'Iedereen weet straks dat Philips een gezondheidstechnologie bedrijf is'

'Iedereen weet straks dat Philips een gezondheidstechnologie bedrijf is'
  • Online
  • 12 apr 2018 @ 10:43
  • 14451 x gelezen
  • Link
  • Wout Maas
  • TechnologieVerdienmodellen
  • 12 apr 2018 @ 10:43
  • 14451 x gelezen
  • Wout Maas

Philips is getransformeerd van elektronica- en lichtmerk, naar het gezondheidstechnologiebedrijf dat het nu is met als missie het verbeteren van het leven van mensen met betekenisvolle technologie. Gesprek met Head of Brand, Communications & Digital Philips Benelux Nanda Huizing.

De merkpropositie ‘Innovation and you’ wordt geladen vanuit de  merkwaarden: innovatief, zorgzaam en impactvol. Huizing werkt al sinds 1996 voor Philips en was in die tijd in allerlei functies actief, nationaal en internationaal voor de Eindhovense multinational. Ze heeft de transformatie dus van dichtbij meegemaakt. ‘Toen ik hier begon, was het nog een groot conglomeraat van allerlei bedrijfstakken bij elkaar, van components tot tv, en van chip’stot lighting. Sinds 2016 ligt onze focus op gezondheidstechnologie. Onze missie is om in 2025 het leven van 3 miljard mensen te verbeteren, we weten dat we nu op jaarbasis 2.2 miljard mensen al raken. Ongeveer 75 procent van de mensen herkent Philips nu als gezondheidstechnologiebedrijf. Uit eigen onderzoek weten wij ook dat onze nieuwe koers wordt gewaardeerd, dus we zijn op de goede weg. Tegelijkertijd willen we natuurlijk graag dat iedereen het weet. Daarom willen wij de merkperceptie verder veranderen in richting van het gezondheidstechnologie bedrijf.’

Philips lanceert voortdurend innovaties, zowel B2B (voor ziekenhuizen en medisch specialisten) als B2C. Deze worden geladen door campagnes en activaties, waarbij het doel altijd is om het merk verder inhoud te geven ondersteund door de producten. Zo lanceerde het bedrijf kort geleden samen met de Hartstichting een crowdfunding platform voor AED’s (automatische externe defibrillator). Triple Double is het bureau achter de campagne. ‘Uit onderzoek blijkt dat in Nederland meer AED’s nodig zijn, vooral in woonwijken overlijden nog te veel mensen onnodig aan een hartstilstand. Om het doel van de Hartstichting te ondersteunen om van heel Nederland een 6 minuten zone te maken, hebben wij samen met hen het crowdfunding platform BuurtAED.nl gelanceerd. Hiermee kunnen buurtbewoners samen geld inzamelen om een AED aan te schaffen. Deze campagne is samen met Philips’partner PSV  gelanceerd, met de installatie van een eerste buurtAED in Wageningen door PSV aanvoerder Marco van Ginkel. De campagne zal met name via digitale kanalen gevoerd worden, met buurtAED.nl als platform.’

Ook het partnership met het Longfonds dat onder andere resulteerde in het event Ademnoot, waarin een megakoor werd gevormd om aandacht te vragen voor longonderzoek en de impact van longziektes, is wat Huizing betreft een treffend voorbeeld van storytelling. Het bood ruimte aan een veelheid aan verhalen, van interne communicatie rondom medewerkers met familieleden met een longziekte, tot een van de deelnemers van Ademnoot die gebruikmaakte van de zuurstofconcentrator SimplyGo Mini. De missie ‘There's always a way to make life better’ van Philips kwam hiermee tot uiting. De COPD-patiënt alsmede deelnemer aan het megakoor Ademnoot Hilda werd eind vorig jaar een dag gevolgd. In een filmpje van 2.30 minuten vertelt zij hoe de mobiele zuurstofconcentrator haar kwaliteit van leven drastisch heeft verbeterd. ‘Op die manier maken we onze merkmissie dus waar. Het geeft voldoening om op deze manier het leven van mensen te verbeteren. De totale campagne heeft in samenwerking met het Longfonds een groot bereik gehad, met 885 duizend video weergaves, en 5,7 miljoen impressies. Mooi ook om te zien dat onderzoek naderhand liet zien dat consumenten deze samenwerking zeer positief waardeerden en dat daarmee Philips als gezondheidstechnologie bedrijf wordt gepositioneerd.’Zoals voor vrijwel ieder merk kan ook bij Philips het belang van data nauwelijks worden overschat. Ze dienen als basis om te weten waar behoeftes liggen, zijn key in de ontwikkeling van nieuwe producten en de belangrijkste maatstaf om te meten of het gewenste effect wordt bereikt met de marketinginspanningen. Daarnaast worden data gebruikt in veel Philips producten, bijvoorbeeld om medisch specialisten te helpen. ‘Met behulp van artificial intelligence en relevante data die wij genereren door onze medische apparatuur kunnen we specialisten support bij diagnoses bieden. Daardoor kunnen medisch specialisten hun patiënten nog beter behandelen.’

Huizing is erop gebrand om samen met haar team van 35 marketing, digital, brand, communications managers de nieuwe merkpropositie van Philips volledig in de hearts & minds van de Nederlander door te laten dringen. ‘In het verleden wist 97 procent van de bevolking precies wat wij verkochten en waar wij voor stonden. Dat percentage willen we graag weer bereiken. Ik ben ervan overtuigd dat ons dat gaat lukken en we Nederland laten zien wat onze bijdrage aan de maatschappij en het leven van alle mensen is.’

Facts&Figures
* 10 jaar op rij de prijs voor het Nederlandse bedrijf met de beste reputatie, zie deze link.
* De omzet is 17,8 miljard euro. Philips telt ongeveer 74.000 werknemers, in meer dan 100 landen, waarvan 12000 in Nederland.
* Het investeert jaarlijks 1,7 miljard in R&D, waarvan 630 miljoen Euro in Nederland. Philips diende in 2017 1733 patentaanvragen in bij het Europees Octrooibureau, waaronder 686 in de categorie ‘medische technologie en is daarmee koploper.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Marketingfacts