Jong talent bouwt brug tussen Oxxio en Eneco
- Algemeen
- 18 dec 2018 @ 09:59
- Link
-
Sales
BBP Media - Branded content
- 18 dec 2018 @ 09:59
- Sales
Eneco was voor het merk Oxxio op zoek naar “een schaap met vijf poten”. De match werd gevonden via SCHAAL+. Sem Scholten, Digital Marketing Talent SCHAAL+, ontwikkelde zich al snel tot de T-shaped professional die Oxxio nodig had.
Het moment dat de eerste trainee van SCHAAL+ aan boord kwam bij Eneco was “best spannend”, geeft Head of Digital Customer Engagement Joos Luteijn toe. ‘De twijfel die wij op voorhand hadden was dat een trainee het tempo misschien niet kon bijbenen. We vinden het interessant om met jong talent te werken, maar we hebben ook een organisatie te runnen. De eerste trainee leverde het bewijs dat het niveau hoog was, en daar waren we lichtelijk door verrast. We dachten dat het meer tijd nodig had, maar doordat er direct rendement werd geleverd, konden we makkelijker nadenken over een tweede trainee. Het tweede jonge talent dat vanuit SCHAAL+ werd gedetacheerd is Sem Scholten, die sinds 1 oktober aan de slag is. Sem werd echter niet geplaatst binnen Eneco maar bij Oxxio, dat onderdeel is van Eneco Groep. Bij Oxxio was behoefte ontstaan aan een paar extra handen nadat een marketeer zijn focus ging verleggen op telecom, een nieuwe dienst die Oxxio vanaf januari gaat uitrollen bij klanten. Voor Luteijn was dat een uitgelezen kans om een trainee van SCHAAL+ binnen te halen. ‘Tijdens een gesprek met Sem had ik hem heel duidelijk gemaakt dat hij aan de kant van Oxxio zit, en niet van Eneco. Dat betekent dat er van hem een andere dynamiek wordt verlangd. Ondanks dat Eneco en Oxxio in één gebouw zitten, is de cultuur anders en zijn de mensen anders.’
Brede kennis van zaken
Sem werkt in een klein team van tien mensen als digital marketeer bij Oxxio. ‘Ik ben niet echt een specialist, maar een T-shaped professional’, zegt de trainee over zijn werkzaamheden. ‘Dat is iemand met een brede kennis van zaken en daarnaast de focus op één onderwerp legt. Mijn werk is daardoor heel divers. Ik ben bezig met advertenties, conversieoptimalisatie en het verbeteren van de website. Ik doe dus allerlei dingen, maar krijg wel de ruimte om meer te leren over bepaalde onderwerpen. Zo ben ik erachter gekomen dat ik conversieoptimalisatie interessant vind en daar meer mee wil doen. Die ruimte wordt mij ook gegeven.’ Verder krijgt Sem veel vrijheid van Luteijn en wordt er niet constant over zijn schouder meegekeken. ‘Tussen mij en Sem is er geen dagelijks overleg over wat hij aan het doen is. We hebben afgesproken dat ik er ben voor zijn dagelijkse ontwikkeling, dus hij kan mij voor alles aanspreken, maar ik ben niet bezig met het controleren van Sem.’ Sem vult hem aan: ‘Dat Joos wat op afstand blijft, zie ik als een blijk van vertrouwen. Als ik feedback wil, vraag ik die vooral binnen mijn team, omdat ik daarmee op dagelijkse basis werk. Ik plan eens in de twee weken een feedbackmoment in, zodat ik me kan blijven ontwikkelen.’ De manier waarop Sem invulling gaf aan zijn rol, was precies wat Luteijn voor ogen had. ‘De trainee moest een hoog hands on gehalte hebben. Hij moet snel tot resultaat willen komen en moet niet bang zijn om net iets meer operationeel werk te doen. Dit in tegenstelling tot Eneco, wat een grotere organisatie is en waar mensen meer een deelverantwoordelijkheid hebben. Als ik een trainee van SCHAAL+ bij Eneco zou neerzetten, dan zou die minder verantwoordelijkheid krijgen, maar bij Oxxio krijg je direct meer verantwoordelijkheid. Bij Oxxio zijn er weinig deeldisciplines, dus de trainee moest wel een schaap met vijf poten zijn.’
Breed oriënteren
De rol van T-shaped professional binnen een organisatie met twee merken bevalt Sem goed. ‘In de digitale wereld raakt je kennis al snel verouderd. Al na een jaar zijn sommige dingen niet meer relevant. Ik denk dat het daarom belangrijk is om je breed te blijven oriënteren. Daarbij heb ik de ambitie om een bruggenbouwer te zijn tussen Oxxio en Eneco. Ik hoop dat mensen van de beide bedrijfsonderdelen meer kennis met elkaar delen. Ik merk bijvoorbeeld dat op marketingvlak ze soms dezelfde dingen aan het doen zijn, maar dat ze dat niet van elkaar weten. Daardoor wordt er af en toe ook kennis onbenut gelaten. Het verbinden lukt tot nu toe goed en het wordt ook positief ontvangen vanuit Eneco en Oxxio. Het is leuk om van elkaar te horen waar ze mee bezig zijn en op die manier meer de samenwerking op te zoeken. Ik merk ook dat ik steeds vaker door mensen van buiten mijn team wordt benaderd om hulp.’
Toekomstbeeld
Het initiatief van Sem wordt door Luteijn toegejuicht, bovendien kan de young professional daar ook veel van leren. ‘Ik vind het belangrijk dat Sem iets meekrijgt van de werkwijze van Eneco, omdat zijn toekomstbeeld daardoor wat scherper kan worden. Hij kan uitvinden of hij een grote organisatie met veel deeldisciplines leuker vindt dan de meer generalistische rol die hij nu bij Oxxio heeft. Wat dat betreft zou ik dit iedere schoolverlater aanraden. Een traineeship is ideaal om te leren wennen aan het bedrijfsleven. Trainees van SCHAAL+ kunnen in een korte periode een aantal organisaties leren kennen en uitvinden welke richting ze op willen.’ Sem heeft veel inzichten opgedaan en heeft inderdaad een beter beeld gekregen over wat hij wil. ‘Ik merk dat ik Oxxio heel fijn vind, maar dat ik ook makkelijk kan schakelen binnen Eneco. De corporate organisaties trekken me heel erg aan. Dat vermoeden had ik al, maar is door mijn tijd hier bevestigd. Qua functie wil ik iets met digital marketing doen, waarschijnlijk richting conversieoptimalisatie. Na dit traject heb ik ook wel de ambitie om in het buitenland aan de slag te gaan. Ik ben pas net aan het werk, dus wie weet wat de toekomst gaat brengen.’
Jong digitaal talent
SCHAAL+ werft, selecteert, ontwikkelt en begeleidt jong digitaal talent en levert daarmee een bijdrage aan een kwalitatieve en soepele instroom van jonge marketeers en designers. Daarmee dicht SCHAAL+ de kloof tussen een digitale generatie en de arbeidsmarkt van vandaag. In de programma’s staan kennisverrijking en kennisdeling centraal, naast de persoonlijke ontwikkeling en het opdoen van project- en adviesvaardigheden.
Wil je weten wat een SCHAAL+ talent kan betekenen voor jouw organisatie? Kijk op www.schaalplus.nl.
Tekst: BBP Media | Beeld: Zuiver Beeld
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- ACM: sluit geen energiecontract af per telefoon
- Keukenhof viert 75-jarig jubileum
- Ministerie van VWS lanceert campagne ‘Praat vandaag over morgen’
- Simavi en Earth Water lanceren Seksvrij Water
- International Advertising Association lanceert nieuw Benelux...
- Specsavers zet met campagne lokale winkeleigenaren in het...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing