Gedwongen verkoop TikTok VS, platform hekelt stemming

Gedwongen verkoop TikTok VS, platform hekelt stemming
  • Online
  • 14 mrt 2024 @ 13:34
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

ByteDance, het moederbedrijf van TikTok, heeft zes maanden de tijd TikTok te verkopen. Lukt dat niet, dan wordt de app verboden in de Verenigde Staten. Het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden heeft een wetsvoorstel van die strekking aangenomen. De Senaat moet het voorstel nog aannemen.

De VS wantrouwt de van oorsprong Chinese app al jaren. De vrees van de Amerikanen is dat via de app, met zo’n 170 miljoen Amerikaanse gebruikers, gegevens in handen kunnen komen van de Chinese regering. Een andere zorg is dat China via het algoritme van de app de Amerikaanse verkiezingen wil sturen. Om die reden is het gebruik van de app op werktelefoons van ambtenaren verboden. Dat verbod geldt ook voor werknemers van Europese Commissie. Voor Nederlandse ambtenaren geldt dat verbod niet, hoewel het kabinet vorig jaar een oproep deed de app van werktelefoons te verwijderen.

De VS probeerde in 2020 al TikTok onder te brengen bij een Amerikaans bedrijf. Dat lukte toen niet, maar het wantrouwen bleef sudderen. In 2023 eiste het Amerikaanse Comité voor buitenlandse investeringen in de VS (Cfius) ook al een gedwongen verkoop. In de nieuwe wet wordt ByteDance gedwongen om de app te verkopen aan een Amerikaans bedrijf. Gebeurt dat niet, dan moet de app uit de downloadwinkels van Apple en Google worden gehaald én moeten hostingproviders stoppen met dienstverlening. De wet is één van de weinige dingen in het Huis waar zowel de Democraten als de Republikeinen het over eens zijn: hij werd aangenomen met 352 tegen 65. De wet moet nog wel worden goedgekeurd door de Senaat.

In aanloop naar de stemming startte TikTok een grootschalige lobby om tegen de wet stemmen. Er waren demonstraties en de afgevaardigden werden telefonisch benaderd. Het mocht niet baten.

In een verklaring noemde TikTok het besluit een ‘aanval op de vrijheid van meningsuiting’. In een video benadrukte topman Shou Chew dat er al veel was gedaan om de gebruikersdata te beveiligen en te zorgen dat het platform niet gemanipuleerd kan worden. Ook zou de wet (Amerikaanse) social media bedrijven een oneerlijke voorsprong geven.

Alexander Jansen, Communicatie manager TikTok, reageerde naar MarketingTribune met het volgende statement:

'Dit proces (van het wetsvoorstel in het huis van afgevaardigden) was geheim en de wet is erdoorheen geduwd met één enkele reden: TikTok verbieden. We hopen dat de Senaat de feiten wel zal overwegen, naar hun kiezers zal luisteren, en zich zal realiseren wat de impact is op de economie voor onder andere 7 miljoen kleine bedrijven, en de 170 miljoen Amerikanen die ons platform gebruiken.'

Het 'geheim' in het statement slaat dan op het feit dat het proces dat leidde naar de stemming, inclusief de briefing, er in vier dagen doorheen werd gedrukt. Die briefing werd pas nadien openbaar gemaakt, stelt TikTok. Het platform vestigt zijn hoop nu op de Amerikaanse Senaat. De uitslag van die stemming is onzeker. Een aantal senatoren lijkt open te staan voor een verbod danwel verkoop, maar er zijn ook senatoren die stellen dat de wet tegen de Amerikaanse grondregels ingaat.

 

In a.s. MT04/'24 (print) dossier SOCIAL MEDIA, met onder andere: exclusief interview TikTok. Reserveer hier

 

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken