[column] Meer met minder packaging

[column] Meer met minder packaging
  • Food-en-retail
  • 20 aug 2019 @ 08:33
  • 9375 x gelezen
  • Link
  • Huib Burggraaf
    Huib Burggraaf

    VerpakkingXpert
    Van der Windt Verpakking BV
  • PackagingDuurzaamheid

De consument bepaalt in grote mate de trends en ontwikkelingen in verpakkingen. De consument wil meer productinformatie en gemak en minder – plastic - verpakkingen. Meer met minder: dat klinkt als een uitdaging...

Verpakkingen worden door veel consumenten gezien als milieuvervuilers. Zij zien liever geen of in ieder geval zo min mogelijk verpakkingen. Het gaat dan met name om plastic verpakkingen, maar ook overdreven grote verzenddozen om een pakket kunnen rekenen op kritiek. De beschermfunctie van verpakkingen wordt in veel gevallen ‘vergeten’, maar de perceptie van de consument is leading. Daar moet je als retailer mee aan de slag.

 

Minder verpakkingsmateriaal

Er bestaan verschillende mogelijkheden om de hoeveelheid verpakkingsmateriaal terug te dringen. Zo bieden steeds meer supermarkten groente en fruit aan zonder (plastic) verpakking. Je kunt ook kiezen voor een aanpassing in het design. Vervang een deksel door een dun laagje folie en je realiseert direct een forse materiaalbesparing.

In antwoord op het ‘plasticdieet’ kun je ook kiezen voor alternatieve, natuurlijke materialen, die bij voorkeur recyclebaar en/of composteerbaar zijn. Deze transitie is zeker in het geval van foodverpakkingen niet eenvoudig. Niet elke materiaalsoort is namelijk geschikt voor het verpakken van voedsel, onder andere met oog op voedselveiligheid, houdbaarheid en (bewaar)gemak.

 

Meer transparantie

Tegelijkertijd is er sprake van een groeiende behoefte aan transparantie, informatie en gemak. De verpakking is hierbij onmisbaar. Clean labels zijn niet meer weg te denken uit de voedingsindustrie. Besteed veel aandacht aan de (product)informatie op het etiket en zorg dat de informatie begrijpelijk is. Heb je aan de ruimte op de verpakking niet voldoende? Door middel van een QR-code of NFC zijn de communicatiemogelijkheden van de verpakking haast onbegrensd.

 

Meer gemak en beleving

Verpakkingen spelen een belangrijke rol bij de gebruikservaring. Een goede foodverpakking faciliteert meenemen, bereiden en consumptie. De vraag naar multifunctionele verpakkingen neemt toe: van een praktische draagoplossing onderweg naar een bord op schoot. Hier komt heel wat technisch vernuft bij kijken. En laten we vooral het kwaliteitsbehoud niet vergeten: hoe zorg je dat friet krokant en warm blijft en een maaltijdsalade knapperig? En over gemak gesproken: steeds meer consumenten bestellen hun boodschappen en maaltijden online. Dat betekent méér verpakkingen… Ik schreef al dat het niet gemakkelijk is, maar de verpakkingsbranche is volop in ontwikkeling. De verpakking ‘kan’ steeds meer met minder.

 

Huib Burggraaf

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken