'Puma wil Umbro opvolgen als sponsor van PSV'

'Puma wil Umbro opvolgen als sponsor van PSV'
  • Sponsoring
  • 16 okt 2019 @ 10:58
  • 13316 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • MerkenSponsorshipVoetbal

Bij PSV woedt een strijd wie de nieuwe kledingsponsor wordt. Puma zou de Eindhovense club een aanbieding hebben gedaan, maar die kan nog door de huidige partner Umbro worden overboden.

Dit meldt Eindhovens Dagblad. Mocht Puma de nieuwe PSV-partner worden, dan sluit het aan in het rijtje Le Coq Sportif, Adidas, Nike en nu dus Umbro. Die beslissing valt trouwens vermoedelijk pas rond januari.

PSV hoopt vanaf volgend seizoen de inkomsten uit kledingverkoop flink op te voeren, aldus ED. Daarom worden er gesprekken gevoerd met Puma, maar naar verluidt ook met andere partijen, zoals eerder het merk Macron. De Duitsers zouden PSV een flink verbeterde aanbieding hebben gedaan ten opzichte van de huidige overeenkomst met Umbro.

Tegenvallende inkomsten

PSV rapporteerde onlangs de jaarcijfers over het vorige seizoen en daaruit bleek dat de merchandising-inkomsten behoorlijk zijn teruggelopen, met bijna 600.000 euro ten opzichte van het voetbaljaar daarvoor. Met name in de eerste helft van 2019 viel de verkoop van PSV-shirts wat tegen.

Zo had PSV meer moeite dan verwacht om de populariteit van Hirving Lozano en Érick Gutiérrez in Mexico te verzilveren. Het hielp daarbij niet dat de Umbro-shirts met Energiedirect.nl op de borst onvoldoende op de schappen van grote warenhuizen kwamen te liggen. 

Inmiddels is met Brainport Eindhoven een nieuwe naam op de voorkant van het PSV-tricot verschenen. Die shirts vielen afgelopen zomer in de smaak bij het grote publiek. In totaal zette PSV vorig seizoen 4,7 miljoen euro om bij de post ‘merchandising’.

Als Puma vanaf seizoen 2020-2021 de nieuwe partner wordt, moeten de Duitsers met PSV onder meer de Japanse markt zien te verkennen. Deze is nu zakelijk interessant omdat Ritsu Doan bij PSV onder contract staat.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken