De Tour win je in bed

De Tour win je in bed
  • Sponsoring
  • 9 jul 2015 @ 10:25
  • Link
  • Pieter Kuijpers
    Pieter Kuijpers

    Senior Sportmarketeer
    Triple Double
  • SponsoringSportmarketingPartnership

Met een Tourstart in eigen land, een natuurlijke relatie met topsport, als official sleep supplier van Team LottoNL-Jumbo én met een topambassadeur die al in 1980 riep dat ‘De Tour wordt gewonnen in bed’, was voor M Line de optelsom snel gemaakt. De Nederlandse specialist in slaapsystemen greep Le Grand Départ met beide handen aan om opnieuw te laten zien dat slaap de meest onderschatte training is voor topprestaties, zegt Pieter Kuijpers, senior sportmarketeer Triple Double.

Al in een vroeg stadium werden door Triple Double de eerste plannen ontwikkeld voor het activeren van het LottoNL-Jumbo sleep suppliership rondom de Tourstart. Hier bleef het echter niet bij. Buiten dit sponsorship werden meerdere assets toegevoegd en in elkaar gepast, zodat het totaalplaatje evolueerde in iets wat alle verwachtingen overtrof.

Joop Zoetemelk & Hôtel Héroique
Het begon meer dan een jaar geleden tijdens een afspraak met NOS-journalist Jeroen Wielaert. Hij had het plan om een bijzondere kunstexpositie volledig in Tour de France-sfeer te ontwikkelen, genaamd ‘Hôtel Héroique’. De interesse was gewekt, want dit bood M Line de mogelijkheid om binnen het project slaapkamers in te richten die het contrast laten zien tussen het slapen van toen en nu.

De slaapkamer van Joop Zoetemelk mocht vanzelfsprekend niet ontbreken. Met zijn quote ‘De Tour win je in bed’ was hij in de jaren ’80 één van de eerste die het belang van slaap publiekelijk erkende. Zo werd al snel Joop Zoetemelk als ambassadeur aan het merk M Line verbonden. Zijn slaapkamer, pal naast die van LottoNL-Jumbo renner Wilco Kelderman, was de absolute eyecatcher van de expositie.

Congres ‘De Tour win je in bed’
Naast dit hele traject was M Line al langere tijd actief betrokken bij de totstandkoming van het boek ‘Het slapende brein’. Het eerste exemplaar van auteur Professor Ton Coenen, werd – niet toevallig – op vrijdag 3 juli overhandigd aan Joop Zoetemelk tijdens het slaapcongres met de titel: ‘De Tour win je in bed’.

Onder leiding van Jack van Gelder kwamen tijdens dit seminar meerdere specialisten uit sport en wetenschap aan het woord. Naast Coenen deelde Toon Gerbrands zijn internationale ervaringen over het belang van nachtrust in topsport en vertelden sportarts Kasper Janssen en Paralympisch kampioene Marlou van Rhijn over het nut van de powernap.

Tot slot kondigde Ton Anbeek aan namens M Line 100.000 euro beschikbaar te stellen aan onderzoek naar mogelijkheden om nachtrust te verbeteren voor topsporters. Uiteraard in samenwerking met de aan M Line gelieerde partners NOC*NSF, LottoNL-Jumbo en PSV.

TV commercial
Het geheel wordt verder versterkt door de nieuwe M Line commercial die vanaf vandaag draait op de Nederlandse televisie en waarvoor Triple Double het creatieve concept voor haar rekening nam. Deze commercial brengt de rol die M Line vervult voor Team LottoNL-Jumbo perfect in beeld. Alle renners slapen, waar ze ook fietsen, op hun eigen M Line matras die ‘ingevlogen’ wordt door M Line.

Kortom, le Grand Départ was dé plek waar alle (sport)marketing-puzzelstukjes voor M Line in elkaar vielen. Van de lancering van een boek, via een congres, naar een heuse kunstexpositie en een TV-commercial. En dat alles ondersteund door prachtige namen uit de sport, met uiteindelijk M Line als grote winnaar! 

Pieter Kuijpers

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken