[column] BeNeVrie

[column] BeNeVrie
  • Food-en-retail
  • 18 feb 2021 @ 11:35
  • 9321 x gelezen
  • Link
  • Charles Borremans
    Charles Borremans

    Partner/Strategy Director Retail
    GUC Agency
  • FoodMarketing

Met dank aan de coronacrisis en met dank aan Bol.com. Wie de credits ook krijgt, de omzet van Ahold Delhaize bereikte in 2020 een record. Een schitterend succes voor deze Nederlands Belgische combinatie. Nederlanders en Belgen werkt dat lekker samen?

Samenwerking omdat het moet of is er ook sprake van (een beetje) warmte?

Op 1 april 1928 begon de toen 28-jarige Hub Van Doorne in Eindhoven met de Machinefabriek en Reparatie-inrichting Hub van Doorne. In 1932 besloot Hub, inmiddels samenwerkend met zijn broer Wim, om zich te richten op de productie van aanhangwagens. En dat onder de naam Van Doorne's Aanhangwagenfabriek N.V., afgekort tot DAF. Het merk zou vanaf 1949 uitgroeien tot een grote en innovatieve fabrikant van vrachtwagens. En sinds 1958 zelfs van personenauto’s, die beroemd werden vanwege ‘het pientere pookje’ en berucht vanwege het imago van ‘truttenschudder met jarretelaandrijving’. Dit alles dankzij het unieke, door DAF zelf ontwikkelde, transmissiesysteem met riemaandrijving.

Omaatjes
DAF stond sinds 1950 voor Van Doorne's Automobielfabriek N.V., maar in de volksmond stond DAF ook voor De Ambtenaren Fiets of Duwen Anders Fietsen. Weinig vleiende benamingen voor een auto, die dankzij het schakelloze ‘Variomatic’-systeem (zie venster hieronder, red.) zijn tijd vér vooruit was, maar waarvan het imago jarenlang leed onder de grote hoeveelheid omaatjes, nonnen en andere brave burgers, die moeite hadden met het besturen van een automobiel.

Vriendschap
Van heel andere aard is de afkorting DAF, die staat voor Deutsch Amerikanische Freundschaft. Het betreft een Duitstalige popgroep, die begin jaren tachtig van de vorige eeuw furore maakte toen er sprake was van een zogenaamde ‘Deutsche Welle’ in de popmuziek. Deutsch Amerikanische Freundschaft. Zou er ook zoiets bestaan als Belgisch Nederlandse Vriendschap? Een soort van BeNeVrie? Op ambtelijk niveau zeker. Per slot van rekening kennen we al sinds 1944 de Benelux. Maar of we daar nou echt warm van worden…? Hoe anders was dat in 1982, toen de Nederlandstalige popgroep Het Goede Doel een megahit scoorde met het nummer ‘België’. Menigeen zingt daar ook nu nog flarden tekst van mee. Decennia later bleken de West-Vlaamse zangeres Geike Arnaert en de Zeeuwse muzikant Paskal Jakobsen heel gelukkig met elkaar te zijn. Althans in Zoutelande. Opmerkelijk genoeg kunnen ook Nederlandse en Belgische voetbalhooligans het goed met elkaar vinden. Supporters van Anderlecht met die van Ajax. Club Brugge met ADO Den Haag. Antwerp en Feyenoord waren jarenlang ook de beste maten, maar die vriendschap is inmiddels omgeslagen in vijandschap. Antwerp is nu goed met het Tilburgse Willem II.

Vooroordelen
En hoe staat het in de zakenwereld? Daar wordt inmiddels volop samengewerkt tussen de noorder- en zuiderbuur en niet alleen in de mediawereld, waar Belgische conglomeraten inmiddels vele Nederlandse mediumtitels in handen hebben. In de samenwerking worden oude vooroordelen steeds meer doorbroken. Zo doen de Belgen veelal laatdunkend over Nederlands bier. Desondanks werd Heineken 15 jaar lang geleid door de Vlaming Jean-François van Boxmeer, die van dat ‘pisbier’ wereldwijd een ‘bruisend pintje’ maakte. Ook werd altijd gezegd, dat de Hollanders geen verstand hebben van lekker eten. Des te opmerkelijker, dat in 2015 supermarkt Delhaize werd overgenomen door het Nederlandse Ahold. En hoewel er in België in het begin kritisch werd gekeken naar hoe de zuinige Hollandse grootgrutter zou omgaan met hun bourgondische Delhaize, is de overname zeer succesvol gebleken.

Wereldtaal
Is die samenwerking tussen noord en zuid altijd een succes? Natuurlijk niet. Cultuurverschillen poets je niet zomaar weg. Ook qua taal bedoelen we het soms anders. Mooi dat de digitale wereld inmiddels haar eigen ‘lingua franca’ heeft ontwikkeld. En dat is een wereldtaal, waarin de Belgen en de Nederlanders elkaar goed verstaan. In die uitdagende nieuwe wereld is dat een geruststellend gegeven.

Charles Borremans
retailstrateeg en partner GUC agency



Charles Borremans

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken