Retail gaat radicaal veranderen door één knop

Retail gaat radicaal veranderen door één knop
  • Food-en-retail
  • 28 apr 2016 @ 11:54
  • Link
  • Sander Veenendaal
    Sander Veenendaal

    creatief directeur
    Heldergroen
  • WebwinkelInnovatie

Regelmatig ga ik nieuwe trends spotten voor klanten van Heldergroen. Dit keer in Toronto en zo kwam ik bij de grootste tech start up van Canada: Shopify. Dit bedrijf is hard op weg de nieuwe standaard te worden voor Shopsites. Nu hebben ze ook nog eens een bijzondere 'koop'-knop bedacht die de wereld gaat veranderen.

Retail anno vroeger
Vroeger wandelden we gezellig door de winkelstraat om te winkelen – lees kopen. Nu kijken, kijken én kopen we meer en meer online (en zijn winkelstraten door alle faillissementen steeds minder gezellig). Er zijn in Nederland inmiddels meer webwinkels dan fysieke winkels. (Zie ook dit stuk in het FD.)

Hoe krijg ik mensen in mijn winkel?
Op die vraag was het antwoord altijd: Ga in een drukke winkelstraat zitten, op een AA-locatie. Dat geldt nu voor de online ‘winkelstraat’.

Shopify begon ooit als een stel pioniers die hun eigen webshop bouwden en inzagen dat die webshop zélf het grootste gat in de markt was. Inmiddels is het een miljoenen bedrijf dat gebruiksvriendelijke cloud based solutions creëert voor online shopsites. Ze helpen gebruikers hun business steeds beter te maken met allerlei innovaties en insights. Tesla en Budweiser zijn klant maar belangrijker, ook John en Anita. Iedereen kan in een handomdraai online verkopen. En niet op Ebay en Marktplaats maar met ‘eigen winkels’, die zomaar de 1 million dollar shops van morgen kunnen zijn. Shopify is hard bezig de Word Press standaard te worden voor shopsites. Hot dus! Zo hot dat toen ik er was, het gerucht online ging dat Google ze over wilde nemen.

Zorg dat je bent waar je klanten zijn
Retail kent grofweg 2 richtingen: Het goedkoopste aanbod en de beste koopervaring. Een mooi rijmpje schetst het perspectief van richting 1: ‘The profit of the "cheapest buy" is probably gonna die.’ Het komt dus aan op de koopervaring. Mensen delen hun ervaringen op social kanalen en apps. Daar is al dat winkelend publiek gebleven. Je kunt er alleen nog niet afrekenen. Dacht je. Want Shopify heeft nieuws. Je kunt er nu via een ‘koop’ button direct producten en diensten gaan kopen.

Dit gaat voor ondernemingen een groot verschil maken. Veel online sales strategieën zijn gericht op het ontwikkelen van content om traffic te genereren. De nieuwste toepassingen gaan nog een stap verder en ontwikkelen een sales moment in de ‘winkelstraten’ van nu: Pinterest, Instagram, Facebook, Twitter en zelfs op WhatsApp. Shopify loopt hierin volgens mij voorop. Leuk om in de gaten te houden.

Sander Veenendaal
bureau Heldergroen

Benieuwd naar die knop der knoppen? Lees hier verder.

 

 

 

Sander Veenendaal

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken