[column] Proosten op de oceaan met Spijked& Hard Seltzer
- Food-en-retail
- 26 okt 2020 @ 09:56
- Link
-
Marjolein van Ballegooij
Insight-led innovation professional
The Conversation Studio - Food
- 26 okt 2020 @ 09:56
- Marjolein van Ballegooij
De planeet. Het blijft een ding dat de gemoederen bezighoudt. En maar goed ook, want zo 1-2-3 weet ik ook niet wat een goed alternatief zou zijn om op te wonen.
Al jaren proberen merken een steentje bij te dragen door duurzaamheid hoog op de agenda te zetten. Zo ook de Bavaria-familie Swinkels. Met het nieuwe drankje Spijked& Hard Seltzer zetten zij in op het herstel van de oceaan. Met zeewier!
The new big thing?
Met name in landen als de VS en Canada is Hard Seltzer al een grote hit en in Nederland lijkt het nu ook op gang te komen: merken als White Claw, Brewdog Clean & Fresh, Mike’s, Bozu, Stëlz en wellicht binnenkort ook Heineken’s merk Pure Piraña staan klaar om de Nederlandse markt te veroveren.
Het interessante aan dit type drankje is dat het fris, natuurlijk en licht alcoholisch is en het weinig/geen suiker bevat. Het heeft hierdoor weinig calorieën en wordt door kopers gezien als een beter/gezonder alternatief voor bier of wijn.
Zeewier…mmmm
En nu dus ook Spijked&. In de smaken Lemon, Cherry, Wild Berries en….Seaweed!
Begrijp me niet verkeerd. I love sushi en voor zeewier heb ik daarom al een behoorlijk zwak. Ooit heb ik zelfs meegedaan met een Lays-prijsvraag voor een nieuw soort chips. Mijn inzending: de Nori flavoured chips. Maar helaas, het werd Lays Patatje Joppie. Veelzeggende keuze. Als ik eerlijk ben kom ik producten met zeewier te weinig tegen. Tenminste, niet in mijn reguliere rondje supermarkt.
Aandacht voor de oceaan
Het bijzondere aan de introductie van Spijked& is het lef om een relatief nieuw dranktype te introduceren - althans hier in Nederland - met zeewier als centrale thema. Wat ik eigenlijk bedoel: gaan we dit nieuwe product met z’n allen en masse kopen? Ik hoop het. Allereerst omdat ik van mening ben dat een betere wereld eigenlijk niet zozeer begint bij jezelf, maar bij de bedrijven die producten maken voor ons, de massa.
In mijn fantasie is er al lang een Albert Heijn of een Jumbo waar iedereen achteloos zijn boodschappen kan doen zonder na te hoeven denken of de verpakking wel milieuvriendelijk is, of er geen dierenleed aan mijn burger vastkleeft en of de ingrediënten geen onnatuurlijke rommel bevatten. Als consument willen we toch maar een ding bij het boodschappen doen: lekker en betaalbaar eten kopen.
Ik hoop het ook omdat een missie als ‘de oceaan herstellen’ een grote is. En dat lukt alleen als we echt met veel zijn. Voor elk blikje Spijked& Hard Selzer belooft de familie Swinkels bij te dragen aan de ontwikkeling van een nieuw stuk zeewierboerderijen ter grootte van 1A4.
Dus even rekenen: voor een zeewierboerderij van 1ha moeten we met z’n allen ongeveer 160.000 blikjes wegdrinken. Dat lukt ons wel!
Nu nog meer hopen dat het blikje waarin het zit ook bijdraagt aan het milieu 😉
Headerfoto: Silas Baisch via Unsplash
-
Marjolein van Ballegooij
- Werkt bij: The Conversation Studio
- Functie: Insight-led innovation professional
- Website:https://www.theconversationstudio.com/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Albert Heijn verrast met uitgebreid... 24-03-2023
- Jasper Kessels nieuwe directeur... 24-03-2023
- Eerste NIO house in Rotterdam24-03-2023
- Mijn Melk is transparant en... 24-03-2023
- Action groeit verder in 202224-03-2023
- SBI Vakprijzen voor Kruidvat,... 23-03-2023
MarketingTribune Events
- 16mei 2023
Branded Content Event
- 15jun 2023
NIMA Marketing Day