Toet-toet, BinckBank!

  • Sponsoring
  • 16 aug 2018 @ 14:21
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • SportmarketingSponsoringMerkenSport

Zijn we er al aan gewend dat de Eneco Tour tegenwoordig de BinckBank Tour heet? Ik eerlijk gezegd wel. De term valt veelvuldig, bekt lekker en blijft goed hangen. Fijn voor de sponsor, want vaak loopt het heel anders.

In deze tijden van veel kortlopende sponsorships is het vaker dan vroeger wennen aan nieuwe sponsornamen die gekoppeld zijn aan evenementen en met name ook sportploegen. De overgang van de Raboploeg naar Team LottoNL-Jumbo was een kwestie van tijd (al wil dat ‘NL’ na Lotto er bij commentatoren maar niet inslijten). Lastiger is dat bij schaatsploegen, die bijkans per seizoen van naam wisselen. Dan kun je misschien maar beter bondssponsor zijn, zoals KPN. 

Vermakelijk zijn de versprekingen van voetballers die hun nieuwe beker of competitie proberen te noemen in een tv-interview, poserend voor een stuk bordkarton met sponsornamen. Afgelopen jaar leverde het gehakkel van Robin van Persie over de Toto KNVB Beker leuke beelden op. 

Binck, Afas, Keuken Kampioen

De nieuwe naam van de Jupiler League was natuurlijk ook een gesprek van de dag, maar daarbij was de kritiek niet van de lucht. Dat wil je als sponsor natuurlijk liever niet. Al is alle verandering moeilijk en durf ik te voorspellen dat we over een jaar niet meer beter weten dan dat FC Twente speelt in de Keuken Kampioen Divisie. 

Toch zijn er ook namen die lastig blijven. Afas Live is volgens Afas een schot in de roos, maar als naam blijft het een zware bevalling. Veel muziekfans spreken nog steeds liever over de Heineken Music Hall. 

In dit licht is de snelle inburgering van de BinckBank Tour een geruststelling: het kan dus wel! Daarbij helpt het natuurlijk dat het een pakkende naam is. Laten we wel hopen dat deze naam nog even blijft. Het komt de herkenbaarheid van het evenement ten goede, om nog maar te zwijgen van de sponsorwaarde voor de naamgever. Daar doen we het uiteindelijk allemaal voor, toch? 

Jeroen Mirck is sponsorjournalist voor MarketingTribune

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken