[column] Neuromarketing en verpakkingsdesign

[column] Neuromarketing en verpakkingsdesign
  • Food-en-retail
  • 30 apr 2019 @ 10:43
  • Link
  • Huib Burggraaf
    Huib Burggraaf

    VerpakkingXpert
    Van der Windt Verpakking BV
  • WinkelenPackaging designMarketing

Veel merken maken gebruik van neuromarketing. Neuromarketing heeft betrekking op het waarom en hoe consumenten beslissingen nemen. Van de 100.000 beslissingen die we op een dag maken, is maar liefst 95% onbewust.

Met neuromarketing speel je in op het onderbewuste van de klant. Verpakkingen spelen hierbij een belangrijke rol.

Hoe werkt neuromarketing?
Bij neuromarketing kijkt men via speciale onderzoeksinstrumenten naar signalen van de hersenen, ogen (eye tracking) en/of gezichtsuitdrukkingen van de consument (facial coding). Deze signalen worden in verband gebracht met verschillende emoties, zoals vreugde, angst of verrassing. Bij het zien van bijvoorbeeld een verpakking wordt een bepaald deel in de hersenen geactiveerd. Het deel van de hersenen dat oplicht staat voor een bepaalde emotie.  

Keuzestress
Campbell’s, Amerikaanse product van de iconische soepblikken, deed twee jaar lang onderzoek naar neuromarketing en het effect van de soepverpakking[1]. En wat blijkt: doordat alle blikken een rode basis hadden, zag de consument alleen maar een rode waas. Hierdoor was hij ook niet gevoelig voor andere visuele elementen. Naar aanleiding van het onderzoek heeft Campbell’s het design van de soepblikken aangepast. In het schap worden vier categorieën onderscheiden met elk hun eigen kleur en smaaksensaties.

Guilty pleasure
Ook chipsmerk Lays maakt gebruik van neuromarketing als onderzoeksmethode naar consumentengedrag. Blijkbaar eten vrouwen minder Lays dan mannen. De ‘boosdoeners’ zijn de glimmende verpakkingen met afbeeldingen van chips. Uit onderzoek blijkt dat de verpakking de mediale frontale cortex prikkelt. Dit deel van de hersenen is gelinkt aan een gevoel van schuld. Dit schuldgevoel treedt niet op wanneer de chips verpakt zit in een matte chipszak met daarop een afbeelding van een aardappel. Deze nieuwe verpakkingen kennen we inmiddels als Lay’s Oven Baked. Het is een treffend voorbeeld van het effect van neuromarketing op verpakkingsdesign.

Ken jij nog andere voorbeelden waarbij de verpakking inspeelt op het onderbewuste van de consument. Met het gewenste effect, of juist niet?  

Huib Burggraaf
VerpakkingXpert

bron:
[1] klik hier

Huib Burggraaf

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken