Toet-toet, BinckBank!
- Sponsoring
- 16 aug 2018 @ 14:21
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - SportmarketingSponsoringMerkenSport
- 16 aug 2018 @ 14:21
- Jeroen Mirck
Zijn we er al aan gewend dat de Eneco Tour tegenwoordig de BinckBank Tour heet? Ik eerlijk gezegd wel. De term valt veelvuldig, bekt lekker en blijft goed hangen. Fijn voor de sponsor, want vaak loopt het heel anders.
In deze tijden van veel kortlopende sponsorships is het vaker dan vroeger wennen aan nieuwe sponsornamen die gekoppeld zijn aan evenementen en met name ook sportploegen. De overgang van de Raboploeg naar Team LottoNL-Jumbo was een kwestie van tijd (al wil dat ‘NL’ na Lotto er bij commentatoren maar niet inslijten). Lastiger is dat bij schaatsploegen, die bijkans per seizoen van naam wisselen. Dan kun je misschien maar beter bondssponsor zijn, zoals KPN.
Vermakelijk zijn de versprekingen van voetballers die hun nieuwe beker of competitie proberen te noemen in een tv-interview, poserend voor een stuk bordkarton met sponsornamen. Afgelopen jaar leverde het gehakkel van Robin van Persie over de Toto KNVB Beker leuke beelden op.
Binck, Afas, Keuken Kampioen
De nieuwe naam van de Jupiler League was natuurlijk ook een gesprek van de dag, maar daarbij was de kritiek niet van de lucht. Dat wil je als sponsor natuurlijk liever niet. Al is alle verandering moeilijk en durf ik te voorspellen dat we over een jaar niet meer beter weten dan dat FC Twente speelt in de Keuken Kampioen Divisie.
Toch zijn er ook namen die lastig blijven. Afas Live is volgens Afas een schot in de roos, maar als naam blijft het een zware bevalling. Veel muziekfans spreken nog steeds liever over de Heineken Music Hall.
In dit licht is de snelle inburgering van de BinckBank Tour een geruststelling: het kan dus wel! Daarbij helpt het natuurlijk dat het een pakkende naam is. Laten we wel hopen dat deze naam nog even blijft. Het komt de herkenbaarheid van het evenement ten goede, om nog maar te zwijgen van de sponsorwaarde voor de naamgever. Daar doen we het uiteindelijk allemaal voor, toch?
Jeroen Mirck is sponsorjournalist voor MarketingTribune
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- Afas Live
- Toto
- sportsponsoring
- merknaam
- Jupiler League
- KNVB Beker
- sponsornaam
- sponsoring
- BinckBank Tour
- merken
- Eneco Tour
- Keuken Kampioen Divisie
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Nike's Oranje Fatalis-campagne voor... 09-07-2025
- Rabobank Utrecht nieuwe partner... 04-07-2025
- Evian kiest Carlos Alcaraz als nieuw... 27-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers