Zijn er nog Nederlandse offline retailers in de winkelstraat van de toekomst?
- Food-en-retail
- 30 mei 2016 @ 10:14
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - InnovatieWinkelenBig data
- 30 mei 2016 @ 10:14
- Gastblogger
Recent was ik op het jaarlijkse event ‘What’s going on in (r)etailing’ om inspiratie op te doen en mijn kennis over het vakgebied te delen. Ik spreek regelmatig met grote traditionele internationale retailers die vaak al ver gevorderd zijn met hun omnichannel-strategie. Zeker in vergelijking met Nederlandse offline retailers, die vaak achter lopen op dit gebied. En dat terwijl grote online retailers als Coolblue juist steeds meer investeren op offline winkels. Wat voorspelt dit voor de winkelstraat van de toekomst?
Als je spreekt over innovatie in retailing, dan valt op dat online retailers hier veel beter in zijn. Het zit in hun DNA om mee te groeien met de stand van de technologie en steeds op zoek te gaan naar nieuwe kansen en bedrijfsmodellen. Retailers uit de offline wereld hebben dit in veel mindere mate en worden geremd door de vaak gescheiden werelden van hun online en offline bedrijfsmodel. Om daadwerkelijk de transitie te kunnen maken naar omnichannel en technologieën zoals Big Data moeten zij nu stappen zetten om online en offline met elkaar te verbinden. Dat doe je door klein te beginnen, bijvoorbeeld met een specifiek productsegment, en die naadloos offline en online met elkaar te verbinden in een uniforme business intelligence infrastructuur.
Analyse en rapportage
Offline retailers zitten in een lastige spagaat. Aan de ene kant moeten zij ervoor zorgen dat hun fysieke winkels meer zijn dan enkel een showroom en de klant een ‘experience’ bieden. Maar aan de andere kant moeten zij ook investeren in een online bedrijfsmodel en mobiele apps om daar geen kansen te missen. Hoe integreer je die beide nu? Kijkend naar Amerika, dan zie je dat grote organisaties als Home Depot daar al heel ver mee zijn. Voor hen is er eigenlijk al geen verschil meer tussen online en offline sales- en marketingcampagnes. Maar ook in Nederland zijn er al goede voorbeelden van traditionele offline retailers die een succesvolle omnichannel-strategie hebben ingezet, zoals Hema en Albert Heijn. De laatste heeft een bezorgservice, een uiterst efficiënte supply chain en bovendien een mobiele app waarmee klanten in de fysieke winkel worden herkend en aanbiedingen op maat kunnen krijgen. Om iets dergelijks te realiseren is wel visie nodig en technologie die het ondersteunt. Data moet geïntegreerd worden in een uniform analytics-platform, zodat alle sales, logistiek en marketing uit dezelfde bron putten. Dit maakt allerlei vormen van analyse en rapportage mogelijk, maar het belangrijkste is dat het helpt om online en offline met elkaar te verbinden.
Winkelstraat van de toekomst
Op het event was er ook een round-table, georganiseerd door Teradata, met vertegenwoordigers van een tiental grote Nederlandse retailers. Aan tafel werden diverse spannende stellingen besproken, waaronder 'Big Data is een hype die gaat overvliegen' en 'Zonder serieuze investering in Big Data verliest mijn bedrijf terrein in de markt'. Opvallend was dat men het over het algemeen eens is dat Big Data zeker steeds belangrijker wordt om de concurrentie voor te blijven. Het sturen op data en gebruik maken van zoveel mogelijk beschikbare gegevensbronnen is op de lange termijn zeker noodzakelijk om te overleven. Maar deze conclusies zijn nog lang niet bij elke organisatie ook vertaald naar concrete acties. Dat vereist ook durf en een organisatiebreed gedragen visie voor de toekomst. Maar ik denk dat het zeker voor de offline retail noodzakelijk is om nu in beweging te komen. De winkelstraat van de toekomst zal anders enkel nog gevuld zijn met de fysieke filialen van succesvolle grote online retailers.
Fabrice Polak
account director Retail van Teradata
(foto: Teradata)
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- Big Data
- concurrentie
- fysieke filialen
- Fabrice Polak
- bedrijf
- investering
- conclusie
- account director
- beweging
- algemeen
- overleven
- Teradata
- winkelst raat
- Retail
- succesvol
- online retail
- in de markt
- hype
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Respondenten BvA -onderzoek: 'retailmedia moet volwassen worden'
- Picnic start campagne met goedkoper Duits assortiment
- 100-jarig Remia maakt trip down memory lane
- Speculaars: Texaanse koekjes met een Amsterdamse twist
- Consumenten beschuldigen Lay's van krimpflatie - foodmerk...
- Heineken en bureau LePub steunen bijgelovige fans
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Consumenten beschuldigen Lay's van... 02-06-2025
- Albert Heijn introduceert hamstergezin02-06-2025
- Lipton Ice Tea lanceert Ice Tea... 02-06-2025
- Heineken en bureau LePub steunen... 30-05-2025
- Respondenten BvA -onderzoek:... 28-05-2025
- Pathé popcorn nu ook te koop bij... 28-05-2025
MarketingTribune Events
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management