Rechtszaak GeenStijl-Playboy: wie wint er nou?
- Media
- 20 nov 2013 @ 12:41
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - OnlineJournalistiek
- 20 nov 2013 @ 12:41
- Jeroen Mirck
GeenStijl en Playboy stonden in hoger beroep tegenover elkaar over het linken naar blootfoto’s van Britt Dekker, maar over de uitkomst verschillen de lezingen nogal. ‘GeenStijl moet Playboy betalen’, lezen we ergens. Maar ook: ‘GeenStijl wint hoger beroep Sanoma.’ Zelf roept de aangeklaagde blog triomfantelijk: ‘Internet gered!’ Wie heeft er gelijk, wie won nou eigenlijk deze rechtszaak?
Als je alleen op de nieuwskoppen afgaat, lijkt het net alsof allebei de partijen gewonnen hebben. Je zou zelfs bijna denken dat het om twee totaal verschillende rechtszaken handelt. Zo meldt de NOS dat GeenStijl ‘Playboy moet betalen’, terwijl VillaMedia schrijft: ‘GeenStijl wint hoger beroep.’ Hoe zit het nou?
Feit is dat het Gerechtshof Amsterdam het eerdere vonnis van de rechtbank gedeeltelijk terugdraait. Linken naar illegale blootfoto’s is wel onrechtmatig, maar geen inbreuk op het auteursrecht. Dat formuleert het hof als volgt:
“Onrechtmatige daad: Het plaatsen van een hyperlink naar een elders openbaar gemaakt werk is in beginsel geen zelfstandige manier van openbaar maken of van interventie daarbij en levert geen inbreuk op auteursrecht op. De afbeelding van een ander lichaamsdeel dan het gelaat van betrokkene is in het onderhavige geval geen portret. Het plaatsen van een hyperlink die faciliteert dat derden kennis kunnen nemen van een onrechtmatig openbaar gemaakt werk, is in casu onrechtmatig jegens de auteursrechthebbende.”
Het is de aloude discussie tussen printmedia en websites: linken naar content is niet het publiceren van content, maar wel het verspreiden en delen ervan. De juridische vraag is dan: is linken een vorm van openbaarmaking? Het linken naar blootfoto’s van Britt Dekker die elders illegaal zijn geüpload is geen openbaarmaking aan het publiek en dus geen inbreuk op auteursrechten, oordeelt het Gerechtshof Amsterdam. Volgens Webwereld boekt GeenStijl hiermee ‘een belangrijke overwinning op Playboy-uitgever Sanoma’.
‘In beginsel is linken legaal, er zijn uitzonderlijke gevallen waarbij het onrechtmatig is’, meldde ICT-jurist Arnoud Engelfriet in de aanloop naar het vonnis. ‘Maar een openbaarmaking en daardoor een directe inbreuk op het auteursecht? Nee. Ik hoop dan ook dat de rechter gehakt maakt van de inbreukaanklacht.’ En zo geschiede.
Wel moet GeenStijl dus een schadevergoeding betalen. Volgens het gerechtshof wist GeenStijl dat de foto’s illegaal op het internet stonden. De website heeft zijn publiek gefaciliteerd en enthousiast gemaakt om de foto’s te bekijken, aldus het hof. GeenStijl wordt daarom veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding aan Dekker en Playboy. De hoogte daarvan moet nog in een aparte procedure worden vastgesteld.
Eigenlijk heeft deze zaak dus niet zozeer louter winnaars, maar louter verliezers. Sanoma wordt in het ongelijk gesteld inzake auteursrecht, GeenStijl moet een boete betalen voor het onrechtmatig linken naar illegaal verspreide content. De enige winnaar is het internet zelf: linken blijft legaal.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- gerechtshof
- Sanoma
- Arnoud Engelfriet
- Geenstijl
- linken
- Webwereld
- Playboy
- rechtszaak
- Britt Dekker
- hoger beroep
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- ‘Je moet de groenten van HAK hebben’... 27-06-2025
- Nieuwe Unicef-campagne met Rihanna... 27-06-2025
- ACM akkoord met overname RTL... 27-06-2025
- Viaplay sluit zich aan bij Screenforce25-06-2025
- Terug in de tijd met Google Earth24-06-2025
- Advertentiemarkt Nederland groeit... 23-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation