[column] Fun in de supermarkt
- Food-en-retail
- 2 okt 2018 @ 12:14
- Link
-
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
Van der Windt Verpakking BV - WinkelenFood
- 2 okt 2018 @ 12:14
- Huib Burggraaf
Supermarkten zetten steeds vaker in op de funfactor, zodat boodschappen doen een leuk uitje wordt. Verpakkingen spelen hierbij een belangrijke rol.
Volgens kenners lopen supermarkten voorop als het gaat om meer fun op de winkelvloer[1]. Er valt tegenwoordig steeds meer te beleven in de supermarkt. Naast het bekende speelhoekje voor kinderen (een gemaksvergroter voor de ouders) heeft de gemiddelde supermarkt ook een eigen koffiecorner of lunchroom en worden producten voor het oog van de consument bereid. En de supers gaan tegenwoordig nog een stap verder met het toevoegen van bijvoorbeeld foto- en/of videohokjes, interactive walls en spel-elementen. En dan bedoel ik natuurlijk niet het ouderwetse pasfotohoekje van vroeger, maar een toffe blikvanger waar(in) klanten zelf de leukste achtergronden kunnen kiezen en de foto direct kunnen delen op Social Media.
Je eigen verpakking maken
Dat deze vorm van entertainment aanslaat blijkt uit een actie van Albert Heijn (AH XL Eindhoven) eerder dit jaar. In twee weken tijd gingen maar liefst 10.000 mensen op de foto in de zogenaamde AD-venture-kast van This Plays International. De kast kan op verschillende manieren worden ingezet. Naast het maken van selfies bestaat bijvoorbeeld ook de mogelijkheid om zelf etiketten te ontwerpen en af te drukken. Dit kun je natuurlijk doorvertalen naar de verpakking. Hoe gaaf is het om in de winkel je eigen blikje, pot chocoladepasta of herbruikbare shopper te ontwikkelen? Je biedt klanten entertainment en bovendien is personaliseren nog steeds een belangrijke consumententrend.
Blikvangers
Richten we onze blik op het schap, dan spelen verpakkingen eveneens een belangrijke rol bij de funbeleving in supermarkten. Naast vrolijke beeld- en sfeerbepalende(!) designs, kun je ook denken aan interactieve verpakkingen. Door middel van QR, AR (Augmented Reality) of NFC (Near Field Communication) ontstaan er interessante interactiemogelijkheden tussen retailer en consument. Zo sta je het ene moment in de supermarkt en na het scannen van de code loop je tussen de koeien. Bij wijze van spreken, maar je snapt mijn punt: more fun with packaging.
Een ander voorbeeld is ‘zelftappen’. Klanten vinden het leuk om zelf te kunnen kiezen. In dit kader biedt Lidl klanten de mogelijkheid om zelf verse noten te scheppen en introduceerde Albert Heijn recent de hagelslagtap.
Ken jij praktijkvoorbeelden van verpakkingen die bijdragen aan de funfactor in de supermarkt?
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
[1] bron: klik hier
-
Huib Burggraaf
- Werkt bij: Van der Windt Verpakking BV
- Functie: VerpakkingXpert
- Website:http://verpakkingxpert.wordpress.com/
- Profiel »
- supermarkt
- AH XL Eindhoven
- tijd
- kast
- verpakkingen
- This Plays International
- Albert Heijn
- VerpakkingXpert
- 10.000
- Huib Burggraaf
- bijdragen
- AD-venture-kast
- foto
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Blue Band start 'Skip the Cow'- campagne, AH verwijdert...
- [column] Upfield glijdt hard onderuit met botervariant
- [marketeer 196] Patrick Kuijsters - director Branding...
- FonQ en Naduvi bundelen krachten
- Feministisch bier overtreedt 50 wetten
- CMO Beemster Kaas, Nicole van Gorp: Het is moeilijker om de...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [RMD24] Europese standaarden voor... 18-03-2024
- Albert Heijn brengt paasassortiment... 18-03-2024
- Albert Heijn zoekt klantervaringen... 15-03-2024
- Jumbo stopt met vleesstunts na... 15-03-2024
- NIQ Retail Spend Barometer:... 14-03-2024
- Beter Bed: 'Gooi je telefoon de... 14-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing