Week van wielergekte: fietsmarkt in kaart
- Sponsoring
- 19 jul 2018 @ 16:44
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - SportTrendsMarketingSportmarketing
- 19 jul 2018 @ 16:44
- Gastblogger
Het NK Mountainbike XCO vindt op 21 en 22 juli plaats in Apeldoorn. De zondag staat in het teken van de battle van de Anne’s/Anna (Anna van der Breggen en Anne Terpstra) en natuurlijk van Mathieu van der Poel, die zijn derde Nederlandse titel dit jaar kan winnen.
Locatus en Specialized hebben de eer hoofdsponsoren te zijn van dit event. Naar aanleiding van dit kampioenschap hebben zij hun kennis van de Nederlandse fietsenmarkt gebundeld. Waar koopt de Nederlander zijn fiets en hoe heeft de omzet en het aantal winkels zich ontwikkeld?
Nederland fietsland
Wist u dat Nederland méér fietsen heeft dan inwoners? Deze fietsen worden bovendien intensief gebruikt, want alle Nederlanders samen fietsen 15 miljard kilometer. Dat is dezelfde afstand als 50 keer naar de zon en weer terug.[1]
Met zoveel fietsen en zoveel kilometers is het logisch dat er veel geld omgaat in de aankoop en het onderhoud van fietsen. De opkomst van de e-bike heeft de laatste jaren een extra impuls gegeven aan de fietsenbranche. De totale omzet in de branche is € 1,6 miljard, waarvan € 976.000 wordt besteed aan de aanschaf van nieuwe fietsen (10% meer dan in 2010).1
De omzetgroei leidt tot meer fietsenwinkels. Het aantal winkels is gestegen van 2.758 in 2010 naar 3.161 nu: een stijging van 15%. [2]
Hoewel internet een steeds groter aandeel van de fietsenomzet voor haar rekening neemt, is het aandeel van de vakhandel de afgelopen jaren toegenomen van 71% in 2010 tot 79% nu. Dit is vooral het gevolg van het faillissement van winkels als Halfords, V&D en Kijkshop. Het marktaandeel dat de vakhandels daardoor gewonnen hebben, compenseert dus ruimschoots het verlies van marktaandeel aan Internet.
Internet zorgt voor een grotere transparantie in de prijzen. Fietsenwinkels hebben zich heel lang strak gehouden aan de adviesprijzen van fabrikanten, waardoor aanzienlijke marges gegarandeerd waren. Met de opkomst van Internet zullen deze hoge marges onder druk komen en zullen fietsenwinkels grotere volumes moeten gaan verkopen en/of meer geld aan onderhoud en service moeten gaan verdienen.
Van voorraadhok naar showroom
De belangrijkste omschakeling voor fietsenwinkels is dat zij de focus moeten verleggen van techniek naar verkoop en presentatie. Een fietsenwinkel is geen werkplaats met voorraadhok, maar heeft een goede presentatie- en demonstratieruimte nodig. De klant is door Internet al veel beter geïnformeerd over de technische aspecten van de fietsen en wil in de winkel vooral voelen, zien, vasthouden en proberen. De goed geïnformeerde klant moet daar zijn uiteindelijke keuze maken in overleg met de winkelier. Een keten als Hans Struijk heeft hier om meerdere reden niet op geanticipeerd en is daardoor failliet gegaan.
Grootste groei in grote steden
De toename van het aantal fietsenwinkels vindt vooral plaats in de grote steden.[3] Hier zijn de afgelopen jaren meer dan 200 nieuwe winkels gekomen, een toename van 24%. In kleine plaatsen is het aantal fietsenwinkels vrijwel gelijk gebleven.
Grootte woonplaats Toename
Minder dan 10.000 inwoners 0%
Tussen de 10 en 50.000 inwoners 20%
Meer dan 50.000 inwoners 24%
Fietsenwinkels zijn ook steeds groter geworden om plaats te bieden aan een steeds ruimer assortiment. Was een gemiddelde fietsenwinkel in 2010 nog 460 m² groot, inmiddels is een winkel 15% groter en ruim 500 m².
De voornaamste groei heeft de afgelopen jaren plaatsgevonden onder zelfstandige fietsenwinkels. Dat aantal is met 24% gestegen, terwijl het aantal ketenwinkels juist met 20% is afgenomen. Wat verder opvalt is dat producenten direct aan de consument zijn gaan verkopen. Zo hebben Stella, Giant en Specialized de afgelopen jaren ketens van exclusieve dealers of eigen winkels opgezet.
Wat we dus zien is dat de goede gespecialiseerde fietsenwinkels de markt gaan domineren. Dit zijn zelfstandige ondernemers met veel vakkennis, die een steeds bredere keus aan fietsen in grotere winkels aanbieden. Daarvoor is een ruim marktgebied nodig en dat is alleen te vinden in grotere plaatsen.
De sportfietser
Zo’n 850.000 Nederlanders beoefenen fietsen als sport.[4] Een derde daarvan doet dat incidenteel en recreatief, twee derde zijn echt actieve wielersporters. Deze groep geeft ook serieus geld uit aan fietsen. Gemiddeld betalen zij € 3.000,- voor een nieuwe racefiets en € 2.000,- voor een nieuwe mountainbike. Deze bedragen zijn de laatste jaren gestegen. Gemiddeld vervangt een sportieve fietser elke 6 jaar zijn fiets. Daarnaast geven zij bijna € 1.000 per jaar uit aan accessoires, banden, schoenen, helmen, kleding en voeding. Bij aankoop van de fiets is de dealer nog steeds het belangrijkste aankoopkanaal voor de sportieve fietser.Het belangrijkste keuzecriterium voor de plek waar een fiets wordt gekocht is een goede afmontage. Daarmee komt het overgrote deel vanzelf bij de gespecialiseerde sportfietsenwinkel terecht. Voor alle randproducten is internet wél een zeer grote concurrent van de fysieke winkel. Circa de helft van deze ‘bijproducten’ wordt online gekocht.
Van alle fietsenwinkels is circa 25% een gespecialiseerde sportfietsenwinkel. In totaal zijn dat er zo’n 800. De echte topmerken als Specialized, Trek en Cannondale worden maar in een zeer select aantal gespecialiseerde winkels verkocht. Zo is Specialized in Nederland slechts te koop in een 50-tal winkels.
Bij fietsenwinkels zien we dus dezelfde trend als bij andere sportwinkels: de specialist wint.
Bronnen
Interview met Berry Heuveling, Retail Project Coordinator bij Specialized
[1] Bron: RAI Branche-analyse fietsen
[2] Bron: Locatus
[3] Bron: Locatus
[4] Alle cijfers uit deze alinea zijn gebaseerd op de Wielersportmonitor 2017 van de KNWU
Gertjan Slob is directeur Onderzoek bij Locatus. Hij is verantwoordelijk voor het gehele datatraject. Tijdens zijn werk is hij continu bezig met het analyseren van data. Hierbij signaleert hij regelmatig opvallende trends en ontwikkelingen. Deze blogpost verscheen eerder op Locatus.com.
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Go Ahead-speler Kuipers en zijn... 06-03-2024
- Heineken hoofdsponsor Amsterdam 750... 27-02-2024
- Emirates start partnerschap met... 26-02-2024
- Exact sponsor WK shorttrack 2024 23-02-2024
- EasyJet komende drie jaar officiële... 21-02-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing