[column] Fun in de supermarkt

[column] Fun in de supermarkt
  • Food-en-retail
  • 2 okt 2018 @ 12:14
  • 14021 x gelezen
  • Link
  • Huib Burggraaf
    Huib Burggraaf

    VerpakkingXpert
    Van der Windt Verpakking BV
  • WinkelenFood

Supermarkten zetten steeds vaker in op de funfactor, zodat boodschappen doen een leuk uitje wordt. Verpakkingen spelen hierbij een belangrijke rol.

Volgens kenners lopen supermarkten voorop als het gaat om meer fun op de winkelvloer[1]. Er valt tegenwoordig steeds meer te beleven in de supermarkt. Naast het bekende speelhoekje voor kinderen (een gemaksvergroter voor de ouders) heeft de gemiddelde supermarkt ook een eigen koffiecorner of lunchroom en worden producten voor het oog van de consument bereid. En de supers gaan tegenwoordig nog een stap verder met het toevoegen van bijvoorbeeld foto- en/of videohokjes, interactive walls en spel-elementen. En dan bedoel ik natuurlijk niet het ouderwetse pasfotohoekje van vroeger, maar een toffe blikvanger waar(in) klanten zelf de leukste achtergronden kunnen kiezen en de foto direct kunnen delen op Social Media.

Je eigen verpakking maken
Dat deze vorm van entertainment aanslaat blijkt uit een actie van Albert Heijn (AH XL Eindhoven) eerder dit jaar. In twee weken tijd gingen maar liefst 10.000 mensen op de foto in de zogenaamde AD-venture-kast van This Plays International. De kast kan op verschillende manieren worden ingezet. Naast het maken van selfies bestaat bijvoorbeeld ook de mogelijkheid om zelf etiketten te ontwerpen en af te drukken. Dit kun je natuurlijk doorvertalen naar de verpakking. Hoe gaaf is het om in de winkel je eigen blikje, pot chocoladepasta of herbruikbare shopper te ontwikkelen? Je biedt klanten entertainment en bovendien is personaliseren nog steeds een belangrijke consumententrend.

Blikvangers
Richten we onze blik op het schap, dan spelen verpakkingen eveneens een belangrijke rol bij de funbeleving in supermarkten. Naast vrolijke beeld- en sfeerbepalende(!) designs, kun je ook denken aan interactieve verpakkingen. Door middel van QR, AR (Augmented Reality) of NFC (Near Field Communication) ontstaan er interessante interactiemogelijkheden tussen retailer en consument. Zo sta je het ene moment in de supermarkt en na het scannen van de code loop je tussen de koeien. Bij wijze van spreken, maar je snapt mijn punt: more fun with packaging.

Een ander voorbeeld is ‘zelftappen’. Klanten vinden het leuk om zelf te kunnen kiezen. In dit kader biedt Lidl klanten de mogelijkheid om zelf verse noten te scheppen en introduceerde Albert Heijn recent de hagelslagtap.

Ken jij praktijkvoorbeelden van verpakkingen die bijdragen aan de funfactor in de supermarkt?

Huib Burggraaf
VerpakkingXpert

[1] bron: klik hier

Huib Burggraaf

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken