De zoetste geurbeleving van Milaan

De zoetste geurbeleving van Milaan
  • Food-en-retail
  • 17 mei 2016 @ 13:45
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • WinkelenInnovatie

Nergens in Milaan ruikt de lucht zo zoet als in Hotel Magna Pars. Voor retailstylist Saskia Hogevonder stak Hotel à Parfume er tijdens Salone Del Mobile met kop en schouders bovenuit als het gaat om een inspirerend concept. Hoteleigenaar Roberto Martone bouwde op de fundering van zijn vaders parfumfabriek een 39-kamerhotel volledig in het teken van geur. De nieuwste aanwinst van het hotel is LabSolue, een parfumlaboratorium ontwikkeld door Roberto’s dochters Ambra en Giorgia. Een verslag.

Het parfumlaboratorium
Bij binnenkomst valt direct de combinatie tussen de drie basismaterialen hout, staal en glas op. In de houten kasten en werkbaden zijn oude chemische werkruimtes en stalen lichtarmaturen van de oude parfumfabriek verwerkt. De materiaalkeuze zorgt voor een spannend contrast tussen de industriële en mannelijke look-and-feel en de emotionele en vrouwelijke kenmerken van geur.

De zoete geurbeleving
Geur is heel persoonlijk en je kunt je met geur ook duidelijk onderscheiden. Om deze reden kan je naast de huidige producten ook zelf een parfum samenstellen. Je kiest jouw favoriete geuren door aan laboratoriumtrechters met een geurtsrip te ruiken. Vervolgens bottelt een specialist de gekozen geuren  in een ambergekleurd flesje, dat gebaseerd is op de farmacieverpakkingen van de parfumfabriek.

De parfumbibliotheek
Tijdens het wachten op het bottelen, kan je in alle rust plaatsnemen in de privé-bibliotheek. In een chique fauteuil is het heerlijk bladeren in één van de boeken over parfum. Ambra en Giorgia zijn in 2013 begonnen met het verzamelen van de boeken en halen hier nog steeds inspiratie uit, bijvoorbeeld het maken van geurkaarsen. 

Wie niet horen wil, moet maar ruiken
LabSolue onderscheidt zich door een sterk geurconcept te bouwen op de parfumgeschiedenis van de familie en dit door te vertalen in elk detail. Geur beïnvloedt 75% van onze emoties. Dit komt doordat geur emoties kan opwekken die verbonden zijn aan persoonlijke herinneringen. Door een sterk geurconcept neer te zetten dat past bij jouw stijlgroep, ontwikkel je een fantastische manier om jouw merk op het diepste niveau te verankeren bij de consument.  

Saskia Hogevonder
retailstylist bij RetailTheater

Achtergrond:
Saskia Hogevonder is retailstylist bij RetailTheater. Ze begon 20 jaar geleden als visual merchandiser en ze helpt als retailstylist ondernemers met de visuele vertaling van de boodschap in de vorm van een etalage, een hotspot of een complete winkelinrichting.  Het retailmerchandise-vak is continu in beweging en om actueel te blijven gaat Saskia dan ook regelmatig op zoek naar inspiratie in binnen- en buitenland. 
Alle foto’s zijn gemaakt door Saskia.

Lees de volledige versie op de website van RetailTheater en kijk voor meer retail-inspiratie uit Milaan op Instagram.

Gastblogger

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken