7 contentplatformen met een slim communicatiehart
- Online
- 6 aug 2015 @ 09:57
- Link
-
Josine Pelleboer
Brand Partnerships Manager
UM Studios - Content
- 6 aug 2015 @ 09:57
- Josine Pelleboer
Alles draait vandaag om content. Content voor Facebook, Instagram, YouTube, Snapchat, blogs et ceteraz. Vaak wordt deze content eenmalig en te versnipperd ingezet. Naar mijn idee is het interessant voor een merk om een communicatiehart te creëren. Een centrale plek van waaruit je communiceert en waar je de content makkelijk terug kunt vinden. Bijvoorbeeld een blogpagina op je website of koppel inspirerende achtergrondinformatie en tips aan de producten die je in de webshop verkoopt. Social kanalen kun je vervolgens inzetten als middel om je doelgroep te bereiken en awareness en traffic te creëren naar waar je je doelgroep wilt hebben; de webshop of website. Om ze daar vervolgens te inspireren, informeren, te binden of tot aankoop over te laten gaan. Redactionele content blijkt een positief effect te hebben op merkidentiteit en het aankoopproces van de bezoeker. In dit artikel vind je zeven brand platformen die op slimme manier een communicatiehart hebben ontwikkeld.
1) SAIL – totaalbeleving
Een goed voorbeeld van het creëren van een communicatiehart is de website van SAIL 2015. Op deze site wordt alle content verzameld om de totaalbeleving van SAIL 2015 neer te zetten. De deelnemende schepen, het programma, arrangementen, nieuwsitems, de webshop. Onder het kopje Social vind je alle uitingen die via de feeds van Instagram, YouTube, Vimeo, Twitter en Facebook worden verspreid. Informatie en beleving komen hier samen.
2) Gall & Gall – adviseert en inspireert
Gall & Gall verbindt op slimme wijze deskundigheid, advies, inspiratie en recepten aan e-commercetechnieken. Gall & Gall adviseert en inspireert je als echte drankdeskundige welke wijn er bij een zomerse pastasalade past. En hop, met één druk op de knop zit je wijn in je winkelmandje. Het leuke is dat je via de webshop ook direct informatie krijgt over waar de wijn vandaan komt en er reviews van klanten te vinden zijn. Gall & Gall heeft ook een eigen netwerk aan bloggers. Zo creëert Gall & Gall persoonlijkheid en draagt het authenticiteit en deskundigheid uit.
3) Sligro: Foodbrigade
Het online platform van Sligro - Foodbrigade - is opgezet met als doel het hoofd en hart van de horeca te worden om klanten en potentiële klanten te binden met relevante content. Het platform is meer brand- dan salesgedreven. Het is een overzichtelijk platform dankzij de peilers: mensen, keuken, zaak en blogs. Als ondernemer vind je zakelijke informatie over bijvoorbeeld de inzet van social media, waarom het slim is om zelf icetea te maken, kennis en inspiratie rondom producten, interviews met horeca-ondernemers en blogs van deskundige ‘foodlovers’. Kortom een platform vol inspiratie, kennis en toegevoegde waarde voor de horeca ondernemer.
4) Wehkamp - bekende bloggers delen trends
Wehkamp heeft een enorme webshop. Je zou bijna keuzestress krijgen. Wehkamp maakt het online shoppen makkelijker en leuker door de doelgroep te inspireren met moodboards, trend tips, video’s en blogs. Wehkamp wil het grootste contentplatform van Nederland worden. Wehkamp maakt gebruik van bekende bloggers en vloggers. Slim om zo van hun achterban gebruikt te maken.
5) Hema – laat de klanten zelf bloggen
Maar misschien is het nog slimmer en goedkoper om een eigen achterban te creëren. Hema zet bijvoorbeeld zijn eigen klanten in als ambassadeurs. De gewone Hollandse Hema-fans kunnen zelf een blog schrijven over Hema-producten. Een soort reviews 2.0. Via een open CSM kan men blogs insturen. De redactie beoordeelt, geeft feedback en publiceert vervolgens het blog. Inspiratie en conversie gaan hand in hand en de klant vertelt zelf wat leuk en goed is. Dat geloven we natuurlijk graag!
6) Advocatenbureau Dirk Zwager – Partner in Kennis
In 2010 lanceerde advocatenbureau Dirk Zwager al hun contentplatform om kennis te delen met cliënten. Over verschillende juridische onderwerpen kun je informatie vinden, worden blogs geschreven of casussen besproken door diverse advocaten. Het hele bureau werkt mee om de strategie ‘kennis delen’ tot uiting te brengen middels dit contentplatform. Daarnaast digitaliseert Dirk Zwager de informatie middels een digitale bibliotheek en een kennisapp.
http://partnerinkennis.nl
7) RTL – GTST.nl
Interessant is ook om te kijken hoe de mediawereld omgaat met content en platformen. De website van GTST is een verlengstuk van de serie om kijkers ook na de uitzending te binden. Op de site vind je informatie over de acteurs, backstage filmpjes, interviews, verslag van opnames, muziek die je tijdens de afleveringen hebt gehoord, events, een reportage van Everon’s vakantie op Curaçao. Leuke content om nog meer fan te worden van GTST en de acteurs.
http://gtst.nl/#!/
Bij veel platformen mis ik nog wel de interactie tussen bezoeker en het platform. Het is nu vooral zenden. Ik zie nog veel mogelijkheden om bezoekers meer onderdeel uit te laten maken van het platform. Het platform MAAKK van Praxis en Pizzaburger van Dr. Oetker maken wel goed gebruik van de input van de doelgroep. Hier zal ik in mijn volgende blog aandacht aan besteden.
Welke platformen moeten aan dit lijstje toegevoegd worden? Deel ze in de comments hieronder!
-
Josine Pelleboer
- Werkt bij: UM Studios
- Functie: Brand Partnerships Manager
- Website:http://www.um.nl/umstudios
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Bijna helft Nederlanders lid van... 30-06-2025
- Parkeerbordjes-actie Klabats zet HR... 27-06-2025
- Wat als je advertenties inspelen op... 24-06-2025
- WhatsApp krijgt advertenties18-06-2025
- VanMoof lanceert S6: krachtiger en... 11-06-2025
- [column] Marketingtoppers in London... 06-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation