[column] Neuromarketing en verpakkingsdesign
- Food-en-retail
- 30 apr 2019 @ 10:43
- Link
-
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
Van der Windt Verpakking BV - WinkelenPackaging designMarketing
- 30 apr 2019 @ 10:43
- Huib Burggraaf
Veel merken maken gebruik van neuromarketing. Neuromarketing heeft betrekking op het waarom en hoe consumenten beslissingen nemen. Van de 100.000 beslissingen die we op een dag maken, is maar liefst 95% onbewust.
Met neuromarketing speel je in op het onderbewuste van de klant. Verpakkingen spelen hierbij een belangrijke rol.
Hoe werkt neuromarketing?
Bij neuromarketing kijkt men via speciale onderzoeksinstrumenten naar signalen van de hersenen, ogen (eye tracking) en/of gezichtsuitdrukkingen van de consument (facial coding). Deze signalen worden in verband gebracht met verschillende emoties, zoals vreugde, angst of verrassing. Bij het zien van bijvoorbeeld een verpakking wordt een bepaald deel in de hersenen geactiveerd. Het deel van de hersenen dat oplicht staat voor een bepaalde emotie.
Keuzestress
Campbell’s, Amerikaanse product van de iconische soepblikken, deed twee jaar lang onderzoek naar neuromarketing en het effect van de soepverpakking[1]. En wat blijkt: doordat alle blikken een rode basis hadden, zag de consument alleen maar een rode waas. Hierdoor was hij ook niet gevoelig voor andere visuele elementen. Naar aanleiding van het onderzoek heeft Campbell’s het design van de soepblikken aangepast. In het schap worden vier categorieën onderscheiden met elk hun eigen kleur en smaaksensaties.
Guilty pleasure
Ook chipsmerk Lays maakt gebruik van neuromarketing als onderzoeksmethode naar consumentengedrag. Blijkbaar eten vrouwen minder Lays dan mannen. De ‘boosdoeners’ zijn de glimmende verpakkingen met afbeeldingen van chips. Uit onderzoek blijkt dat de verpakking de mediale frontale cortex prikkelt. Dit deel van de hersenen is gelinkt aan een gevoel van schuld. Dit schuldgevoel treedt niet op wanneer de chips verpakt zit in een matte chipszak met daarop een afbeelding van een aardappel. Deze nieuwe verpakkingen kennen we inmiddels als Lay’s Oven Baked. Het is een treffend voorbeeld van het effect van neuromarketing op verpakkingsdesign.
Ken jij nog andere voorbeelden waarbij de verpakking inspeelt op het onderbewuste van de consument. Met het gewenste effect, of juist niet?
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
bron:
[1] klik hier
-
Huib Burggraaf
- Werkt bij: Van der Windt Verpakking BV
- Functie: VerpakkingXpert
- Website:http://verpakkingxpert.wordpress.com/
- Profiel »
- marketing
- Van der Windt
- guilty pleasure
- categorieën
- VerpakkingXpert
- verpakking
- smaaksensatie
- eye tracking
- eigen
- design
- kleur
- soep
- Huib Burggraaf
- nderzoek
- retail
- effect
- onderscheid
- neuromarketing
- chipsmerk
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Michelins volledige nieuwe lijst voor Nederland
- Nutricia start Ondervoeding op het Menu
- Unilever en For You Agency lanceren Namdong als fan-first...
- Albert Heijn, Aldi en Fish Tales winnaars bij MSC Benelux Awards
- Kinderen grijpen naar Whopper in nieuwe campagne
- EU-verbod op plantaardige naamgeving: vegamerken reageren
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Joost van den Berg van Dr Oetker:... 14-10-2025
- McDonald’s lanceert Bouw Burger voor... 14-10-2025
- Thuisbezorgd.nl geeft campagne nieuw... 13-10-2025
- EU-verbod op plantaardige... 10-10-2025
- Albert Heijn, Aldi en Fish Tales... 10-10-2025
- Kinderen grijpen naar Whopper in... 08-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes