiële, verschillende invalshoeken van horeca en retail. Kwalitatieve horeca is naast de vanzelfsprekende bedrijfseconomische belangen grotendeels gebaseerd op een aantal fundamentele kernwaarden.

Hier volgen enkele van deze kernwaarden:

• Een zichzelf serieus nemend horecabedrijf spreekt naar en over haar bezoekers van ‘gasten’ in tegenstelling tot de retail waar men meestal spreekt van ‘klanten’. Je ziet..een simpele aanduiding kan qua benadering al dag en nacht van elkaar verschillen.
• Ieder horecabedrijf waar men waarde hecht aan sfeer, kwaliteit en dus niveau heeft als ultiem doel om haar gasten een optimaal gevoel van welbehagen te bezorgen. Alles draait om goede service en gastvrijheid.
• In de meeste producten en tevens diensten die men in professionele horecabedrijven kan vinden zit een boodschap verpakt van passie, liefde voor het vak, gevoel voor authenticiteit en beleving.

Natuurlijk is hier veel van terug te vinden in de retail, maar laten we eerlijk zijn... wel in iets mindere mate. Dit is niet erg en ook niet geheel realistisch om te verwachten. Aangezien er sprake is van een andere situatie en daarbij verschilt het verwachtingspatroon van de bezoeker in de retail. Aha! Of is dit de algemeen overheersende gedachte bij veel retailers van de conservatieve oude stempel? De bezoeker betreedt het winkelpand, neust al dan niet gericht in het rond en besluit over te gaan tot een aankoop of niet. Daar kan een winkelier inderdaad een aantal salestechnieken aan toevoegen, om misschien enige invloed uit te oefenen op de besluitvorming van de ‘prooi’ in kwestie. Maar er is sommige verkopers niet veel aan gelegen om het welzijn van deze persoon in positieve zin te bevorderen.

Laat één ding duidelijk zijn! Dit is geen aanval slechts een feitelijke constatering van een simpele consument. Dat alle retailers met ‘betere’ bedoelingen zich in geen geval aangesproken voelen. Er zijn ook ontelbaar veel horecazaken waar men het niet zo nauw neemt met de etiquette van weleer.

Interactieve oplossingen voor beide partijen vanuit retail
Daarnaast kan de retail ook veel kennis overbrengen naar de horeca. Bijvoorbeeld:

• Kennis over salesgerichte technieken delen
• Diepgaande know-how over een product of dienst
• Inzicht op inkoop- en voorraadbeleid
• Digitale automatisering van verkoopkanalen

Stel je voor, je beschikt over een gezellige bar/café. En op bepaalde punten in die ruimte zoals (alles is mogelijk) in een tafel of zelfs in de bar counter plaats je een Instore/etalage? Een gast geniet van een drankje en wordt tegelijkertijd geïnformeerd over producten waar deze persoon interesse voor heeft.

Er is zoveel te ontdekken.., en het idee is geboren waarna de eerste succesverhalen een feit zijn. Het maakt hongerig en nieuwsgierig naar meer innovatie waar iedereen bij gebaat is!

Roy Liezen
Afosto
 



Roy Liezen

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken