België wordt wereldkampioen

België wordt wereldkampioen
  • Online
  • 5 jul 2018 @ 13:20
  • 23239 x gelezen
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • Onderzoek

België wint het WK 2018 na een zinderende finale tegen Engeland. Dat blijkt uit de Echo Listening analyse van Starcom (onderdeel van Publicis One), uitgevoerd op basis van Nederlandse data (bestaande uit online social & nieuwsberichten) die betrekking hadden op dit WK.

Onze zuiderburen zaten aan de moeilijke kant van het speelschema, maar met veel overtuiging veegden de Rode duivels de gele kanaries van de mat. Daarna waren Les Bleus (Frankrijk) aan de beurt, maar ook zij moesten kleur bekennen tegen de Belgen.

Schade Deutschland, don’t cry Argentina, tchau Christiano Ronaldo en ook Suarez kon dit WK niet van zich af bijten. Het is een knotsgek WK geweest. Alles was mogelijk. Voor de fans bleef het tot de finale spannend ondanks het feit dat de grote landen – en daarmee ook de grote namen – er verrassend genoeg snel uit lagen. Hopelijk heeft dat voor ons Nederlanders deels de afwezigheid van Oranje wat verzacht. Nu is duidelijk dat België, dat nog nooit eerder een eindronde behaalde, de grote kampioen van de wereld is. Zij trok met 19.857 berichten online veel conversatie naar zich toe. Alleen gastland Rusland had meer conversaties (26.077). Echter, is dit niet helemaal een eerlijke vergelijking vanwege de gesprekken over haar rol als gastland.

Brazilië en Zweden hadden het dit WK wat zwaarder qua sentiment, 13% van de online conversaties werd voor beide landen beschouwd als negatief.

Kroatië was online niet zozeer een ‘spraakmaker’, maar wist het met een positief sentiment van 18 procent het toch ver te schoppen. 

Verder was het opvallend dat, na de ruime winst tegen Panama (6-1), Engeland een ware opleving op social beleefde. Ineens was daar het vertrouwen van het volk. Bij de Belgen was dit vertrouwen er al vanaf het begin. Om dit vertrouwen dan vervolgens ook waar te maken is niets dan wereldkampioenwaardig!

Bron: Echo Listening & Coosto, Starcom Insights Team



 

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken