Alliantie maakt vuist tegen ongezonde kindermarketing
- Algemeen
- 16 feb 2015 @ 06:05
- Link
-
Redactie Zorgmarketing
Redactie
MarketingTribune - FoodPackaging designMarketingSamenwerking
- 16 feb 2015 @ 06:05
- Redactie Zorgmarketing
Verschillende organisaties en wetenschappers hebben de krachten gebundeld in de alliantie ‘Stop kindermarketing ongezonde voeding’. De alliantie, met onder meer het Diabetes fonds, de Consumentenbond en Hartstichting als aanjagers, wil wettelijke maatregelen tegen reclame voor ongezonde voedingsmiddelen die zich richt op kinderen.
Verpakkingen van snoepjes en koeken met plaatjes van kinderidolen. Zoet broodbeleg en drankjes met spaaracties of spelletjes op de verpakking: fabrikanten proberen alles om kinderen (en hun ouders) te verleiden om ongezonde voedingsmiddelen te kopen.
Wettelijke maatregelen
De alliantie Stop kindermarketing vindt dat ieder kind het recht heeft om op te groeien in een gezonde omgeving, waarbij een gezond voedingspatroon de norm is. De alliantie dringt daarom aan op de volgende maatregelen:
- Het opstellen van heldere voedingscriteria: marketing gericht op kinderen mag uitsluitend voor voedingsmiddelen die een positief effect hebben op de gezondheid (dit zijn de voorkeursproducten binnen de basisproductgroepen van de Richtlijnen Voedselkeuze van het Voedingscentrum).
- Op kinderen gerichte marketingmethodes, zoals het gebruik van kinderidolen, animatiefiguren, winacties, spaaracties, prijsvragen, spelletjes en dergelijke, mogen alleen nog worden ingezet voor de bovengenoemde voorkeursproducten.
Overgewicht door reclame
In Nederland heeft één op de zeven kinderen overgewicht. Door reclame voor ongezonde voedingsmiddelen met veel vet, suiker en zout eten kinderen deze producten aantoonbaar vaker. Ze hebben hierdoor een grotere kans op blijvend overgewicht en daardoor later ook op allerlei ziektes als diabetes type 2, hart- en vaatziekten en kanker.
Leden van de alliantie
De alliantie is in februari opgericht en bestaat uit de Consumentenbond, het Diabetes Fonds, Foodwatch Nederland, de Hartstichting, Kinder Obesitas Centrum Heideheuvel, de Nederlandse Associatie voor de Studie van Obesitas, de Nederlandse Obesitas Vereniging, de Nederlandse Vereniging van Diëtisten, de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde, het Wereld Kanker Onderzoek Fonds en wetenschappers aan de Universiteit Maastricht en de Vrije Universiteit.
-
Redactie Zorgmarketing
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/zorg/
- Profiel »
- De Monitor
- Hartstichting
- Reclame
- Obesitas
- Diabetes Fonds
- Stop kindermarketing ongezonde voeding
- Kindermarketing
- Samenwerking
- Packaging
- Consumentenbond
- Overgewicht
- Alliantie
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Van tactiek naar strategische waardecreatie
- Cannes Lions start forum voor sportcreativiteit
- Hoe creatief vakmanschap 60% nieuw publiek opleverde
- Podcastserie ‘The Next Tony’ #9 met Bakers & Bananas-founder...
- Van turbulentie naar trots: de tweede kans van VanMoof
- [column] De marketing van spijt: als ‘sorry’ ook een strategie...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

