Peter Langhout Reizen creëert sterke contactmomenten met e-mailcampagnes
- 11 apr 2016 @ 10:29
- Sales
Blinker is een bureau voor e-mailmarketing en marketing automation en helpt meer dan 1.300 organisaties in Nederland om e-mailmarketing (automation) succesvol in te zetten. Blinker bestaat al 12 jaar en is inmiddels 6 jaar met plezier en succes de e-mail marketingpartner van Peter Langhout Reizen. De specialist in busreizen, trips naar Disneyland Paris en andere vakanties zet de e-mail marketingoplossing MailPlus van Blinker in om op persoonlijke wijze te communiceren met klanten. De e-mailcampagnestrategie van Peter Langhout Reizen staat inmiddels stevig op de rails, al blijft het altijd een continu proces van optimalisatie om de dienstverlening te verbeteren.
“Tot 2010 gebruikten we een huis-tuin-en-keuken e-mailsysteem”, vertelt Lisa Rops, online marketing manager bij Peter Langhout Reizen. “Dit was eigenlijk niet meer dan een verzendsysteem en zeker geen echte e-mailmarketingtool zoals MailPlus van e-mailmarketingbureau Blinker. In het eerste jaar dat we met MailPlus werkten, noteerden we een stijging van 18% in de conversiecijfers door de inzet van e-mails en de nieuwsbrief. Het jaar daarop nog eens 10% en de groei zet goed door; maandelijks krijgen we honderden aanmeldingen voor de nieuwsbrief. Inmiddels zijn we uitstekend gesetteld in de e-mailmarketingoplossing. We plannen de contactmomenten zorgvuldig en slim in, uitgaand van de voorkeuren van de ontvanger. Op basis van de gegevens die bekend zijn van boekingen in het verleden en aangegeven interesses in bestemmingen en soorten reizen, staan relevante aanbiedingen altijd boven aan in het e-mailbericht en in de nieuwsbrief.”
Sterke contactmomenten
Peter Langhout Reizen gebruikt MailPlus voor een breed scala aan e-mailmarketingcampagnes. Zo is er de welkomstcampagne als mensen zich (opnieuw) aanmelden voor de nieuwsbrief en de campagne als mensen vijf keer de nieuwsbrief hebben ontvangen en geopend. Bij respectievelijk 1, 2, 3, 4 of 5 jaar lidmaatschap op de nieuwsbrief krijgt de klant een presentje in de vorm van korting. Hierbij geldt hoe langer lid van de nieuwsbrief, des te hoger de korting. En bij verjaardagen ontvangt de klant een felicitatiebericht plus een interessante korting als cadeautje. “We streven ernaar om met onze campagnes de klanten persoonlijk aan te spreken en maken duidelijk dat ze voor ons geen nummer zijn”, licht Lisa Rops toe. “We willen ze echt in de watten leggen met relevante informatie die op een aantrekkelijke manier wordt gebracht. Zo bouwen we een relatie op en versterken we de band. Het is leuk om te zien dat veel mensen via de mail reageren op onze nieuwsbrief. Wij leren ervan als zij hun mening geven over een item in de nieuwsbrief of ons bedanken voor de felicitatie die we hebben gestuurd voor hun verjaardag. Wij reageren hier ook altijd op, want we vinden het bijzonder dat iemand de moeite neemt om ons een bericht te sturen. Bovendien is het een sterk extra contactmomentje.”
Makkelijk en handig
Van elke mailing die Peter Langhout Reizen verstuurt, wordt vastgelegd hoeveel berichten er zijn verzonden, afgeleverd en geopend. Ook het aantal kliks op de links in een e-mail wordt bijgehouden. Daarnaast kan door een koppeling van de software met Google Analytics het gedrag van bezoekers die via een specifieke campagne de website bezoeken, worden geanalyseerd. “Door die functionaliteiten hebben we op elk moment goed inzicht in wat de interesses van de klant zijn. Elk contactmoment biedt informatie waarmee wij de persoonlijke profielen verrijken zodat wij onze communicatie voortdurend beter kunnen afstemmen op de ontvanger. Onze e-mails worden steeds persoonlijker en dat zorgt voor verdieping van de relatie met de klant. Zelfs als de relatie tijdelijk wordt stilgelegd, want we vangen afmeldingen af door voor te stellen om een tijdelijke pauze in te lassen. Als een klant aangeeft dat ze geen nieuwsbrief meer wenst te ontvangen omdat hij bijvoorbeeld net een reis heeft geboekt, bieden wij de mogelijkheid om de draad weer op te pakken op een ander moment. De gewenste datum voeren we in en als het zover is, wordt de klant automatisch weer toegevoegd aan de verzendbestanden. Makkelijk en handig voor zowel de klant als voor ons.”
Adequate hulp en advies
Lisa Rops legt uit waarom Peter Langhout Reizen koos voor Blinker en de oplossing MailPlus: “Het is een degelijk systeem dat de groei van onze e-mailactiviteiten goed ondersteunt. In de dagelijkse praktijk kunnen we er zelf uitstekend mee uit de voeten, want je hoeft geen uitgebreide kennis van html te hebben om een campagne op touw te zetten waarbij de juiste informatie bij de juiste mensen terechtkomt. De templates bieden veel vrijheid om ze zelf te vullen in de huisstijl van onze organisatie. Dat wil overigens niet zeggen dat we er alleen voor staan: de enthousiaste professionals van het serviceteam van Blinker helpen snel en adequaat als we er even niet uitkomen met bijvoorbeeld de opmaak van een bericht. En minstens zo belangrijk: ze komen regelmatig met creatieve ideeën. Blinker is een partner met veel ervaring die onze ambities begrijpt. Dat is voor ons echt een toegevoegde waarde.”
Blijven verbeteren
Peter Langhout Reizen is volgens Lisa Rops goed op stoom met het maken en verzenden van emailings, maar er wordt elke dag nagedacht over nieuwe manieren om de dienstverlening te blijven verbeteren: “Momenteel zijn we bijvoorbeeld bezig met het realiseren van door de klanten gekozen frequentie van de nieuwsbrief. Zo kunnen we tegemoetkomen aan de wensen van klanten die een wekelijkse nieuwsbrief te veel van het goede vinden en daarom willen afhaken. Het is meer werk om uit te dokteren welke frequenties zinvol zijn dan het systeem daarop in te stellen, want de functie van subdoelgroepen voor frequenties op zich is al geïntegreerd in MailPlus. We zijn ervan overtuigd dat het net zo eenvoudig is om deze aanpassing door te voeren als het is om een campagne te maken. We kijken nu al uit naar de positieve reacties van onze klanten op dit initiatief!”
Tekst: Marjolein Brokkelkamp, ediotors4brands.nl | fotografie Zuiverbeeld
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers