Van ‘gewoon’ café naar ‘bierbelevingswalhalla’ dankzij belevingsdesign

Van ‘gewoon’ café naar ‘bierbelevingswalhalla’ dankzij belevingsdesign
  • Food-en-retail
  • 27 mei 2016 @ 12:07
  • 10861 x gelezen
  • Link
  • Wim van der Stelt
    Wim van der Stelt

    Benelux Sales Director Premier Sales
    Mood Media Nederland
  • FoodCreatie

Bier is cafédrank nummer een. Voor een café-eigenaar is het dan ook geen geheim dat een goede selectie van bieren op de kaart een uitstekende bron van inkomsten kan zijn. De bieren die je serveert spreken voor zich. En tóch willen bierliefhebbers meer van je kroeg dan kersverse brouwsels alleen: Ze willen een onvergetelijke café-ervaring. De vraag is: Hoe geef je ze die?

Om jouw kroeg ‘de place to be’ te maken en bierenthousiastelingen te trekken, doe je als horecaondernemer waarschijnlijk al veel. In je zaak heb je een tv-scherm met sportzender geplaatst, zoutjes staan in overvloede opgesteld en op de achtergrond klinkt muziek. Het plaatje klopt, ogenschijnlijk. Desondanks is de realiteit dat je nog een aantal stappen verwijderd bent van het bruisende (letterlijk!) bierdrinkwalhalla dat je ooit voor je zag.

Hierbij komt belevingsdesign om de hoek kijken. Experience design brengt ieder element van klantbeleving op effectieve wijze samen om je merkpersoonlijkheid uit te dragen richting de klant.

Merkpersoonlijkheid – ofwel brand personality – gaat verder dan een mooi vormgegeven logo en creatieve biernamen op het menu. Het is terug te voeren naar de passie en enthousiasme die je voelde toen je je café startte en de reden dat je dat deed: Wat wilde je neerzetten in het horecalandschap toen je begon als horecaondernemer en waarin onderscheid jij je?

Belevingsdesign toont de buitenwereld dat je meer te bieden hebt dan slechts buitengewoon gebrouwen bier of andere (alcoholische) versnaperingen. Het laat weten dat je schenkt met trots en zet je merk kracht bij. Het doet je opvallen en zorgt voor klantenbinding, doordat je fans zich jouw enthousiasme eigen maken.

 

Vier tips om je klanten trots te maken dat ze deelgenoot zijn van jouw bedrijfsverhaal:

 1. Zet (de juiste) muziek in

Heb je je ooit afgevraagd wat de reden is dat je de muziek aanzet, vlak voordat je de deuren van je café opent? Of je je er nu van bewust bent of niet, de reden is dat je de juiste sfeer wilt neerzetten voor klanten. Muziek doet dit als geen ander. De comfortabele, gezellige ambiance die muziek creëert, versterkt het gevoel dat mensen krijgen als ze een pintje bij je drinken.

Wil je een klantbeleving creëren om niet te vergeten, dan is het laatste wat je doet zomaar een radiostation of cd opzetten. Slechts stiltes wegnemen uit je zaak middels een leuk riedeltje, is immers niet je doel; Je wilt klanten raken en je merkidentiteit kracht bijzetten. Hiervoor is een op maat gemaakte soundtrack, die past bij jouw merk en rekening houdt met je doelgroep en de reden dat ze jouw onderneming bezoeken, key.

Zoals het gehalte aan hop in de bieren die je schenkt goed doordacht is, moet ook je belevingsdesign-strategie goed doordacht zijn. Deze zal je helpen de balans te vinden tussen jouw visie op je merk en de behoeftes van de klant. Zet je de juiste muziek in, dan helpt dit je klant een gevoel van herkenning en gebondenheid met jouw onderneming te geven. Zo wordt je café niet alleen jouw tweede huis, maar ook van klanten.

 2. Zorg voor visuele pareltjes

Natuurlijk komen je klanten voor je producten. Echter, als ze met een bruisend glas bier de keel smeren, willen ze óók worden ondergedompeld in de geschiedenis en authenticiteit van jouw zaak. Het is lastig om je onderneming (positief) onderscheidend te laten zijn ten opzichte concurrenten als je niet meer biedt dan louter een TV aan de muur of een standaard ogend menu op een stoffig krijtbord.

Wil je je klantbelevingsmogelijkheden optimaliseren, stap dan in de schoenen van je doelgroep en bekijk je café eens met een kritische blik, alsof het de eerste keer is.

Wat zie en ervaar je? Spreekt de liefde die je hebt voor geweldig bier voor zichzelf? Komt je onderneming over als ambachtelijk en geïnspireerd of als standaard? De antwoorden op deze vragen helpen je vervolgens je belevingsdesignstrategie vormgeven.

Van nature is de mens visueel ingesteld. Er is geen betere manier om klanten herhaaldelijk terug te laten komen dan door een aansprekende visuele ervaring te realiseren die je unieke verhaal tot in detail laat zien. Daarom is het belangrijk om de intensiteit van de visuele ervaring in je café zoveel mogelijk te vergroten. Of je nu een collectie antieke pullen neerzet op de bar of de ruimte energie wilt geven door diverse bieren te laten zien op digitale schermen, het doel is om het hart van klanten te veroveren door hun aandacht te trekken met waar jij voor staat.

 3. Digitale menuborden

Met een goed doordachte belevingsdesignstrategie die gebruik maakt van de nieuwste visuele mogelijkheden - zoals digitale menuborden - is het onderscheid tussen jou en concurrenten snel gemaakt. Als je gebruik maakt van digitale platformen en gepersonaliseerde modellen om je menu’s te presenteren, wordt wat je biedt net zo helder als een vers glas bier. Onthoudt, plaats jezelf in de schoenen van je klant en beeld je in hoe het overkomt als dynamische digitale schermen je versnaperingen tonen, in plaats van een gewoon bord of menu. Het inzetten van digitale menuborden is dé manier om de aandacht van je klanten te trekken. 

Je kunt deze schermen zelfs gebruiken om klanten het verhaal achter de biermerk(en) die je serveert – van brouwerij tot het glas – te tonen. Zo wordt happy hour interessant zonder dat je klanten van hun barkruk af hoeven. Door de juiste visuele beleving neer te zetten kun je van klanten die voor het eerst komen kijken, stamgasten maken. 

4. Maak je producten smartphone-vriendelijk

Uit cijfers blijkt dat 81 procent van de Nederlanders van 18 tot 80 jaar in het bezit is van een smartphone (bron: Marketingfacts). Aankopen gedaan vanaf een smartphone stegen eind 2015 naar 2,19 miljoen ten opzichte van 1,54 miljoen eerder het jaar. Voor cafés zijn deze gegevens een uitgelezen manier om dorstige klanten te trekken. Door locatie-gebaseerde berichten te versturen via smartphone of tablet, kun je klanten immers op de hoogte houden van specials en aanbiedingen. Hierdoor maak je het lucratief voor ze om terug te blijven komen.

Ondanks dat je assortiment misschien voor zichzelf spreekt, is verder kijken dan naar wat er in het glas zit, noodzakelijk om klantenbinding te creëren. Elk café kan de dorst van klanten lessen met een geweldig biertje, maar zonder een krachtige klantbeleving die je merk omlijst en je verhaal goed vertelt, verbleekt zelfs het meest donkere biertje!

 


Wim van der Stelt
sales director Benelux Mood Media

Wim van der Stelt

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken