‘Verpakking net zo belangrijk als merkbeleving in de supermarkt’
- Food-en-retail
- 2 aug 2016 @ 11:43
- Link
-
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
Van der Windt Verpakking BV - WinkelenPackaging design
- 2 aug 2016 @ 11:43
- Huib Burggraaf
Zo luidt de conclusie van de wereldwijde verpakkingsfabrikant WestRock*. Het bedrijf deed onderzoek naar de invloed van verpakkingen op ‘producttevredenheid’. De rol van verpakkingen blijkt belangrijker dan ooit. De verpakking is volgens het Packaging Matters Report hét antwoord op de complexe uitdagingen van merken, gelet op veiligheid, duurzaamheid en retailbeleving.
WestRock doet sinds 2013 onderzoek naar de houding van Amerikaanse supermarktklanten ten opzichte van verpakkingen, onder de noemer Packaging MattersTM. Al eerder bleek, dat de verpakking veel meer is dan een ‘praktisch omhulsel’. Twee jaar geleden werd de invloed van de verpakking op het aankoopgedrag beoordeeld als ‘zeer belangrijk’. Nu is dat ‘extreem belangrijk’. De verpakking is net zo belangrijk als merkbeleving in de supermarkt.
Veiligheid
Consumenten willen eerlijke, veilige producten. Productveiligheid versterkt het vertrouwen in een merk. De verpakking draagt hieraan bij, zo meent meer dan driekwart van de respondenten. In dit geval gaat het om verpakkingen die de consument optimaal beschermen tegen knoeien en (voedsel)veiligheid garanderen. En als vanzelfsprekend mag de verpakking zelf geen schadelijke stoffen en materialen bevatten.
Wanneer het product veilig is verpakt stijgt tevens de koopintentie (87%) en wordt het product eerder aangeraden aan vrienden en familie (82%). Driekwart van de consumenten gaf aan, dat merken onvoldoende duidelijkheid geven over de aanwezigheid van schadelijke stoffen in de verpakking zelf. Hier ligt dus een verbeterslag.
Duurzaamheid
De markt voor duurzame producten en diensten groeit en de vraag naar duurzame verpakkingen neemt toe. Verpakkingen zijn van invloed op het duurzame imago van merken. Verpakkingen spelen een belangrijke rol in de strijd tegen (voedsel)verspilling. 77% van de respondenten vindt het erg belangrijk dat de verpakking producten vers en/of effectief houdt. Daarnaast is er veel aandacht voor verpakkingen gemaakt van biologische en recyclebare/ gerecyclede materialen.
Retailbeleving
Verpakkingen versterken de (online) winkelbeleving en beïnvloeden het koopgedrag. Gebruiksgemak en design staan hierbij centraal. Daarnaast is de verpakking een belangrijke schakel in de communicatie tussen merk en consument. De verpakking weerspiegelt jouw merkidentiteit. 66% van de respondenten probeerde een nieuw product uit, vanwege de opvallende verpakking en 60% ging over op een herhaalaankoop vanwege de functionaliteit van de verpakking.
Gelet op veiligheid en duurzaamheid spelen verpakkingen een essentiële rol bij merkbetrouwbaarheid. Gelet op retailbeleving vormen verpakkingen een belangrijk communicatiemiddel tussen het merk en de consument. De verpakking stelt merken in staat, om in te spelen op het veranderende retaillandschap. Consumenten willen veilige, duurzame en authentieke producten en zijn op zoek naar interactie. In al deze facetten kan de verpakking voorzien.
Ik ben benieuwd naar jouw persoonlijke ervaring als consument. In hoeverre laat jij je in de supermarkt leiden door verpakkingsdesign? Kies jij producten vooral op basis van merk of laat jij je (weleens) verleiden door de verpakking?
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
* Bron WestRock rapport, klik hier
-
Huib Burggraaf
- Werkt bij: Van der Windt Verpakking BV
- Functie: VerpakkingXpert
- Website:http://verpakkingxpert.wordpress.com/
- Profiel »
- veranderen
- online
- merkidentiteit
- duurzaam
- retaillandschap
- facetten
- authentieke producten
- retailbeleving
- design
- winkelbeleving
- veilig
- product
- design
- respondenten
- verpakkingen
- nieuw
- herhaalaankoop
- koopgedrag
- opvallend
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Consumenten beschuldigen Lay's van krimpflatie - foodmerk...
- Albert Heijn introduceert hamstergezin
- Jumbo lanceert 'De lekkerste bakkerij van Nederland'
- Lidl introduceert Supersupplementen om groente te promoten
- Zachtfruitcampagne ‘Een handje zomer’ richt zich op jonge...
- Driehoek is het nieuwe vierkant: Verkade vernieuwt chocoladereep
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- [marketeer 226] Jasper Spaargaren -... 13-06-2025
- Nationaal Jenevermuseum Schiedam en... 11-06-2025
- Bakker Bart speelt in op knorrende... 10-06-2025
- Aldi verleidt pubers met versaanbod10-06-2025
- Jumbo lanceert 'De lekkerste... 05-06-2025
- [onderzoek] Consument kiest vaak... 05-06-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation