Goede doelen en ING testen samen digitaal doneren

Goede doelen en ING testen samen digitaal doneren
  • Online
  • 7 dec 2021 @ 09:25
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Vanaf vandaag kunnen ING-klanten gemakkelijk en snel digitaal doneren aan 7 verschillende goede doelen via de ING Mobiel Bankieren App en Mijn ING.

Samen met ING testen de goede doelen Artsen zonder Grenzen, Greenpeace, de Hartstichting, KWF Kankerbestrijding, Oxfam Novib, het Rode Kruis en de Vogelbescherming hoe ze mensen op een meer makkelijke en flexibele manier kunnen laten doneren en daarmee ook jongere generaties beter kunnen bereiken.

De testfase duurt tot maart 2022

Over het algemeen zijn Nederlanders volgens ING een vrijgevig volk. Tegelijkertijd is het geefgedrag van mensen veranderd.

Mensen willen niet meer structureel voor een langere tijd aan hetzelfde goede doel vast zitten. Met name als het gaat om de jongere generaties is het voor goede doelen steeds vaker een uitdaging om deze aan zich te binden.

KWF is met deze doelgroep om de tafel gaan zitten met de vraag hoe de traditionele manier van doneren aan te vullen met een meer makkelijke en flexibele manier van doneren. Resultaat hiervan was het idee voor ‘digitaal doneren’. Andere bekende goede doelen sloten zich hierbij aan en uiteindelijk heeft KWF dit idee aan ING voorgelegd. Vervolgens hebben ING en KWF samen de ontwikkeling van een nieuw digitaal donatieproduct verder uitgewerkt en gelanceerd.

‘Impact maken is iets wat ons en jongere generaties verbindt. Meer dan ooit willen we samen van de wereld een betere plek maken. Impact maken is dus niet van ons, maar vooral van jou - dat is waar onze oplossing op drijft. Direct vanuit de ING-App kies jij voor jouw impact,’ aldus Bas Brand, CMO bij KWF Kankerbestrijding

Gemakkelijk en snel digitaal doneren

In het productenoverzicht van de ING-App en Mijn ING vinden klanten een overzicht van de goede doelen en kunnen ze een donatie doen aan het goede doel van zijn of haar keuze. Klanten kunnen zelf kiezen welk bedrag ze willen doneren. Ze zitten nergens aan vast en bepalen zelf hoeveel, hoe vaak en voor hoe lang ze willen doneren. Als klanten niet meteen weten aan welk goed doel ze willen doneren, kunnen ze ook gebruikmaken van een ’donatieverkenner’. Daarnaast ervaren donateurs geen gedoe met het invullen van hun IBAN en hoeven ze geen (incasso)formulieren in te vullen.

‘Als innovatieve bank is ING doorlopend op zoek naar nieuwe mogelijkheden die aansluiten op de (digitale) levensstijl van onze klanten. We zijn trots dat onze collega’s samen met KWF een nieuw product hebben opgezet dat we nu gaan testen: digitaal doneren. Hiermee maken we doneren gemakkelijk en helpen we samen met onze klanten de goede doelen vooruit,’ aldus Maartje Geven, Manager IT Digitale Kanalen bij ING Nederland

Eerst testen, dan uitbouwen

KWF heeft in co-creatie met ING Factory het prototype van het nieuwe digitale donatieproduct ontwikkeld. ING Factory is een community van pioniers binnen ING waarin ontwikkelaars samen met externe (tech-)experts innovatieve ideeën voor klanten en partners van ING technisch mogelijk maken, bijvoorbeeld op het gebied van specifieke betaaloplossingen.

De testfase loopt tot maart 2022. ING stelt haar online platform gratis beschikbaar aan de goede doelen om digitale donaties van klanten te kunnen ontvangen. Uiteindelijk is het de bedoeling dat meer goede doelen kunnen aansluiten en is het de wens van de goede doelen dat meerdere banken het gemakkelijk en snel doen van donaties zullen aanbieden.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken