Zet met online marketing jouw bedrijfsresultaat voorop

Zet met online marketing jouw bedrijfsresultaat voorop
  • Algemeen
  • 12 sep 2019 @ 10:38
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Branded content
  • 12 sep 2019 @ 10:38
  • Sales

‘Ondernemers en directies, wees gewaarschuwd! Ga niet samenwerken met online marketing agency’s!’ Was getekend, Chris Jongeling en Wibo van der Heide, nota bene de twee eigenaren van het online bureau Zeo. Het duo doet uit de doeken waarom ze deze uitspraak hebben gedaan én wanneer een digital agency wel van toegevoegde waarde kan zijn.

Oprichter Chris Jongeling en compagnon Wibo van der Heide nemen stelling: Werken met online marketingbureaus levert meestal niet het gewenste rendement op voor opdrachtgevers, omdat deze bureaus daar niet op afgerekend worden en ook niet vanuit het bedrijfsresultaat van hun klant redeneren, claimen ze. Het tweetal werd aan het denken gezet toen ze werk overnamen van andere bureaus. ‘We zagen keer op keer dat er veel uren werden gemaakt en een hoop mediabudget besteed werd. Als we de business case voor de klant maakten, zagen we dat die voor hen niet uitkwam’, begint van der Heide. Jongeling vult zijn compagnon aan: ‘Het gaat ons er niet om te zeggen dat andere bureaus er een potje van maken en dat wij het veel beter doen. Wij vinden dat ondernemers en directies zich bewust moeten zijn dat campagnes vaak weinig extra winst opleveren en bureaus moeten zich dit aantrekken. Ook willen we door stelling te nemen onszelf uitdagen, zodat we een beter verhaal hebben naar onze klanten.’

Uren boeken

Om online bureaus én zichzelf een spiegel voor te houden, geven Jongeling en Van der Heide vier redenen voor bedrijven om niet in zee te gaan met een online marketingbureau. Marketing is de kern van je bedrijf en om die reden moet je dat zelf in huis hebben, betogen ze. Daarnaast wordt een opdrachtgever afhankelijk van een bureau en wordt het kennisniveau van de medewerkers van de opdrachtgever niet verhoogd. Als derde argument wordt de hevige concurrentie genoemd. Er zijn veel bureaus en ZZP’ers, waardoor het uurtarief onder druk staat. Online agency’s zijn er daarom bij gebaat om veel uren te boeken. Tot slot lukt het bureaus niet om te redeneren vanuit het resultaat onder de streep van de opdrachtgever. Vooral over dit laatste winden ze zich op. ‘Performance wordt gezien als zo veel mogelijk rendement halen uit het gespendeerde advertentiebudget, maar dat is een hele beperkte blik op de werkelijkheid’, legt Jongeling uit. ‘Onderaan de streep kan een bedrijf namelijk nog steeds verlies draaien, terwijl de agency KPI’s wel zijn behaald. In de digitale wereld is veel goed meetbaar, waardoor er de neiging is om dat uit te lichten. Hoe je bedrijven geld laat verdienen is echter meer dan alleen maar het verhogen van het conversiepercentage op zoekwoorden of het rendement uit advertentiegeld.’

Black Friday

De fout die volgens Jongeling en Van der Heide wordt gemaakt is dat online bureaus de eigen resultaten vooropstellen, en niet die van de klant. Dat kan niet alleen de bureaus worden aangerekend, maar ook de opdrachtgevers. ‘Bedrijven schakelen te snel een agency in om ze iets te laten oplossen’, zegt Jongeling. ‘Als een bureau wordt afgerekend op afgeleide KPI’s, en er wordt niet gekeken naar echte bedrijfsresultaten, dan is het ook niet raar dat er een heleboel dingen in werking zijn gezet die geen rendement opleveren.’  Jongeling illustreert dat door Black Friday aan te halen, het koopjesweekend voor Sinterklaas. ‘Ik kan je op een briefje geven dat de financieel manager en CEO zwaar balen van Black Friday, terwijl als je er vanuit online marketingperspectief naar kijkt het altijd een succes is. De conversie kan dan wel heel hoog zijn, maar er wordt geen pepernoot aan verdiend omdat producten tegen te hoge kortingen worden verkocht en de media- plus bureaukosten te hoog zijn.’ Van der Heide geeft een advies: ‘Het gaat hier om kosten en opbrengsten. De marketing- en e-commercemanager kunnen in hun aankomende jaarplan een sterkere verbinding maken naar de directie. Welke kansen zie jij als marketing- en e-commercemanager om jouw plannen te verbinden met de bedrijfsstrategie en de resultaten van de onderneming?’

Onderaan de streep

Om positief te eindigen, komen Jongeling en Van der Heide met vier redenen waarom bedrijven wél zouden moeten samenwerken met een online marketingbureau. Ondernemingen die snel willen groeien en marktaandeel willen veroveren, profiteren van de schaalbaarheid van een online bureau. Daarnaast kunnen bedrijven door samen te werken de kennis van de eigen mensen vergroten en wordt het eigen team daardoor beter. Als derde heeft een bureau veel kennis van allerlei tools en hoeven ondernemers zich niet bezig te houden met het maken van de juiste softwarekeuzes. Als laatste beschikt een online agency over veel technologische kennis. Jongeling: ‘Wij denken altijd vanuit het eindresultaat en vragen aan onze opdrachtgevers hoe er onderaan de streep geld wordt verdiend. Een klant wilde een bepaalde omzetgroei halen, maar we zagen dat zijn winstgevendheid daardoor onder druk kwam te staan. Op ons  advies heeft hij die doelstelling losgelaten en zijn we gaan sturen op bedrijfsresultaat.’ Van der Heide gaat er verder op in: ‘Wij redeneren altijd vanuit het rendement van de opdrachtgevers, want dan kunnen we onze aandacht geven aan werk wat echt helpt. Wat dat betreft werken we heel ambachtelijk.’

 

Het in Utrecht gevestigde Zeo is een ambitieuze, aanpakkende en eigenwijze digital agency. Het team heeft maar één woord nodig. Aandacht. Aandacht voor jou als individu en voor jou als merk. Die geeft Zeo bij jou op locatie én vanuit een bruisende poort waar medewerkers, leveranciers en opdrachtgevers zich thuis voelen. Een huis vol talent, waarin alles gedaan wordt om merken zich zo goed mogelijk te kunnen laten zien.

 

Tekst: BBP Media | Beeld: Zuiver Beeld

 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken