[column] Proosten op de oceaan met Spijked& Hard Seltzer

  • Food-en-retail
  • 26 okt 2020 @ 09:56
  • Link
  • Marjolein van Ballegooij
    Marjolein van Ballegooij

    Founder
    The Conversation Studio
  • Food

De planeet. Het blijft een ding dat de gemoederen bezighoudt. En maar goed ook, want zo 1-2-3 weet ik ook niet wat een goed alternatief zou zijn om op te wonen.

Al jaren proberen merken een steentje bij te dragen door duurzaamheid hoog op de agenda te zetten. Zo ook de Bavaria-familie Swinkels. Met het nieuwe drankje Spijked& Hard Seltzer zetten zij in op het herstel van de oceaan. Met zeewier!

The new big thing?
Met name in landen als de VS en Canada is Hard Seltzer al een grote hit en in Nederland lijkt het nu ook op gang te komen: merken als White Claw, Brewdog Clean & Fresh, Mike’s, Bozu, Stëlz en wellicht binnenkort ook Heineken’s merk Pure Piraña staan klaar om de Nederlandse markt te veroveren.
Het interessante aan dit type drankje is dat het fris, natuurlijk en licht alcoholisch is en het weinig/geen suiker bevat. Het heeft hierdoor weinig calorieën en wordt door kopers gezien als een beter/gezonder alternatief voor bier of wijn.

Zeewier…mmmm
En nu dus ook Spijked&. In de smaken Lemon, Cherry, Wild Berries en….Seaweed!
Begrijp me niet verkeerd. I love sushi en voor zeewier heb ik daarom al een behoorlijk zwak. Ooit heb ik zelfs meegedaan met een Lays-prijsvraag voor een nieuw soort chips. Mijn inzending: de Nori flavoured chips. Maar helaas, het werd Lays Patatje Joppie. Veelzeggende keuze. Als ik eerlijk ben kom ik producten met zeewier te weinig tegen. Tenminste, niet in mijn reguliere rondje supermarkt.

Aandacht voor de oceaan
Het bijzondere aan de introductie van Spijked& is het lef om een relatief nieuw dranktype te introduceren - althans hier in Nederland - met zeewier als centrale thema. Wat ik eigenlijk bedoel: gaan we dit nieuwe product met z’n allen en masse kopen? Ik hoop het. Allereerst omdat ik van mening ben dat een betere wereld eigenlijk niet zozeer begint bij jezelf, maar bij de bedrijven die producten maken voor ons, de massa.
In mijn fantasie is er al lang een Albert Heijn of een Jumbo waar iedereen achteloos zijn boodschappen kan doen zonder na te hoeven denken of de verpakking wel milieuvriendelijk is, of er geen dierenleed aan mijn burger vastkleeft en of de ingrediënten geen onnatuurlijke rommel bevatten. Als consument willen we toch maar een ding bij het boodschappen doen: lekker en betaalbaar eten kopen.
Ik hoop het ook omdat een missie als ‘de oceaan herstellen’ een grote is. En dat lukt alleen als we echt met veel zijn. Voor elk blikje Spijked& Hard Selzer belooft de familie Swinkels bij te dragen aan de ontwikkeling van een nieuw stuk zeewierboerderijen ter grootte van 1A4.
Dus even rekenen: voor een zeewierboerderij van 1ha moeten we met z’n allen ongeveer 160.000 blikjes wegdrinken. Dat lukt ons wel!
Nu nog meer hopen dat het blikje waarin het zit ook bijdraagt aan het milieu 😉

Headerfoto: Silas Baisch via Unsplash
















Marjolein van Ballegooij

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken